Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem
23.12.2022 | Petr Prokopec
Je to obdivuhodný životní příběh, který ukazuje, že se i v prostředí, kde jsou karty zdánlivě rozdané, dá prosadit s něčím úplně novým. Trvalo to skoro 55 let, i tak si k tomu výročí nadělilo Hyundai pěkný dárek.
Ještě před nějakými 20 léty byla korejská auta vnímána pouze jako levná alternativa k zavedeným výrobcům. A ještě o pár let dříve působila jako součást sortimentu vietnamských stánkařů. Kdo pamatuje brzce porevoluční časy, ví, že zejména korejské značky tehdy neměly problém poslat obchodníka ve fialovém saku před stále ještě „postaru” fungující obchodní domy Prior a vedle hráčů skořápek nabízet za výhodné ceny auta jako Hyundai Pony komukoli, kdo prošel okolo. Kdo se nechal přemluvit, terno neudělal, většina Pony se do 100 tisíc najetých kilometrů rozpadla tak, že byla zralá pouze na vrakoviště.
I dnes zůstávají Hyundai levnější než konkurence, vše ostatní se ale změnilo. Skutečně už skoro 20 let prodávají Korejci velmi konkurenceschopná auta, která časem přišla i k atraktivnějšímu vzezření. A prodejní i poprodejní péče se nevymyká mezím obvyklosti. Co se v posledních letech mezím obvyklosti vymyká, je dostupnost těchto aut, ovšem nikoli ve smyslu ceny. S nedostatkem čipů a dalších komponentů si Hyundai a Kia poradily lépe než třeba Volkswagen se Škodou. Zatímco totiž zájemcům o wolfsburské či mladoboleslavské produkty nezbývá nic jiného, než se při čekání na nové auto obrnit trpělivostí, tam zákazníci korejských značek již sjednávají pojištění a usedají za volant.
Hyundai i Kia byly pochopitelně v roce 2020 zasaženy koronavirem stejně jako zbytek světa, loni se jim nicméně oproti ostatním povedlo nemalou měrou zvýšit jak výrobu, tak prodeje. Závěr roku proto Korejci oslavili s 6,6 miliony prodeji na kontě. To sice ve srovnání s předpandemickými výsledky představovalo pokles o 600 tisíc aut, ovšem třeba koncern VW Group si pohoršil ještě daleko více (10,8 mil. aut v roce 2019, 8,9 mil. aut v roce 2021). Podstatné pak bylo, že Hyundai a Kia překonaly koncern General Motors (6,3 mil. aut).
„Jsme na správné cestě a letos budeme velmi silní,“ uvedl v reakci na vzestup společností jejich prezident Jaehoon Chang. A dodal, že „klíčovým bylo zvládnutí dodavatelských řetězců. Snažíme se být velmi flexibilní, abychom optimalizovali a ochránili výrobu, jak jen je to při nedostatku čipů možné.“ Ve prospěch Korejců přitom hraje tzv. vertikální integrace. Součástí továrny v Ulsanu, která je největší na světě, je totiž i přístav. Mimo toho Hyundai produkuje ocel jak pro auta, tak pro lodě, které je následně vozí.
I když tedy Korejci letos přišli o ruský trh, který byl pro ně významný, neboť tam byli dominující zahraniční silou, jejich obrat oproti loňskému roku narostl o 21 procent na 141,7 bilionů wonů (cca 2,52 bilionů korun). Hyundai Motor Company se tak jednoznačně stává třetí největší automobilkou světa, a to po Volkswagenu a Toyotě. Zmíněný nárůst je přitom vůbec největším mezi globálními giganty, mezi něž ještě dále patří koncern Stellantis a aliance Renault-Nissan.
Jde o velký úspěch nejen kvůli zkraje popsané moderní historii, ona celá historie Hyundai není o moc delší. Firma byla založena 29. prosince 1967, pětapadesátileté výročí tedy Korejci oslaví bujaře. S neochvějnými jistotami ovšem ani tak počítat nemohou. Také jejich plány totiž ve velké míře počítají s elektrifikací - do roku 2030 má Hyundai a Genesis představit hned 17 bateriových novinek, zatímco Kia vyrukuje se 14 dalšími. Na konci dekády by tak všechny tři automobilky chtěly prodávat 1,87 milionu elektromobilů ročně. Jestli udrží celkové prodeje na současné úrovni, ukáže jen čas.



Korejci letos vyšplhali na automobilové pódium, jsou třetím největším výrobcem na světě. V Evropě jim k tomu největší měrou pomohl model Tucson, který si za prvních 10 měsíců roku našel 127 tisíc kupců. Foto: Hyundai
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva