Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesly používají dosud neznámou funkci Lamač ledu, pětileté holčičce ale zlomila prst
6.10.2019 | Petr Prokopec
Ani mnozí velcí fandové Tesly dosud netušili, že část aut značky používá funkci Ice Breaker, automobilka ji totiž nezmiňuje ani v manuálu. Dozvídáme se o tom až kvůli zranění dítěte.
Na Teslu se v poslední době valí jeden problém za druhým. Fanoušci značky nejspíše budou mít pocit, že se lidé chtějí napakovat na jejím úspěchu, nicméně realita je taková, že za spoustu problémů může automobilka sama snahou o svůj inovativní přístup. Zdrojem potíží také je její největší dar a zároveň i to největší prokletí, a sice samotný šéf Elon Musk. Ten ostatně výrazným způsobem brojil proti zavádění odborů v továrně ve Fremontu s tím, že nic takového není nutné, neboť bezpečnost je přímo špičková.
Stejného názoru byla samozřejmě také Tesla, která zaměstnance organizující odbory vyhazovala. A těm ostatním nepřímo vyhrožovala, že by členstvím v odborech přišli o bonusy ve formě akcií společnosti. Minulý týden soud rozhodl, že takové jednání bylo nelegální. Vyhozeným zaměstnancům tak patří odškodnění, zároveň jim musí být nabídnuta jejich práce zpátky. Kromě toho musí být ve Fremontu svoláni zaměstnanci a Musk či jiný zástupce firmy musí přede všemi přečíst prohlášení, v němž zazní, že Tesla porušila zákon. Tím ale její trable nekončí.
Na stole je totiž další případ, který dokonce zahrnuje i Českou republiku. Ukrajinec Marlen Izzetov si totiž právě u nás koupil Teslu Model X. A jako velký fanoušek značky hodlal totéž auto pořídit i své manželce, byť další nákup se měl uskutečnit v Německu. Zda k němu ale nakonec dojde, není jisté. Vůz totiž jeho pětileté dceři Milaně zlomil prst. Izzetov nyní Teslu zažaloval, přičemž ta nejspíše pod tíhou stále většího množství soudních sporů zareagovala opravdu arogantně.
Než se však k dalším detailům dostaneme, je třeba zmapovat podstatu celého příběhu, jenž zahrnuje finesu, o které jste nejspíše ještě neslyšeli. Jmenuje se Ice Breaker alias Lamač ledu a jejím hlavním účelem je odblokovat automatický mechanismus otevírání dveří v případě, kdy něco brání jejich otevření. Jak již název napovídá, jde o systém, který z vnitřní strany dveří zatlačí na B-sloupek, pokud kupříkladu v chladném počasí dojde k jejich přimrznutí. Jeho přítomnost je tak prospěšná, což i Izzetov připouští.
Problém však leží ve skutečnosti, že Ice Breaker má uprostřed otvor - veliký tak akorát na to, abyste do něj strčili prst. A pokud máte děti, jistě víte, že neexistují vášnivější průzkumníci, než jsou oni. Milana tedy udělala přesně to, co ratolesti jejího věku dělají, a strčila prst do oné díry, přestože se výstupek měl zasunout do dveří během tří sekund. To se však stalo až ve chvíli, kdy v něm Milana byla uvězněná, a z Lamače ledu se stal Lamač prstů - zlomil jí prostředníček. Vyproštění pak trvalo dlouhé dvě hodiny.
Proč tak dlouho? Především proto, že Tesla o systému nikomu neřekla a nezmiňuje jej ani v uživatelském manuálu, takže nikdo nevěděl, jak v takové situaci postupovat. Izzetův právník Dan Tan měl dokonce oslovit velké množství majitelů a rovněž zástupců značky, ovšem nikdo nevěděl, co Ice Breaker je, co dělá a že je instalován ve voze. Pokud by však Tesla splnila veškeré své zákonné povinnosti, záchranáři by se z manuálu dozvěděli, že opětovnou manipulací s dveřní klikou se mechanismus se uvolní.
Izzetov tak nyní žaluje značku zejména proto, že na případné nebezpečí nikde neupozornila. Stejně jako poukazuje na možnou vadu mechanismu, neboť ten se zjevně nezasunul tak rychle, jak měl. Dle právníka Tesly Ryana McCarthyho by však soud měl žalobu smést ze stolu, neboť „to, že se dceři vašeho klienta zasekl prst ve dveřním mechanismu, nepoukazuje na chybu v mechanismu, ale pouze na její nešťastné a politováníhodné rozhodnutí a také na selhání rodičovského dozoru“.
Podle Tesly si tedy pětiletá holčička může za zlomený prst sama, neboť nejspíše měla tušit, jak nikde a nikým nepopsaný mechanismus funguje. A vinu nesou také její rodiče, že netušili, jak následně mechanismus odblokovat, když se o něm nikde nepíše ani v uživatelském manuálu.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost vyvrbí. Nicméně právě skutečnost, že popis mechanismu chybí v uživatelských příručkách, by Tesle mohl zlomit vaz. I kdyby ale byl legální pohled na věc jakýkoli, Izzetov je pořád zákazník a automobilka by s ním podle toho měla zacházet. Pokud by sklapla podpatky, omluvila se a napravila svou chybu s nepopsáním fungování celé věci, případ by se zřejmě nedostal až k soudu.



Takto funguje Lamač ledu - stačí podržet dveře zavřené, systém to vyhodnotí jako překážku a začne s ní sám bojovat pomocí výsuvného mechanismu uvnitř dveří
Tesla má dobré nápady, v jejich realizaci však pokulhává. Zranění způsobené systémem malé holčičce to jen potvrzuje - stačilo funkci řádně popsat a dívka nemusela čekat dvě hodiny na vyproštění
Zdroje: ABC7, Dan Noyes@Twitter
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejnovější články
Němci otestovali 18 typů pneumatik pro zimu i léto, ty nejlepší z nich prý šetří peníze bez vrásek
před 11 hodinamiLevný model Tesly je prý zpátky na stole poté, co nové „holobyty” nezabodovaly podle očekávání
včeraŠéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
včeraFord přiznal, že zrušil polovinu objednávek lithia pro příští roky, o skutečné budoucnosti to říká vše
včeraChorvat naplňuje pohádku o chudákovi, který se stal králem. Chce vyplatit Porsche a ovládnout celé Bugatti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva