Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla je dnes fakticky závislá na jediném trhu, pouhé politické rozhodnutí ji může zruinovat
14.10.2021 | Petr Miler
Tesla se chlubí stále lepšími celkovými výsledky, ve stínu vyšších a vyšších globálních prodejů se ale ztrácí informace o jejich struktuře. Ta je pro americkou automobilku velmi varovná, dnes už skoro polovinu všech aut prodá v Číně.
Tesla se nedávno pochlubila svými výsledky za první tři letošní kvartály a stejně jako ve většině jiných případů ohromila. I když 627 350 prodaných aut za toto období z ni nadále dělá malou automobilku, meziroční růst je znovu takový, že už odbyt prvních devět měsíců letošního roku znamená překonání celkových loňský prodejů. Takže paráda a jede se dál? Ne tak docela.
Fanouškům značky bude výše zmíněné stačit k radosti, zkoumání detailů ale vede spíše k obavám. I Tesle nakloněným analytikům raději uniká, že navzdory masivní podpoře elektromobility v EU a dnes i v USA nejsou tyto trhy pro americkou automobilku podstatným zdrojem růstu. Podle zatím dostupných dat prodala Tesla za prvních 8 letošních měsíců v Evropě 79 564 vozů, což, pokud to půjde dobře, bude stačit na mírné překonání prodejního rekordu z roku 2019 (111 728 aut). Dost bída na to, kolik peněz se dnes do elektromobility na starém kontinentu sype z peněz nás všech.
V USA je situace o něco lepší, ani tamních 223 300 vozů prodaných od ledna do září není nic, co by ospravedlňovalo pozici Tesly coby daleko nejhodnotnější automobilky světa. Zde o rekord nemáme obavy, loňských 235 000 prodejů ale též nebude překonáno dramatickým způsobem. Kde se tedy zájem o Tesly bere? Pokud tušíte, že v místech, kde si lidé dodnes říkají soudruhu a zemi vládne generální tajemník KSČ, pak jste na velmi správné stopě.
Dále zmíněné číslo nemusí být dokonale přesné, neboť do srpna mapuje reálná prodejní data čínské asociace výrobců (CAAM) a připočítává k nim čísla tamní asociace osobních aut (či jak přeložit China Passenger Car Association, CPCA), které vzniklo odečtením exportů z Číny od celkových dodávek z tamní fabriky Tesly (56 006 - 3 853 aut), bavíme se ale o možnosti splést se možná o pár tisíc aut. To stěží něco zásadního změní na tom, že z celkových 627 350 prodejů za tři letošní kvartály 301 153 Tesel skončilo v Číně. Tři sta jeden tisíc sto padesát tři vozů! To je 48 procent veškerého světového odbytu.
To je něco neskutečného a pro Teslu velmi varovného. Občas se zmiňujeme o tom, že pro VW je nebezpečnou situací, když v Číně prodává okolo 30 % všech aut, Tesla je ale ještě úplně jinde. Nebýt Číny, prodá po celém světě něco kolem 35 tisíc aut za měsíc a ani v extrémně pro-elektrické době zásadně neroste. Je dnes fakticky závislá na jediném odbytišti, navíc na jakém...
Jít o Spojené stát nebo o Evropu, není to problém, to jsou relativně stabilní trhy, kterým přes veškerou snahu nikdo vyloženě nevládne. Číně ale vládne pár lidí majících moc prakticky nad vším a pokud jednoho dne seznají, že se jim Tesla z nějakého důvodu nelíbí, má značka velký problém. Dříve už mohla okusit, jak nepříjemný vliv na její prodeje může mít nepřízeň komunistů, proto se také v Číně - na rozdíl od zbytku světa - ráda ohýbá před jejich vůlí.
Je to trochu hra vabank, ale Teslu chápeme - buď v Číně nakonec uspěje, nebo ne. A kdyby to nezkusila, stane se tak jako tak jen to druhé. Ostatním bychom ale radili více obezřetnosti při jásotu nad jejími úspěchy. Prodávat 48 % aut v Číně znamená relativně vratkou pozici, která se může dramaticky změnit jedním politickým rozhodnutím, jedním lusknutím prstu čínského papaláše. A možná není nutné ani to, stačí si uvědomit, jak dopadla Škoda.






Tesla je dnes téměř z poloviny živa svými prodeji v Číně, něco takového snad neplatí pro žádnou významnější mimočínskou automobilku. Je to nepochybně riziková pozice, Čína nepředstavuje stabilní tržní prostředí. Foto: Tesla
Zdroje: CAAM, CPCA, JATO Dynamics
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejčtenější články
Plány Porsche se zhroutily, automobilka snad konečně kapitulovala. Její nová vlajková loď mění elektrický pohon za spalovací
20.9.2025Tušíte, kdo teď nabízí tohle auto s tak luxusním interiérem? Jde o vůz levné značky, žádný Rolls-Royce ani Bentley
20.9.2025Fiat se po pěti letech nabízení nesmyslů vrací ke kořenům, jeho nová speciální 500 oslní už tím, co má pod kapotou
20.9.2025Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025S auty se BMW snaží, nový model prodeje obcházející dealery a trestající zákazníky ale může všechno zabít
20.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.21. 22:42 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.21. 21:13 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch