Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují

Avízo samotného šéfa koncernu VW nejlépe ukazuje, jak moc na jednu kartu dnes automobilky sází. Částí publika vřele přijímaná auta s pohonem na plyn nahradí kontroverzní elektromobily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují

3.3.2020 | Petr Prokopec

Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují

/

Avízo samotného šéfa koncernu VW nejlépe ukazuje, jak moc na jednu kartu dnes automobilky sází. Částí publika vřele přijímaná auta s pohonem na plyn nahradí kontroverzní elektromobily.

Okolo aut na plyn se točí řada mýtů, ale také řada realistických obav. V případě spalování LPG platí třeba to, že mají obvykle zakázán vjezd do podzemních garáží, na rozdíl od aut na na benzin či naftu také explodují. Stačí ale přepřáhnout na CNG a minimálně problém je pryč. Užívat si tedy můžete především levnějšího provozu, přijde ale i tišší chodu a pokles emisí. Nejde přitom jen o CO2, ale také o absenci jedovatého oxidu siřičitého či karcinogenních aditiv.

Suma sumárum to znamená, že vozy na CNG nemalou měrou prospívají jak životnímu prostředí, tak i peněžence. Ročně lze na palivu snadno ušetřit desetitisíce korun, vyšší pořizovací cenu tak budete mít celkem rychle splacenou. Následují tak spíše pozitiva, která navíc nepřichází pouze na papíře sepsaném na bruselském stole, nýbrž ve skutečném světě. Problémem však je, že na realitu si Evropská unie příliš nehraje. Jakkoliv jsou tedy vozy na CNG prospěšné a je pro ně vybudována infrastruktura, začal jim zvonit umíráček.

Proč? Po důvodech není třeba dlouho pátrat, hlavním je elektrifikace. Kromě toho je třeba vzpomenout rovněž na stále komplikovanější homologace nových aut. První stojí automobilky spoustu peněz, druhá věc je zase připravuje o čas. Ani jednoho v dnešním prudce se měnícím světě nemají nazbyt, a to ani v případě, že jde o takového giganta, jakým je koncern VW. Vlastně tak není překvapivé, že jeho šéf Herbert Diess počítá s ukončením prodeje takových aut napříč nabídkou koncernu.

I Škody na plyn tak zmizí z nabídky a může to znamenat, i úplný konec podpory CNG. Kromě VW Group je jediným velkým producentem továrních plynových aut Fiat. I ten ovšem míří elektrickým směrem, pročež nejspíše dojde na utahování opasků také na italské straně. Tím CNG ztratí podporu výrobců a pozvolna zamíří do záhrobí. Kdy přesně se tak stane, není jisté, Diess ale již 120 nejvýše postaveným koncernovým manažerům oznámil, že „přestaneme užívat stlačený zemní plyn, abychom se mohli koncentrovat jen na elektrifikaci“.

Je tedy možné, že nedávné plynové novinky jako Škoda Scala jsou těmi posledními, u nichž je CNG nabízeno, stát se může i to, že se dočkáme ještě jedné generace Volkswagenu Golf, Seatu Leon a Škody Octavia s motorem TGI. Pak už ale určitě dostane přednost ryze elektrický pohon.

Ukazuje se tak, jak moc upřímně to EU myslí s bojem s klimatickými změnami. Vozy na CNG jsou jednoznačně přínosem, který nelze nikterak zpochybnit. Navíc, pokud vám dojde plyn, jednoduše přepřáhnete na benzin a dojedete k čerpací stanici, odkud znovu budete pokračovat ekologicky. Na něco podobného lze ovšem u elektrických aut zapomenout. Navíc je otázkou, zda vůbec mají u současných zákazníků vozů na plyn uspět - takové jsou určené pro šetřílky také svou pořizovací cenou, elektromobily nemají reálnou šanci být podstatně dostupnější dříve než v příští dekádě.


Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 1 - Skoda Octavia G-Tec 2018 prvni foto 01Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 2 - Skoda Octavia G-Tec 2018 prvni foto 02Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 3 - Skoda Octavia G-Tec 2018 prvni foto 03Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 4 - Skoda Octavia G-Tec 2018 prvni foto 04Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 5 - Skoda Octavia G-Tec 2018 prvni foto 05Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 6 - Skoda Octavia G-Tec 2018 prvni foto 06
Na plyn byla upravena minulá generace Škody Octavia, ta nová může a nemusí vzniknout

Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 7 - Skoda Scala G-Tec 2019 prvni foto 01Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 8 - Skoda Scala G-Tec 2019 prvni foto 02Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 9 - Skoda Scala G-Tec 2019 prvni foto 03Škodám pro šetřílky zvoní umíráček, nahradí je vozy, které spořivé lidi odrazují - 10 - Skoda Scala G-Tec 2019 prvni foto 04
Spalování CNG je tak dnes v nabídce Škody uzpůsobena jen Scala. Jakkoliv je však tento alternativní pohon pro životní prostředí skutečným přínosem, koncern VW Group s ním hodlá skončit kvůli tlaku EU na elektrifikaci

Zdroj: Handelsblatt

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše