Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drahé elektromobily budou ještě dražší, cena klíčového materiálu pro jejich výrobu dosáhla nového rekordu
19.9.2022 | Petr Prokopec
Naivní představy politiků a některých automobilek naráží na tvrdou realitu prostého vztahu mezi nabídkou a poptávkou. Kde je jednoho přirozeně málo a druhého uměle příliš, tam nelze počítat s poklesem cen ani omylem.
Není tomu dlouho, co jsme zmiňovali, že ceny elektromobilů nejenže neklesají, jak bylo dlouhodobě politiky i zástupci automobilek slibováno. Dochází dokonce k jejich zdražování ještě větší měrou, než je tomu u spalovacích aut. Na první pohled jde o pozoruhodný jev, neboť bateriové vozy jsou dotované na všech úrovních od výroby čehokoli potřebného pro jejich produkci až po umělé snižování jejich prodejních cen. Oproti tomu druhé zmíněné jsou naopak uměle zatěžovány novými poplatky, stejně jako se do jejich cen promítají náklady na vývoj a beztak ztrátový prodej elektromobilů.
Jak už ale hezkých pár let uvádíme, v případě elektromobilů jsou alfou i omegou jejich cen baterie. U nich ke zlevnění ani dojít nemůže, tedy pokud nedojde na objev zcela nové technologie, která se obejde bez aktuálně používaných materiálů, zejména pak vzácných kovů. Těch zkrátka na trhu není dost, a protože výroba elektroaut je uměle nafukována výše zmiňovanými přerozdělovacími mechanismy, nelze počítat s ničím jiným než růstem jejich cen. A přesně k tomu soustavně dochází.
V závěru minulého týdne se tak cena jedné tuny karbonátu lithia vyšplhala v Číně, která je jeho dominantním výrobcem, na 500 500 CNY (cca 1,75 milionu Kč). To je nový rekord a ve srovnání s loňským rokem jde o více než trojnásobnou sumu, která se na cenách elektromobilů nemůže projevit jinak než růstem. Snad ještě daleko větší dopad ovšem budou mít obavy spojené s čínskými plány. Na největším trhu světa by totiž letos mělo být prodáno 6 milionů nových elektrických aut. Oproti loňsku jde o dvojnásobné množství a taktéž rekord. Ten však vede k potřebě dvojnásobného množství baterií.
Letos se navíc v Číně počítá s tuhou zimou, což logicky povede k nárůstu spotřeby energie. Je tak dost možné, že provoz rafinérií v sečuánské oblasti, která se stará o největší část produkce (jde asi o jednu pětinu), bude muset být utlumen, což by ceny lithia vyroubovalo ještě výše. Vláda proto již zahájila jednání s jeho dodavateli, které chce podpořit nejen v hledání nových nalezišť a navyšování těžby, ale i v rámci recyklace. Mimo to má dojít na stabilizaci dovozu.
Právě poslední zmíněný krok ale taktéž vede k obavám. Mimo Čínu se totiž lithium ve velkém těží v Chile, odsud však musí přes půlku světa právě do Číny kvůli rafinaci. Pokud tento trh letos počítá s dvojnásobným množstvím elektromobilů vůči loňsku, pak si logicky bude chtít zajistit co nejvíce daného materiálu. A něco takového bez přeplacení ostatních odběratelů nepůjde. Víceméně tak jako tak lze tedy počítat s dalším zdražováním. Takový vývoj ostatně potvrzuje řada analytických firem.
Elektromobily levnější v dohledné době rozhodně nebudou, neexistuje cesta, která by k takovému cíli vedla. Pokud tedy na ně jako na jedinou kartu mnozí výrobci sázeli, pak by je aktuální vývoj měl definitivně probudit z letargie. Nic takového ale nečekáme, zdravý rozum se u řady výrobců vzdal vlády už dávno, o politicích ani nemluvě. Ti se „zelených” cílů nevzdávají ani tváří v tvář energetické krizi vyvolané primárně jimi, tak proč by se měli děsit teprve blížících se problémů na poli výroby a prodeje o aut, o které se též přímo postarali?
Těžba lithia v Číně v posledních týdnech spíše stála, jeho spotřeba však neustále roste. V důsledku toho došlo na nevyhnutelné, tedy na další růst cen. Ilustrační foto: China Hanking Holdings Limited, tiskové materiály
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024 - V Rusku znovu vyráběná „Hyundai” skrývají pod přelepem loga tajemství, které ani automobilka nechce komentovat
22.3.2024 - I nová Ferrari podle šéfa značky „rozvíří emoce”, značka se prý spalovacích motorů nikdy nevzdá
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva