Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i Greenpeace přiznává, že tlak EU na rozšíření elektromobilů mnoho neřeší
29.9.2020 | Petr Prokopec
Snahy Evropské unie o prosazování elektrických aut už nenachází zastání ani u ekologických aktivistů. Podle Greenpeace mají za více emisí skleníkových plynů než všechny osobní auta a dodávky domácí zvířata.
Na automobily se spalovacím motorem je v poslední době nahlíženo jako na neskutečné zlo, které vede jen a pouze k poškozování životního prostředí. Realita je nicméně taková, že i kdyby náhle všechny benzinové a dieselové vozy zmizely z povrchu zemského, nezmění se prakticky nic.Veškerá lidská aktivita má např. na celkových emisích CO2 vznikajících na Zemi jen 3,5procentní podíl a osobní auta v těchto 3,5 procentech tvoří 5,5 %. To je opravdu zanedbatelné množství.
Navíc je třeba říci, ze skleníkový plyn není jen oxid uhličitý, je jím třeba i metan. Právě v něm organizace Greenpeace objevila nového „třídního nepřítele“, když říká, že tlak Evropské unie (a nejen té) na rozšíření elektromobilů nevyřeší vůbec nic, protože i kdyby všechny současné vozy v Evropě byly nahrazeny elektrickými, na skutečné emise skleníkových plynů to kvůli jejich vzniku jinde bude mít relativně malý vliv. Přitom více takových plynů než všechna osobní auta a dodávky dohromady dnes vyprodukují svou existenci domácí zvířata.
Nedá se přitom říci, že bychom tu měli přelomovou novinku. V obecné rovině se o vedlejších produktech trávení krav - řečeno kulantně - a jejich vlivu na změny klimatu mluví již dlouho. Nicméně nyní jsou k dispozici i konkrétní data, která tyto teze jasně podporují. Greenpeace cituje data za rok 2018, dle kterých byla zvířata pěstovaná na všech evropských farmách zodpovědná za produkci metanu odpovídajícího zhruba 502 milionům tun CO2. Veškeré evropské osobní automobily a dodávky nicméně daný rok vyprodukovaly 656 milionů tun oxidu uhličitého. Tedy na první pohled více, nicméně v případě zvířat byly následně zakomponována ještě nepřímá data zahrnující třeba nutná odlesnění k jejich pěstování. Výsledkem se pak stalo 704 milionů tun CO2.
Za tím stojí mimo jiné již zvýšená produkce, která v letech 2007 až 2018 vzrostla o 6 procent neboli o 39 milionů tun. To je přitom ekvivalent 8,4 milionu nových aut. Greenpeace proto již začíná apelovat na politiky, že pokud chtějí dosáhnout svých závazků vyplývajících z Pařížské klimatické dohody, musí učinit příslušné kroky v zemědělství, neboť bez nich nemá tlak na jakékoli změny ve složení aut žádný význam. Řešení je dle Marco Contiera jediné: „Zvířata nepřestanou prdět a krkat - jedinou možností, jak snížit emise na potřebnou úroveň, je redukce jejich počtu.“ Radost z těchto slov asi nebudou mít milovníci masa, neboť začíná být pravděpodobné, že politici jednou namíří své snahy proti pěstování zvířat pro tento účel.
Lze už jen dodat, že třeba veškeré lety za rok 2018 vedly k produkci 918 milionů tun CO2, což je se zvířaty opět srovnatelné číslo. Vedle toho uhelné elektrárny za stejný rok vyprodukovaly 280 megatun, tedy 30 procent veškerých emisí CO2. Je smutné, že přesně ty samé elektrárny mají živit elektrická auta, která mají něčemu pomoci.
O produktech trávení domácího zvířectva, zejména pak krav, a negativním dopadu na ovzduší se mluví již léta. Greenpeace nyní vytáhl konkrétní data o jejich vlivu a říká, že srovnání s jejich podílem na emise skleníkových plynů vedle nich nepřinese přepřáhnutí aut na elektrický pohon prakticky nic. Foto: Getty/Pikist
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024 - WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry