Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech
16.9.2019 | Mirek Mazal
Stěrače čelního skla si nechala v roce 1903 patentovat jedna americká dáma a od té doby fungují až dodnes na úplně stejném principu. Tesla ho chce změnit, její řešení má fungovat lépe.
Jakkoli to může znít neuvěřitelně, dodnes používané řešení stírání skel aut si nechala už před 116 léty patentovat americká vynálezkyně Mary Anderson. Podstatou jejího nápadu bylo čištění skel gumičkami na pohyblivých ramenech ovládaných zevnitř, na tom se v principu nic nezměnilo.
Třebaže konkrétní řešení se v detailech různí, i současné stěrače tvoří ramínka se stírátky s nimiž sem a tam pohybují hřídele poháněné skrze převodový mechanismu. Tato základní stavba se ovšem stará i o to, že se při dešti nemůžeme ven podívat celou plochou čelního skla, část zůstává vždy nestíraná. I proto chce Tesla toto tradiční řešení, které zatím sama používá, poslat do důchodu.
Američané by rádi obsáhli celou plochu čelního okna prostřednictvím jednoho vertikálního ramene stěrače, které se bude moci pohybovat vodorovně přes celou plochu čelního skla. V přímém zorném poli řidiče i spolujezdce by už neměla zůstávat vůbec žádná nesetřená část, jak vyplývá z registrace nápadu na patentovém úřadě.
Dokumenty dále prozradily plánované použití elektrického motoru stěrače, který se pohybuje lineárně podél delších okrajů okna místo obvyklého pohybu ramen po kruhové výseči. Tesla věří v lepší účinnost stírátka a jedno centrální osazení má být také energeticky efektivnější.
Argumenty úspory energie se opírají o třecí ztráty uvnitř aktuálně používaných mechanismů, které působením drobných nečistot, korozí a opotřebením postupně odebírají stále více elektrické energie z rozvodné sítě automobilu.
Nasazení jednoho středového ramene jsme zažili v minulosti například u Mercedesu, ale Němci tento způsob kvůli složitosti techniky a drahým náhradním dílům, které stejně nezajišťovaly zásadně lepší výhled, opustili. Tesla přináší vylepšení s lineárním pojezdem, trumfem je ale jistě i efekt výjimečnosti. Cokoli jdoucí proti proudu bývá příznivci americké značky vítáno a unikátní stírání čelního skla jistě nebude výjimkou.




Mary Anderson (1866 - 1953) si patentovala dodnes používané řešení stěračů už v roce 1903
Tesla si před pár dny nechala zapsat nový způsob stírání čelního skla, který po více jak století používané řešení zásadně mění
Zdroj: Patentscope
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025Porsche pro jediného člověka na světě postavilo závoďák z Le Mans homologovaný pro běžný provoz, dotyčnému je 88 let
9.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Krasavec od BMW, který málem přivedl automobilku ke krachu, dnes z majitelů dělá boháče. Boří aukční rekordy
9.6.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1