Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus Rusů o nejlevnější drsný off-road skončil fiaskem, prodalo se pouhých 13 aut
2.10.2020 | Petr Miler
Říkalo se mu ruský Mercedes G a zdál se být řešením pro někoho, kdo touží po nekompromisním off-roadu, ale nemá na německou techniku. Něčím takovým je ale i Lada Niva a právě vedle ní tento stroj zřejmě nedával smysl skoro nikomu.
Rusové jsou experti na levné stavby čehokoli a nemusí jít nutně jen o výsledky domácího kutilství. Také tamní firmy rády přichází s podobnými řešeními, kolikrát stačí sáhnout do skladů s díly na starší modely, ze kterých se jim obvykle podaří poskládat třeba i nově koncipovaný automobil.
Jedním z takových vozů se loni stal ruský off-road zvaný Apal-21541 Stalker zamýšlený jako nejlevnější nekompromisní off-road. Vůz vznikl v Toljatti pod vlajkou společnosti vyrábějící plasty, proto si autoři vozu nedělali těžkou hlavu s volbou použitých materiálů. Konstruktéři vyrobili panely z plastu odolného proti nárazu, které upevnili na prostorový rám z tenkostěnných trubek.
Autoři - vzhledem k sídle firmy nepřekvapivě - použili techniku Lady Niva, jiného dostupného ruského off-roadu. Nakonec i základními tvary se oba vozy navzdory částečně jiné konstrukci a odlišné karoserii docela podobají. Apal-21541 měří na délku 3 550 milimetrů, na šířku 1 646 milimetrů a do na výšku má 1 751 milimetrů. O jízdu se stará benzínový motor plnící Euro 5 s objemem 1,7 litru a výkon míří na obě hnané nápravy přes pětistupňový manuál, ten je z Nivy převzatý beze změny.
Kouzlo mělo být v kombinací schopnosti a ceny, neboť vůz se dostal do prodeje za 1,23 milionu rublů, tedy asi 360 tisíc Kč. To je na schopné terénní auto nabízející údajně lepší schopnosti než Niva příznivá cena, Apal měl v úmyslu vyrobit v první várce 150 Stalkerů s cílem později navázat dalšími sériemi. Nic takového se ale nestalo a nejspíše už ani nestane.
Ruský magazín Autobroker se s ročním odstupem začal zajímat o to, co se se Stalkerem stalo, neboť po automobilových aktivitách Apalu jako by se slehla zem. A k pozitivním zjištěním nedošel. Firma vyrobila jen 24 vozů, z nichž 13 se podařilo prodat, žádné další už ale nevznikly.
Podle Apalu nebyl problém v poptávce (proč pak ale neprodal ani všech 24 aut?), ale s homologací některých dílů vzhledem k úmyslu prodávat vůz také v Evropě. A když přišly letošní patálie s koronavirem a vyschly dodavatelské řetězce, firma to s autem zabalila úplně.
Zní to jako zajímavý příběh, ale nevěříme mu, alespoň ne zcela. Problém nejspíše byl a je pouze v omezeném zájmu - Lada Niva je charakterově podobná, ještě levnější a též mimořádně schopná, tak proč si pořizovat možná trochu schopnější alternativu od neznámé firmy s nulovým dealerským zázemím? Apal Stalker se tak nejspíše stává jen jednou z mnoha mrtvých větví automobilového vývoje - zbylých 11 kusů je ovšem údajně pořád k mání, a to stále stejných 1 230 000 rublů.
Plastový Apal-21541 Stalker přišel a vlastně stále přijde jako nový v přepočtu na 360 tisíc korun, což na auto tohoto ražení obecně nejsou velké peníze. Přesto jde z prodejního hlediska o fiasko, které ve výrobě a aktivním prodeji nemělo dlouhého trvání. Foto: Apal
Zdroj: Autobroker
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva