Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Trápící se VW znovu zhoršil své vyhlídky pro letošní rok. Prodeje mají jít výrazně dolů, zisky se propadnout o desítky procent
28.9.2024 | Petr Miler
Situace v největší automobilové firmě celé Evropy se zjevně zhoršuje před očima. Výhled na letošní rok byl naposledy přehodnocen směrem k horšímu 1. srpna. Dnes se píše 28. září a je znovu citelně horší. Společnost už místo růstu očekává pokles všech klíčových ukazatelů.
Jak moc špatná je současná situace Volkswagenu? To ví s jistotou jen nejvyšší vedení firmy. Soudě podle veřejných prohlášení manažerů velmi, upřímně řečeno jsme ale Olivera Blumeho a spol. trochu podezírali z toho, že situaci maluje načerno víc, než by bylo nutné, aby přiměl zkostnatělé struktury firmy něco dělat a vytvořil si politický prostor pro razantnější opatření, která budou mít hlavně dlouhodobější efekt a firmu spíš ozdraví než zachrání.
Možná to tak není.
Ve zmíněných prohlášeních jistě bude hrát roli nějaká psychologie a budování vyjednávací pozice (chápete - když manželce řeknete, že potřebujete 8 aut, spíš vám povolí 4, než když začnete na čtyřech...), přesto je zřejmé, že se situace rapidně zhoršuje. Do médií můžete v neformálních rozhovorech říkat kdeco (byť jistě též ne cokoli), ve zprávách pro investory ale musí být Volkswagen velmi opatrný, neboť jakékoli záměrně nepřesné informování o stavu společnosti v jakémkoli smyslu je trestné. A právě jeho zprávy tohoto ražení dávají spojení „skutečný stav Volkswagenu” dost hořkou příchuť.
Optikou konkrétních jednotlivých vyhlídek situace firmy dozajista není tristní, dynamika jejich vývoje je ale opravdu varovná. Pokud se podíváme do loňské výroční zprávy firmy, vidíme 9,4 milionu prodaných aut, 322,3 miliardy Eur tržeb a provozní zisk 22,6 miliardy Eur. To vypadá zdravě a tato čísla měla podle původních očekávání dál růst (přes 9,5 milionu aut, přes 240 mld. obrat a zvýšení zisku při marži 6,5 až 7,0 procenta). Nic takového ale už dávno neplatí.
Automobilka své vyhlídky na letošní rok postupně zhoršovala, přičemž poslední podstatné zhoršení oznámila teprve 1. srpna. Bylo to trochu vágnější avízo, než je běžné, není si z něj ale těžké spočítat, že tehdy už se počítalo nanejvýš se stagnací. Byť záleží, co s čím budete srovnávat, neboť sám VW ve svých zprávách raději činí optimističtěji působící srovnání, než jsou ta, která vyplývají z tvrdých srovnání loňských finálních a letošních aktuálně očekávaných čísel. Tak či onak teď už nepočítá s růstem v žádném ohledu.
Podle včerejšího večerního oznámení v tuto chvíli koncern počítá s poklesem prodejů až na 9 milionů aut, snížením tržeb až na 320 miliard Eur a snížení ziskové marže jen na 5,6 procenta. To by optikou absolutních hodnot znamenalo snížení zisku o téměř 21 procent.
Že nic z toho není dobré, nemusíme dodávat. Firma zdůvodňuje sníženou prognózu slabšími než očekávanými výsledky hlavní značky VW, lehkých užitkových aut i divize automobilových komponentů. Investory uklidňuje tím, že výrazně rozšiřuje úsporná opatření, ukončila desítky let platnou dohodu s odbory zamezující propouštění a jedná o uzavírání závodů. Negativní vliv mělo mít také makroekonomické prostředí a slabší rozvoj divize finančních služeb.
Zopakujme, že VW naposledy snížil svou prognózu na přelomu července a srpna mj. kvůli očekávaným nákladům spojeným se sanováním bruselského závodu Audi. Právě dynamika vývoje očekávání je varovná - pokud firmě z vyhlídek na letošní rok během necelých dvou měsíců zmizí statisíce aut, desítky miliard obratu a miliardy zisků, situace se zjevně mění rychle. Automobilka zprávu zveřejnila krátce po uzavření akciových trhů, při dodatečném obchodování ale její akcie ztratily 3,2 procenta své hodnoty. Uvidíme, co přinese další týden.

Šéfa Volkswagen Group Olivera Blumeho zjevně čekají perné chvíle, situace koncernu se zhoršuje před očima. Foto: Volkswagen
Zdroje: Volkswagen poprvé, podruhé a potřetí
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Gonzalez si udržuje těsný náskok i po titulovém souboji s Moreirou na Phillip Islandu včera 19:34
- Test Superbike - Jerez, 2. den včera 18:55
- Triumph Scrambler 900 2026: s podvozkem Showa včera 13:34
- Test Superbike - Jerez, 1. den 21.10.2025
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 21.10.2025
Nejnovější články
Lamborghini bojuje o svou reputaci novou zárukou, ve výsledku ale nabízí míň než Kia
před hodinouVolkswagenu dochází peníze. Pro příští rok mu chybí 267 miliard, roky sázení na mrtvé koně doženou i obry
před 3 hodinamiKupci elektrického Porsche Macan začínají pociťovat největší bolest vlastnictví těchto aut, drastický propad hodnoty
před 4 hodinamiDodnes nikdy nepřihlášený Mercedes z roku 1982 je dokonalý stroj času o víc jak 40 let zpět, další osud má jasný
včeraŠkoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:30 - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření 10.23. 10:17 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir