Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V 9 z 10 továren VW se začalo stávkovat, zrovna ta desátá je ale nejžhavějším kandidátem na zavření
3.12.2024 | Petr Miler
Odbory mají pocit, že si pomohou kolektivním odporem, ve zkratce řečeno solidaritou, což může být funkční strategie. Ale asi ne v momentě, kdy se fabrika, která je nejvíc na odstřel, ani nemůže zúčastnit současných stávek. To pozici automobilky značně zjednodušuje.
Asi nemusíme připomínat, že koncern Volkswagen po létech bazírování na nesmírně hazardní sázce míří do problémů, jaké dekády nepoznal. Současné vedení firma hovoří o tom, že má rok až dva na odvrácení úpadku, což skutečně není dlouhá doba. I když se tedy dnes někteří méně sečtělí diví, proč VW bije na poplach v momentě, kdy pořád vykazuje zisky, třebaže nižší, realita je taková, že směřování lodi jménem Lidový vůz nabralo kurz Titaniku. A pokud nedojde k dostatečně rychlé změně směru, může být pozdě se o cokoli snažit.
Proto vedení firmy požaduje drastické škrty i na straně výdajů spojených se zaměstnanci, na kterých zatím neoblomně trvá. Odbory z toho pochopitelně nejsou šťastné, neboť původně požadovaly dokonce zvyšování platů. To už dnes pustily z hlavy a jsou ochotné přistoupit k úsporným opatřením, ale zdaleka ne takovým, jaká zamýšlí management společnosti. Vše tedy směřuje ke sporu, jehož první zřetelné dějství mělo začít včera. A také začalo.
Jak informují odborová organizace IG Metall a agentura Reuters, včera v 9:30 ráno byla zahájena první stávka v továrně ve Cvikově, od 10:00 hod následovala továrna ve Wolfsburgu a další se postupně přidávaly. Během dnes tak stávky zasáhly i fabriky v Hannoveru, Emdenu, Kassel-Baunatalu, Braunschweigu, Salzgitteru, Saské Kamenici (Chemnitz) a Drážďanech. Odbory je označují za výstražné stávky, přesto trvaly dvé hodiny každá i během každé následující směny. Podle odborů tak už teď nebyly vyrobeny v jednotlivých továrnách stovky aut, které by jinak vznikly.
Pokud jste mezi stávkujícími místy nenašli Osnabrück, je to tím, že tam se žádné varovné stávky nekonají a konat nebudou. Tamní závod je jedinou německou lokalitou VW, na kterou se nevztahuje kolektivní dohoda, o kterou se nyní odbory s vedením přou. A je pikantní, že zrovna ta to má nejspíš spočítané ze všech nejzřetelněji, jak jsme probírali už v říjnu po diskuzi s jedním z tamních zaměstnanců. Lidé se tam logicky obávají o svou budoucnost, stávkovat ale nemohou a ani stávky v jiných fabrikách jim nemusí pomoci.
VW k věci říká, že stávky zatím toleruje i nad rámec svých zákonných povinností, zatímco diskuse pokračují v pozadí. Nechce tedy dráždit příliš agresivními kroky, což je zřejmě rozumné, neboť vyjednávání nesměřují k dohodě. Šéfka odborů přímo ve VW Daniela Cavalo k věci říká, že čtvrté kolo vyjednávání naplánované na pondělí 9. prosince povede buď k tomu, že obě strany najdou společnou řeč, nebo k další eskalaci. Optimistická ale není: „Signály, které nedávno vyslalo vedení, bohužel nejsou povzbudivé,” řekla.
Další vývoj nečekejme dřív než příští týden, do té doby budou podle všeho výstražné stávky pokračovat. Jakou strategii zvolí obě strany dále, ukáže čas, z pohledu VW bychom ale sázeli na jakousi salámovou metodu. O konci výroby v Osnabrücku může rozhodnout prakticky „bezbolestně” ihned, v případě ostatních témat může přistoupit na jisté krátkodobé kompromisy. A v ořezávání nákladů pokračovat příští rok. Jsou to ale v tuto chvíli jen domněnky, víc ukážou až konkrétní jednání.






Továrna VW v Osnabrücku má bohatou historii zejména v případě výroby otevřených vozů. Právě ta to má nejspíš spočítané. A zrovna v ní se aktuálně ani nestávkuje. Foto: Volkswagen
Zdroje: IG Metall, Volkswagen, Reuters
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejnovější články
Zákazník otočil hru. Tachometr auta, které prodal dealerovi, chytře stočil na desetinu skutečného nájezdu a kasíroval
před hodinouReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 2 hodinamiV Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
včeraTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
včeraAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva