Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úřady zakázaly testy tahače bez kabiny v provozu proto, že neumí předložit řidičák
6.10.2020 | Petr Prokopec
Kdyby se úřady proti něčemu takovému postavily kvůli tomu, že to považují za nebezpečné, dá se to pochopit. Toto ale svědčí jen o jejich zkostnatělosti.
Dočkáme se někdy aut se skutečnými autopiloty schopnými odvézt nás z jednoho místa na druhé bez našeho zapojení? Zatímco ještě nedávno kde kdo mluvil o jejich brzkém příchodu, nyní je u většiny firem ticho po pěšině. Autoři totiž jen velmi neochotně přiznávají, že chaotičnost reálného světa je překážkou, kterou se nedaří překročit a nepřímo tak přitakávají spoluzakladateli Applu, který říká, že funkční autopilot vyvinout jednoduše vůbec nelze, a tak už se o to ani nepokouší.
Ne všichni to ale vzdali jako on. Švédský start-up Einride má naopak pocit, že se dostal až před cílovou pásku a už loni odhalil elektrický tahač T-Pod, které nejen že nemá volant a pedály, ale dokonce se obejde i bez klasické kabiny. Operátor tak na jeho provoz dohlíží pouze vzdáleně.
Už při představení vozu jsme psali, že Švédové dostali povolení k testu na veřejných silnicích, jenže příliš benevolentní povolení to nebylo. T-Pod se tedy mohl pohybovat pouze po 300metrovém úseku mezi skladem a terminálem firmy DB Schenker, a to pouze pětikilometrovou (5 km/h, skutečně) rychlosti. Že mají takové podmínky daleko ke skutečnému provozu, nemusíme dodávat.
Firma se tak letos vypravila za úředníky znovu, neboť chtěla zvětšit rozsah testů ve skutečném. V té chvíli nicméně narazila na svérázný problém, o kterém informoval sám zakladatel firmy Robert Falck na svém facebookovém profilu. Ten uvedl, že autority takové testy zakázaly, nikoli však proto, že by to považovaly za nebezpečné. Problémem se stalo, že auto nemůže předložit řidičský průkaz a nedokáže se podrobit testu na alkohol v krvi.
To je skutečně absurdní a i kdyby podmínky měl splnit alespoň dohlížející operátor, beztak to není reálné, neboť jak jsme zmínili, na provoz auta dohlíží na dálku a nikoliv z kabiny, která tu chybí. Falck v mezičase příspěvek odstranil, nejspíše proto, že utahovat si v jeho pozici z úřadů není úplně taktické, kolegové z The Last Driver License Holder si ale vše včas uložili, a tak vám jej můžeme ukázat i nyní.
Je to kuriózní ukázka toho, jak zkostnatělý svět úřadů je, neboť důvod pro zamítnutí je to vážně absurdní. V principu s ním ale lze souhlasit - operátor dohlížející na provoz přímo v autě by byl lepší bezpečnostní pojistkou, a to nikoli jen proto, že může předložit ke kontrole řidičák a fouknout do měřiče alkoholu.

Švédskému startu-upu Einride byl dle jeho šéfa Roberta Falcka zamítnut test na veřejných silnicích proto, že se tahač nemůže podrobit testu na alkohol a nemůže předložit ke kontrole řidičský průkaz. Foto: Repro Robert Falck@Facebook přes The Last Driver Licence Holder
Takto Einride představil svůj T-Pod loni. Foto: Einride
Zdroje: Robert Falck@Facebook, The Last Driver Licence Holder
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva