Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis ve velkém topí pod kotlem spalovacích motorů prostě proto, že nemá jak jinak využít výrobní kapacity
1.6.2024 | Petr Miler
Pokud se divíte, že Stellantis poslední dobou ohlašuje doplnění či zachování nabídky spalovacích motorů u tolika modelů, navíc často už i existujících, nejde tu jen o zájem a nezájem o samotná auta. Ekonomická realita firmu dohání i jinak.
Jestli jsme někomu nikdy moc nevěřili, že to s přechodem jen na elektrický pohon myslí vážně, pak jde o automobilky koncernu Stellantis. Jeho šéf je k elektromobilům jako jedinému řešení dlouhodobě velmi kritický a nejde daleko pro silná slova. Říká, že EU vybrala špatnou technologii, která způsobí krvavou lázeň, přechod jen na elektřinu se současnými bateriemi není rozumně možný a nejnověji dokonce použil frázi o „příšerném nařizování elektromobilů”. Carlos Tavares je mimořádně inteligentní a schopný manažer a musel by být psychicky těžce nemocný, kdyby tohle - a mnohé další - říkal jeden den a druhý vedl jím řízené automobilky k tomu, aby na tak mocně kritizované řešení stejně vsadily všechno.
Nic takového také neudělal a loni v listopadu jasně řekl, že koncern je připraven vrátit se ke spalovacím autům prakticky okamžitě. Tavares prostě hraje chytře - nejde proti politickým elitám, současně se ale řídí zdravým rozumem. Snad všechna současná elektrická auta koncernu Stellantis tak mohou být i spalovací, jsou na to připravena, stačí využít beztak hotovou techniku a poskládat ji dohromady.
Když se tedy v poslední době ukazuje, že elektrický pohon není zase takové terno, Stellantis okamžitě topí pod kotlem spalovacích motorů ve velkém. I u nás třeba televizní reklama na jinak elektrický Peugeot hlásá, že k dispozici je také se spalovacím motorem, ale to je spíš úsměvná hříčka. Podstatnější je, že starší i nové modely mají najednou všechny spalovací motory - nová Lancia Ypsilon, starší Jeep Renegade nebo nejpřevratněji nyní už i roky prodávaná nová pětistovka od Fiatu najednou míří tím směrem.
Probírali jsme to horem dolem jako pochopitelnou reakci na neprodejnost drahých a nepraktických elektrických verzí, ale to není celá realita. Právě vrácení spalovacího pohonu Fiatu 500, teď už oficiálně potvrzený krok, odhalilo širší souvislosti, jak poznamenává Focus. Stellantis trápí ještě jiný problém - nevyužívá svých výrobních kapacit, což by jej snadno mohlo stát mnohem víc než pokuty za překračování limitů CO2. A tak raději bude vyrábět to, co má reálnou šanci prodat, i když to neodpovídá jeho původním záměrům.
Je to stejný pohled na věc z druhé strany. Nejde tu jen o to, že když budete vyrábět nechtěná elektrická auta, neprodáte je a dožene vás to oněmi „neprodeji” a bujícími skladovými zásobami. Když je v reakci na omezenou poptávku přestanete vyrábět, zbydou vám nevyužité továrny, nevyužité lidské zdroje, prostě kapacity všeho druhu, což vás zase bude ruinovat. Říkáme to pořád dokola: Bez zákazníka na konci nelze žádný byznys provozovat, rozhodně ne tak velký, jako je ten automobilový.
Proto Stellantis raději otočil a vrací do nabídky klasiku v podobě spalovacích variant, je to pro něj menší problém než vnucovat neprodejné. I v Itálii tedy dál pojede výroba benzinových motorů a aut, která je budou hostit - v továrně Mirafiori v Turíně to bude znovu dominantní typ produkovaných vozů.






Návrat Fiatu 500 ke spalovacímu pohonu je velkou kapitulací elektrických plánů. Mateřský Stellantis tím řeší nejen nedostatek poptávky, ale i nevyužité výrobní kapacity. Foto: Fiat
Zdroje: Focus, Stellantis
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 30 minutamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 2 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle