Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V USA vyvinuli systém, který běžná auta levně učiní tiššími než dnešní luxusní vozy
10.1.2019 | Petr Prokopec
Rolls-Royce Phanotm dnes platí za nejtišší auto světa, i jeho úroveň vnitřního hluku má ale být schopno brzy pokořit revoluční řešení americké firmy Bose zvané QuietComfort.
Zvuk je popisován jako mechanické vlnění umožňující vyvolat sluchový vjem. Každý člověk jej vnímá individuálně, všeobecně se však vnímaná frekvence pohybuje od 16 do 20 000 Hz. Zajímavé však je, že i přes poměrně široké mantinely se člověk nedokáže adaptovat na nadměrný hluk. Pobyt v takovém prostředí má následně špatný vliv nejen na jeho zdraví, ale zejména na pozornost. Prakticky veškeré naše smysly, nejen sluch, totiž oslabuje onen nepříjemný zvuk, díky čemuž se nedokážete soustředit na nic jiného.
Pokud se jedná třeba o práci u počítače, máte několik možností, jak se problému zbavit. Můžete se přesunout do jiné místnosti či třeba rovnou do jiného domu, kde se zabedníte a izolujete od veškerého okolí. A nebo použijete sluchátka jako Bose QuietComfort, které využívají mikrofon k monitorování okolí a dané zvuky přenáší do vnitřního elektrického okruhu.
Systém následně onen zvuk zcela převrátí a pošle do sluchátek. Hluk je tímto krokem potlačen a vy místo toho slyšíte jen to, co chcete, tedy ve většině případů přehrávanou hudbu. Vše ještě umocňují pěnové či gumové polštářky, které jsou vyvinuty tak, aby co nejlépe utěsnily vaše uši a víceméně je odřízly od okolí. Co ale když sedíte za volantem automobilu? V takovém případě sluchátka použít nemůžete, zákon to zakazuje - pak byste mohli snadno přeslechnout troubení jiného auto, houkání sanitky a podobné důležité signály z okolí.
Firma Bose se proto rozhodla použít technologii QuietComfort v autech jinak, i bez sluchátek. Aby v nichmohla fungovat, došlo k osazení vozu měřiči zrychlení, softwarem zpracovávajícím různé signály a mikrofony. Zároveň byl přídavný elektrický okruh spárován s audiosystémem. Princip přitom spočítá v tom, že akcelerometry instalované na karoserii měří vibrace způsobující hluk. A pokud narazí na potenciální hrozbu, technologie vytvoří akustický signál, který je přenášen vnitřními reproduktory.
Mikrofony usazené pro změnu v kabině v mezičase monitorují hladinu hluku a napomáhají zmíněnému signálu v adaptaci na aktuální podmínky. Technologie se navíc dokáže učit, stárnutím vozu tak vlastně dochází k navyšování ticha v kabině. Společnost Bose kromě toho dodává, že velmi snadno a rychle lze systém naladit na odlišné podmínky i během faceliftů, automobilky jej tak snadno mohou uvádět na trh bez nutnosti dalších nákladů kdykoliv během životního cyklu daného vozu.
Výsledkem má být kabina, která svou tichostí překoná i Rolls-Royce Phantom, a to v mnohem obyčejnějším autě za zlomek ceny. Další výhodou je skutečnost, že technologie QuietComfort nevyžaduje spárování jen s audio systémem značky Bose, ale je přístupná audioaparaturám třetích stran. Podle plánu by přitom měla být k dispozici na konci roku 2021, nicméně u kterých značek s ní lze počítat a za jakou sumu bude nabídnuta, to přesně zmíněno nebylo, má jít ovšem o zlomek ceny, který je dnes potřeba na pořízení srovnatelně tichého vozu.






Nový systém Bose QuietComfort Road Noise Control přinese extrémní ticho i do kabin obyčejných aut. Už od konce roku 2021 byste si tak mohli koupit docela obyčejné auto...
...které tichostí svého interiéru pokoří i současný Rolls-Royce Phantom
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva