Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče

Úmysly mají Japonci nepochybně dobré, ale každé řešení, které začne „přemýšlet” nad tím, co chce řidič ve skutečnosti udělat a pak udělá to, co samo uzná za vhodné, je problematické.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče

4.2.2020 | Petr Prokopec

Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Úmysly mají Japonci nepochybně dobré, ale každé řešení, které začne „přemýšlet” nad tím, co chce řidič ve skutečnosti udělat a pak udělá to, co samo uzná za vhodné, je problematické.

Nejspíše jste před lety zaznamenali, že Toyota měla velký problém s plynovým pedálem. Ten se vlivem nadměrného opotřebení některých komponentů zasekával, auta kvůli tomu zrychlovala i tehdy, kdy neměla. Asi netřeba dodávat, že toto selhání vedlo k řadě karambolů, z nichž některé naneštěstí skončily i tím nejtragičtějším možným způsobem. To samozřejmě pro značku nebyla dobrá vizitka, proto zpočátku mlžila, pak to ale vyřešila svolávací akcí. Za tyto „pletichy“ pak byla odměněna mnohamiliardovou pokutou.

Něco podobného nejspíše Japonci již nechtěli zažít znovu, proto se problematice plynových pedálů začali věnovat mnohem důkladněji. Během průzkumu bylo zjištěno, že podobné nehody jsou obvykle způsobeny chybou řidiče, který hlavně u vozů s automatickou převodovkou zaměnil brzdový pedál za plynový. Firma proto vyvinula systém ICS (Intelligent Clearance Sonar), který brání nechtěné akceleraci pokud detekuje překážku v cestě.

Nyní tu máme novou technologii zvanou Acceleration Supression Function, která pracuje na základě více vstupů. Nová technologie se pokouší vysledovat, kdy řidič zrychluje záměrně a kdy je naopak plynový pedál sešlápnut nechtěně. Na základě dat z navigace, úhlu sklonu nohy řidiče a s pomocí senzorů detekuje zatáčku a v podstatě určí bezpečnou mez k jejímu projetí. V podstatě se tak snaží myslet za řidiče a určit, co ve skutečnosti chce provést, což je podle nás dost kontroverzní a potenciálně nové problémy způsobující řešení.

Systém by tak měl dokázat vyhodnotit, zda danou zatáčku skutečně hodláte projet s pískajícími pneumatikami záměrně. Novou technologii do svého bezpečnostního balíčku Safety Sense hodlá Toyota zařadit od léta. V prvé řadě však bude dostupná pouze v Japonsku a u nových vozů, než se rozšíří na další trhy i starší modely.

Automobilka kromě toho hodlá technologii Acceleration Supression Function nabídnout i jiným výrobcům. Stejně jako pro změnu jinou adoptuje - byť v podstatě jde o její vlastní dílo. Součástí zmiňovaného balíčku se totiž mají stát i prvky jako nouzové zastavení vozu či nouzový asistent řízení, které byly původně vyvinuty pro modely Lexusu. Nově je bude užívat také mainstreamová Toyota, která s nimi chce vyrukovat ve druhé polovině letošního roku.


Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče - 1 - Toyota Acceleration Supression Function 2020 prvni ilustrace 01Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče - 2 - Toyota Acceleration Supression Function 2020 prvni ilustrace 02Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče - 3 - Toyota Acceleration Supression Function 2020 prvni ilustrace 03Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče - 4 - Toyota Acceleration Supression Function 2020 prvni ilustrace 04Toyota zkouší odčinit svůj hřích z minulosti kontroverzním systémem myslícím za řidiče - 5 - Toyota Acceleration Supression Function 2020 prvni ilustrace 05
Toyota letos hodlá navýšit bezpečnost svých aut. Balíček Safety Sense proto rozšíří nová technologie Acceleration Supression Function zabraňující nechtěné akceleraci i systémy převzaté od Lexusu

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše