Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota zastavila prodej 10 dieselových modelů. Co za důvod skrývají „nesrovnalosti při testování”, nikdo neví
2.2.2024 | Petr Prokopec
Tohle připomíná počátky Dieselgate Volkswagenu, japonská automobilka ale říká, že problém se netýká ani spotřeby, ani výkonu, ani točivého momentu. Tak v čem tedy ony nesrovnalosti, které si vyžádaly zastavení prodejů, vězí?
Loňský rok skončil pro Toyotu velmi dobře, japonský gigant v uplynulých dvanácti měsících prodal 11,2 milionu nových aut a stal se jasnou světovou jedničkou. Na celosvětový trůn usedl už počtvrté, přičemž náskok před druhým Volkswagenem je dvoumilionový. Automobilka pak logicky doufala, že letošek bude ještě lepší, vstup do nového roku se jí ovšem nepodařil ani zdaleka. Toyota totiž pozastavila prodej hned deseti různých modelů, které jsou osazené jedním ze tří dieselových motorů (2,4litrový a 2,8litrový čtyřválec a 3,3litrový šestiválec). Důvodem jsou „nesrovnalosti zjištěné při jejich testování“.
Pozadí celé kauzy je na první pohled poněkud úsměvné. Toyota totiž pověřila nezávislou firmu, aby prozkoumala blíže neupřesněné problémy spojené s fungováním vysokozdvižných vozíků a dalších průmyslových strojů, za nimiž stála divize značky TICO (Toyota Industries Corporation). Ta vyrábí i zmiňované diesely a právě u nich zjistila potíže. Proč je vůbec zkoumala, Toyota neříká, uvádí však, že došlo na pochybení během jejich certifikace. „Během tohoto procesu byl měřen výkon jednotkám používajícím odlišný software, než jakým jsou osazena auta určená pro masovou produkci,“ uvedla automobilka v tiskovém prohlášení.
Co to přesně znamená, nikdo neví. Toyota uvádí, že u motorů se nemá od certifikovaných hodnot lišit, výkon, točivý moment, spotřeba ani emise. Tak v čem je tedy problém, když zhruba 84 tisíc, kterých se má celá věc týkat, mohou být dál využívány? Na předání nových aut zákazníkům nedojde, neboť divize TICO pozastavila dodávky motorů Toyotě a stejně tak Toyota zastavila dodávky již hotových aut. Je to skutečně podivná věc.
Do automobilky navíc v reakci na oznámené podle agentury AP vtrhla policie, a to i když Toyota přislíbila úřadů,, že jejich zástupcům bude povoleno účastnit se nového testování přímo v továrně. Tu si pak hodlá v rámci separovaného vyšetřování proklepnout i japonský ministr dopravy. Ale co se tedy řeší, když nejde o žádný z klíčových parametrů motoru?
Nedává to smysl, přesto jde o Toyotu už o třetí skandál spojený s různými formami certifikace jejích aut v relativně krátkém časovém období. Před několika měsíci se totiž provalilo, že značka upravuje dveřní panely aut dceřiného Daihatsu, jenž míří ke crash testům, aby výsledky z nich byly co nejlepší. Z toho důvodu byly modifikovány i airbagy.
V roce 2022 pak byla nákladní divize Hino shledána vinnou v oblasti falešného testování emisí a spotřeby. V jejím případě šlo přitom o zásadní problém, neboť v kauze figurovaly jednotky prodávané od roku 2003. V tomto ohledu má současná kauza mnohem mladší kořeny, oněch 10 dotčených modelů, mezi které patří Hilux či Land Cruiser, se totiž vyrábí od roku 2020. Co se ale přesně stalo, nám zřejmě hned tak nikdo neřekne.
Jedním z dotčených motorů je 3,3litrový šestiválec, kterým je osazován současný Land Cruiser, stejně jako spřízněný Lexus LX500d. Co přesně je s ním ale špatně, nechápeme ze slov nikoho z dotčených. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, AP
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 9 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
před 10 hodinami - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.28. 22:21 - Lachende Bestien
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus