Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Světovým autem roku 2025 se poprvé může stát „Číňan”, novinky z Říše středu mají skoro polovinu nominací
4.10.2024 | Petr Prokopec
Jestli tento výběr neukazuje, jak rychle se automobilový svět mění, pak nevíme, co by mělo. Ještě před pár léty nemohli Číňané ani pomýšlet na účast v podobné anketě, dnes mají 40 procent nominací.
„Vypadá to bídně se syny našich otců,“ řekl by nejspíše románový Sam Hawkins při pohledu na seznam aut, která mají šanci bojovat o titul Světového auta roku 2025. Začíná být zjevné, že Čína přebírá vedoucí úlohu i v těchto anketách. Dosud v nich vozy z Říše středu byly spíše do počtu, pokud se vůbec dostaly do úvodního výběru. A když ano, povětšinou vypadly již v prvním vyřazovacím kole. Jenže aktuální soupiska kandidátů dělá odstrčené spíše ze zavedených značek. Dá se pak sice očekávat, že titul získá jedna z nich, ovšem boj, který bude muset svést, bude daleko tužší než všechny dosavadní.
Z vlastních zkušeností mohu říci, že Číňané potřebují ještě pár let, než hlavně Evropu skutečně doženou. Momentálně stále ještě lehce zaostávají hlavně v jakýchsi dojmových detailech typu zvuk přerušovače blinkrů. Když usednete třeba do aut koncernu Volkswagen, je příjemně utlumený, zatímco Číňané vám dají vzpomenout na místní produkci z počátku milénia. Podobně jsou pak na tom třeba s tvrdými plasty, stejně jako se spasováním jednotlivých interiérových komponentů, načež kabiny stále prostupuje jisté nepříjemné vrzání.
Znovu lze ale podotknout, že tohle není nic, co by nešlo v dohledné době napravit, stačí k tomu jen trocha vůle. Poté je ale prakticky jisté, že se z řad čínských aut nebudou vybírat pouze kandidáti na titul, ale rovněž finalisté a dost možná i vítěz. Letošek ale ještě tím rokem být nemusí, třebaže šance výrobců z Říše středu jsou značné. Nikoli jen kvůli jejich abnormálnímu počtu, ale také s ohledem na rozhodnutí zavedených výrobců investovat miliardy do elektrického přeludu, což mělo negativní dopad i na někdejší spalovací ikony.
Nové generace těchto aut totiž nejsou až tak úplně nové, spíš jde o výraznější facelifty letitých originálů. To je živná půda pro Číňany, kterým třeba na rozdíl od evropských výrobců politici nehází klacky pod nohy, ale podporují je. Náskok, který zavedené automobilky měly, tak již byl v podstatě vymazán a příště může za delší kus provazu tahat Říše středu.
Nakonec považte, že ještě před nějakými třemi čtyřmi lety jste na čínské auto v seznamu kandidátů nenarazili. Nyní ale na ně připadá bezmála polovina soupisky. Pročež v tomto kontextu jen dodáme, že aby došlo k naplnění pravidel, je zapotřebí, aby daný model byl vyroben v počtu alespoň 10 tisíc kusů ročně. Zároveň se nesmí jednat o vyloženě drahý a luxusní vůz, a je třeba, aby se v období od 1. ledna 2024 do 30. března 2025 prodával na aspoň dvou velkých trzích na minimálně dvou kontinentech.
Vítěz vzejde z následující sedmačtyřicítky postupným vyřazováním „slabších kusů ze stáda”.
Kandidáti na titul Světové auto roku 2025 (WCOTY)
Audi A5/S5
Baojun Yunduo/Cloud/MG Windsor EV
Beijing X55/X55II
Bestune B70
BMW řady 1
BMW X2/iX2
BMW X3
Buick Envista
BYD Quzhujian 05/King/Chazer 05
BYD Seagull/Doplhin Mini
BYD Sealion 07
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Travers
Cupra Terramar
Fiat 600
Ford Mustang
CAC GN8/Trumpchi M8
GAC GS3/Emzoom/Trumpchi GS3
Geely Boyue/Starray
Geely Geometry E
Hyundai Inster/Casper Electric
Jaecoo J7/Chery Tansuo 06
Jeep Avenger
Kia EV3
Kia K4
Leapmotor C10
Lincoln Nautilus
Mazda CX-80
MG3
MG Cyberster
MG HS/Roewe RX5
Mini Aceman
Mini Cooper
Mini Cooper Electric
Mini Countryman
Nammi Box/Nammi 01
Omoda 5/C5
Polestar 4
Subaru Impreza
Suzuki Swift
Škoda Kodiaq
Toyota 4Runner
Toyota Camry
Toyota Land Cruiser/Land Cruiser 250
Volkswagen Passat/Magotan
Volkswagen Tiguan
Xpeng G6
O titul WCOTY 2025 usiluje také třetí generace MG3, která dorazila s hybridním pohonem. Konkurence pro Škodu Fabia díky tomu disponuje 195 koňmi, za které je třeba zaplatit půl milionu korun. To je sice obecně hodně, optikou hodnoty za peníze jde ale o láci. A mimo Evropu se vůz prodává i s motorem 1,5 R4 a slušnou výbavou okolo 370 tisíc Kč v přepočtu. I proto má čínský hatchback šance na alespoň dílčí úspěch. Foto: MG Motor
Zdroj: WCOTY
Bleskovky
- 2800koňové Audi R8 ukázalo svou akceleraci. Připomíná to zrychlené scény z filmů, i na 400 km/h je dřív, než řeknete švec
včera (103) - Automobilka nabízející dosud jen elektromobily nově nabídne i spalovací motory, v EU se tak vyhne dovozním clům
7.11.2024 (3) - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
5.11.2024 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka. Vznikla jen v 1 046 kusech, na prodej je teď jedna jediná
před 4 hodinami - Největší průšvih moderních aut nekončí. Už opravené vozy mohou dál hořet, musí znovu do servisů
včera - Absurdní čtyřválcový Mercedes C63 AMG je propadák všude. Ani o 1,1 milionu levněji než u nás se ho nedaří prodávat
včera - Audi po tragickém kvartálu znovu zdražuje spalovací auta a zlevňuje ta elektrická, přinese mu to jen další zkázu
včera - Dodnes zánovní Škoda Octavia II v bizarní specifikaci stojí pakatel, i když vypadá jako z katalogů škodovky
včera
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 11.09. 23:39 - delphin
- Hledá se fajn chlap 11.09. 19:47 - AlexHomo
- Elektromobily a vse kolem nich 11.09. 18:05 - Twisted
- Policejní kontroly a měření 11.09. 16:03 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.09. 15:36 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 11.09. 15:25 - mattonecz
- Volkswagen obecne 11.08. 18:39 - abgx1
- Rychlodotazy 11.08. 17:24 - Brus