Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde

Kvůli propadu rusko-ukrajinských vztahů na bod mrazu se na podobné místo dostaly i ukrajinské prodeje Lad, letos jde ale o prodejně nejrychleji rostoucí značku vůbec. Ještě lépe je na tom ale v absolutních číslech Škoda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde

15.4.2021 | Petr Prokopec

Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde

/

Foto: Škoda Auto

Kvůli propadu rusko-ukrajinských vztahů na bod mrazu se na podobné místo dostaly i ukrajinské prodeje Lad, letos jde ale o prodejně nejrychleji rostoucí značku vůbec. Ještě lépe je na tom ale v absolutních číslech Škoda.

Ukrajina sice není součástí Evropské unie, má s ní však podepsanou asociační dohodu. Díky tomu může oběma směry proudit zboží, aniž by jej bylo nutné proclívat. Je nicméně zapotřebí dodržet veškerá pravidla, což pochopitelně platí také pro automobilovou branži. Na rozdíl od Ruska se tedy Ukrajina musí držet bruselských emisních norem, což znamená, že tamní nabídka ve většině případů odpovídá té, jíž známe u nás. Platí to i o Škodě, která na Ukrajině nenabízí Rapid, ale Fabii, Scalu či Kamiq.

Zmínka o mladoboleslavské automobilce není náhodná, Škoda momentálně patří na Ukrajině mezi nejžádanější značky. V březnu totiž první příčku okupoval Renault, který měl na svém kontě 1 256 registrací, tedy o 3 procenta více než loni ve stejném měsíci. Druhá pak skončila Toyota (1 171 ks, +77,2 %) a třetí Kia (646 ks, +12,2 %). Čtvrtá už je ale právě česká značka s 627 prodanými ks a masivním meziročním nárůstem odbytu +133,1 %.

Zajímavý je pak pohled na Ladu, která byla až do roku 2014 tradičním lídrem trhu. Poté se ovšem i kvůli anexi Krymu rusko-ukrajinské vztahy začaly hrotit. Od 1. ledna loňského roku je pak zakázán dovoz v Rusku vyrobených aut, což byla těžká rána pro AvtoVAZ i mateřský Renault. Ten proto musel výrobu stylového SUV Arkana přesunout do ukrajinských závodů ZAZ v Záporoží, kde se z téhož důvodu montuje i Vesta.

Na výsledky francouzské automobilky nastalá situace nakonec neměla až takový vliv, Lada ale kvůli politicko-vojenským machinacím utrpěla značně. Loni v březnu bylo totiž na Ukrajině prodáno pouhých 49 Lad. Letos se nicméně její registrace zvedly na 191 kusů, což značí vůbec nejrychlejší růst na celém trhu o téměř 390 procent. Že by Ukrajinci brali Lady zpět na milost? Skoro to tak vypadá, je ale třeba říci, že ani tento výsledek na lepší jak 17. příčku mezi výrobci nestačil.

Ze zmíněných čísel je evidentní, že ukrajinský trh nepatří mezi největší, ostatně za celý březen zde bylo prodáno jen lehce přes devět tisíc vozů. Na druhou stranu se právě zde ukazuje světlo na konci koronavirového tunelu. Meziročně totiž registrace vzrostly o 45 procent, ve srovnání s letošním únorem pak o 43 procenta. Přestože tedy země zavedla přísné restrikce, tamní zákazníky to až tak neodradilo. V relativně mírném poklesu (-3 %) byl ostatně i celý loňský rok.


Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde - 1 - Skoda Scala vs Kia Ceed vs Hyundai i30 vs Renault Megane 01Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde - 2 - Skoda Scala vs Kia Ceed vs Hyundai i30 vs Renault Megane 02Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde - 3 - Skoda Scala vs Kia Ceed vs Hyundai i30 vs Renault Megane 03Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde - 4 - Skoda Scala vs Kia Ceed vs Hyundai i30 vs Renault Megane 04Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde - 5 - Skoda Scala vs Kia Ceed vs Hyundai i30 vs Renault Megane 05Ukrajinci berou Rusy na milost, ukazují prodeje aut, Češi jsou ale ještě jinde - 6 - Skoda Scala vs Kia Ceed vs Hyundai i30 vs Renault Megane 06
Škoda na Ukrajině boduje s modely, které nám jsou blízké. V tamním portfoliu tedy chybí Rapid, místo kterého je k mání Scala. Relativně ještě rychleji ale roste Lada, ta se ovšem prakticky zvedá ze dna. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Ukrautoprom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše