Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volar-E 2013: elektrický sporťák vzniklý přímo z vůle Evropské unie
26.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Evropská komise si objednala vývoj sportovního elektromobilu. Kdo tuto pojízdnou reklamu na zatím neperspektivní formu dopravy asi zaplatil?
Evropská unie větru a dešti zatím ještě neporoučí, s ohledem na její podnikavost by však asi nepřekvapilo, kdyby se touto možností nějaký příslušný odbor regulace počasí anebo alespoň menší klimatická komise nezabývala. Zní to paranoidně, to nepopíráme, rychlá sonda do života úředníků řídících život motoristů však taky nevypadá zrovna normálně. EU chce pečovat nejen o to, jestli smíme používat třeba radarové detektory, ale také tím, čím budeme v příštích letech jezdit, jaká elektronika nás má chránit nebo jestli má vůbec něco jako individuální doprava vůbec právo přežít.
Než ale budeme všichni podle plánů poslušně chodit pěšky, jezdit na kole a ti rozmařilejší hromadnou dopravou, budeme mít alespoň právo jezdit elektromobily, které jsou pomaloučku prosazovány, ať se to někomu líbí či nikoli. Běžná auta se pokutují, bateriová dotují, chystá se výstavba nabíjecích stanic z veřejných prostředků a nově Evropská komise funguje jako zadavatel vývoje a výroby elektromobilů.
Že jsou elektromotory a baterky pro bruselské úředníky tou jedinou správnou cestou „udržitelné mobility“, máme potvrzeno už z loňské prezentace městského vozíku Hiriko na půdě Evropského parlamentu, kterému přišel zatleskat samotný José Manuel Barroso a oznámit přítomným, že se jedná o „sociální inovaci ve své nejlepší podobě“. Netušíme, kolik lidí jeho nepřímé doporučení zaregistrovalo, každopádně vedení unie se rozhodlo udělat pro propagaci elektromobilů mnohem více.
Co konkrétně? Evropská komise oslovila loni na podzim nadnárodní inženýrskou společnost s hlavním sídlem ve Španělsku a objednala si vývoj sportovního elektromobilu, který mezičasem dostal jméno Volar-E. Aby vůz udělal adekvátní dojem, Applus Idiada outsourcovala významnou část práce na chorvatský Rimac, známý především svým akumulátorovým supersportem Concept One o výkonu 1 088 koní.
Vývoj údajně trval neuvěřitelné tři měsíce, což je nepochybně důkazem, že se pod novou karoserií bude ukrývat produkt značky Rimac (cena zaplacená z „evropských” peněz by ale mohla odpovídat kompletnímu vývoji, tak už to u dotovaných projektů chodí...). Výsledek jsme prozatím neviděli, představit by se měl však už pozítří na katalánském závodním okruhu. Propagační vůz EK bude poháněný čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 800 koní, které mají postačit na čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Dvojnásobnou rychlost auto podle vývojářů dostáhne za 6,5 sekundy a maximálních 300 km/h pojede za 12,1 vteřiny.
Základ modelu Volar-E je postaven z chrom-molybdenových trubek, karoserii má z karbonu a dvacetipalcová kola využívají nezávislé zavěšení a stavitelné pružicí jednotky. O zpomalení se postarají karbon-keramické brzdy. O napájení čtyř motorů se postarají lithium-iontové akumulátory o celkové kapacitě 38 kWh, což je méně než polovina z udávaných 92 kWh Rimacu Concept One. Jinak řečeno, chorvatský originál má zásoby energie, které jsou ekvivalentem asi 35 litrů benzínu, rychlou jehlou šité reklamní dítko pro EU však necelých 15 l. Jak dlouho by takové rezervy vydržely na závodní dráze, není těžké odhadnout, o to zde ale vůbec nepůjde. Zdalipak nám Brusel prozradí, na kolik nás všechny tato „PR-hračka” vyšla...






Před měsícem se Rimac pochlubil, že našel prvního zákazníka. Ve Španělsku. Možná se mýlíme, ale máme tušení, že by to mohlo mít s Applus Idiada větší než nulovou spojitost
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 5 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 15:00
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
Nejnovější články
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
před 3 hodinami
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
před 4 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 5 hodinami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před 6 hodinami
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 12.16. 18:42 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 17:56 - Brus
- Škoda Auto obecně 12.16. 17:09 - abgx1
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
