Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis ve velkém topí pod kotlem spalovacích motorů prostě proto, že nemá jak jinak využít výrobní kapacity
1.6.2024 | Petr Miler
Pokud se divíte, že Stellantis poslední dobou ohlašuje doplnění či zachování nabídky spalovacích motorů u tolika modelů, navíc často už i existujících, nejde tu jen o zájem a nezájem o samotná auta. Ekonomická realita firmu dohání i jinak.
Jestli jsme někomu nikdy moc nevěřili, že to s přechodem jen na elektrický pohon myslí vážně, pak jde o automobilky koncernu Stellantis. Jeho šéf je k elektromobilům jako jedinému řešení dlouhodobě velmi kritický a nejde daleko pro silná slova. Říká, že EU vybrala špatnou technologii, která způsobí krvavou lázeň, přechod jen na elektřinu se současnými bateriemi není rozumně možný a nejnověji dokonce použil frázi o „příšerném nařizování elektromobilů”. Carlos Tavares je mimořádně inteligentní a schopný manažer a musel by být psychicky těžce nemocný, kdyby tohle - a mnohé další - říkal jeden den a druhý vedl jím řízené automobilky k tomu, aby na tak mocně kritizované řešení stejně vsadily všechno.
Nic takového také neudělal a loni v listopadu jasně řekl, že koncern je připraven vrátit se ke spalovacím autům prakticky okamžitě. Tavares prostě hraje chytře - nejde proti politickým elitám, současně se ale řídí zdravým rozumem. Snad všechna současná elektrická auta koncernu Stellantis tak mohou být i spalovací, jsou na to připravena, stačí využít beztak hotovou techniku a poskládat ji dohromady.
Když se tedy v poslední době ukazuje, že elektrický pohon není zase takové terno, Stellantis okamžitě topí pod kotlem spalovacích motorů ve velkém. I u nás třeba televizní reklama na jinak elektrický Peugeot hlásá, že k dispozici je také se spalovacím motorem, ale to je spíš úsměvná hříčka. Podstatnější je, že starší i nové modely mají najednou všechny spalovací motory - nová Lancia Ypsilon, starší Jeep Renegade nebo nejpřevratněji nyní už i roky prodávaná nová pětistovka od Fiatu najednou míří tím směrem.
Probírali jsme to horem dolem jako pochopitelnou reakci na neprodejnost drahých a nepraktických elektrických verzí, ale to není celá realita. Právě vrácení spalovacího pohonu Fiatu 500, teď už oficiálně potvrzený krok, odhalilo širší souvislosti, jak poznamenává Focus. Stellantis trápí ještě jiný problém - nevyužívá svých výrobních kapacit, což by jej snadno mohlo stát mnohem víc než pokuty za překračování limitů CO2. A tak raději bude vyrábět to, co má reálnou šanci prodat, i když to neodpovídá jeho původním záměrům.
Je to stejný pohled na věc z druhé strany. Nejde tu jen o to, že když budete vyrábět nechtěná elektrická auta, neprodáte je a dožene vás to oněmi „neprodeji” a bujícími skladovými zásobami. Když je v reakci na omezenou poptávku přestanete vyrábět, zbydou vám nevyužité továrny, nevyužité lidské zdroje, prostě kapacity všeho druhu, což vás zase bude ruinovat. Říkáme to pořád dokola: Bez zákazníka na konci nelze žádný byznys provozovat, rozhodně ne tak velký, jako je ten automobilový.
Proto Stellantis raději otočil a vrací do nabídky klasiku v podobě spalovacích variant, je to pro něj menší problém než vnucovat neprodejné. I v Itálii tedy dál pojede výroba benzinových motorů a aut, která je budou hostit - v továrně Mirafiori v Turíně to bude znovu dominantní typ produkovaných vozů.






Návrat Fiatu 500 ke spalovacímu pohonu je velkou kapitulací elektrických plánů. Mateřský Stellantis tím řeší nejen nedostatek poptávky, ale i nevyužité výrobní kapacity. Foto: Fiat
Zdroje: Focus, Stellantis
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejčtenější články
Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025Mercedes má novou univerzální omluvu pro své propadáky. Také otřesný design modelů EQ označuje za „velmi progresivní”
2.3.2025Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
3.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19