Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech

Stěrače čelního skla si nechala v roce 1903 patentovat jedna americká dáma a od té doby fungují až dodnes na úplně stejném principu. Tesla ho chce změnit, její řešení má fungovat lépe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech

16.9.2019 | Mirek Mazal

Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stěrače čelního skla si nechala v roce 1903 patentovat jedna americká dáma a od té doby fungují až dodnes na úplně stejném principu. Tesla ho chce změnit, její řešení má fungovat lépe.

Jakkoli to může znít neuvěřitelně, dodnes používané řešení stírání skel aut si nechala už před 116 léty patentovat americká vynálezkyně Mary Anderson. Podstatou jejího nápadu bylo čištění skel gumičkami na pohyblivých ramenech ovládaných zevnitř, na tom se v principu nic nezměnilo.

Třebaže konkrétní řešení se v detailech různí, i současné stěrače tvoří ramínka se stírátky s nimiž sem a tam pohybují hřídele poháněné skrze převodový mechanismu. Tato základní stavba se ovšem stará i o to, že se při dešti nemůžeme ven podívat celou plochou čelního skla, část zůstává vždy nestíraná. I proto chce Tesla toto tradiční řešení, které zatím sama používá, poslat do důchodu.

Američané by rádi obsáhli celou plochu čelního okna prostřednictvím jednoho vertikálního ramene stěrače, které se bude moci pohybovat vodorovně přes celou plochu čelního skla. V přímém zorném poli řidiče i spolujezdce by už neměla zůstávat vůbec žádná nesetřená část, jak vyplývá z registrace nápadu na patentovém úřadě.

Dokumenty dále prozradily plánované použití elektrického motoru stěrače, který se pohybuje lineárně podél delších okrajů okna místo obvyklého pohybu ramen po kruhové výseči. Tesla věří v lepší účinnost stírátka a jedno centrální osazení má být také energeticky efektivnější.

Argumenty úspory energie se opírají o třecí ztráty uvnitř aktuálně používaných mechanismů, které působením drobných nečistot, korozí a opotřebením postupně odebírají stále více elektrické energie z rozvodné sítě automobilu.

Nasazení jednoho středového ramene jsme zažili v minulosti například u Mercedesu, ale Němci tento způsob kvůli složitosti techniky a drahým náhradním dílům, které stejně nezajišťovaly zásadně lepší výhled, opustili. Tesla přináší vylepšení s lineárním pojezdem, trumfem je ale jistě i efekt výjimečnosti. Cokoli jdoucí proti proudu bývá příznivci americké značky vítáno a unikátní stírání čelního skla jistě nebude výjimkou.


Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 1 - Tesla patentovala nove sterace foto 01Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 2 - Tesla patentovala nove sterace foto 02Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 3 - Tesla patentovala nove sterace foto 03Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 4 - Tesla patentovala nove sterace foto 04
Mary Anderson (1866 - 1953) si patentovala dodnes používané řešení stěračů už v roce 1903

Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 5 - Tesla patentovala nove sterace foto 05Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 6 - Tesla patentovala nove sterace foto 06Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 7 - Tesla patentovala nove sterace foto 07Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 8 - Tesla patentovala nove sterace foto 08Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech - 9 - Tesla patentovala nove sterace foto 09
Tesla si před pár dny nechala zapsat nový způsob stírání čelního skla, který po více jak století používané řešení zásadně mění

Zdroj: Patentscope

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše