Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrtí Škoda psem? Podle svých čísel prodala víc kusů stejného modelu v ČR než na celém světě
12.1.2021 | Petr Prokopec
Automobilka může vykázat skoro jakákoli čísla a bude těžké říci, že na nich něco nesedí. Co když ale vykáže na trhu jedné země větší prodeje než na kontinentu mu nadřazeném?
Rok 2021 ještě pořádně ani nezačal a už tu máme docela zajímavou kauzu. V jejím středu je Škoda, která dnes zveřejnila obchodní výsledky za uplynulých dvanáct měsíců. Česká automobilka loni zákazníkům dodala 1 004 800 vozů, což sice znamená, že byla posedmé v řadě překonána milionová hranice, současně to ale představuje masivní, 19,1procentní meziroční propad.
Jak jsme již nejednou naznačovali dříve, problémem není ani tak Evropa a její koronavirové restrikce, ale Čína, která má nejhorší dávno za sebou a do loňska představovala její největší trh. Už to neplatí, tamní registrace meziročně poklesly o krutých 38,7 procenta a úspěšnější už je třeba i v Německu. V západní Evropě klesala o 16,5 procenta, o 15,7 procenta ve střední a o 20,8 procenta ve východní. Na ruském trhu si ovšem značka polepšila o 6,8 procenta, tamních 94 600 prodaných aut tak představuje větší množství, než jaké bylo zaregistrováno u nás. V ČR Škoda prodala 83 200 vozů.
Právě k Česku se váže jedna podivnost. Před několika málo dny Svaz dovozců automobilů zveřejnil prodeje na českém trhu za prosinec, které vznikají na základě reportů samotných automobilek. Naši pozornost tehdy zaujala Škoda Enyaq, neboť nový elektromobil měl být jen za poslední měsíc zaregistrován v 741 exempláři. Předpokládali jsme, že za to vděčí hlavně vlně prvních dodávek a registracím automobilek či dealerů, ale stejně - rázem se tak stal nejúspěšnějším SUV prosince a celkově třináctým nejlepším v rámci celého roku. V rámci celkových prodejů tak až za ním skončil třeba VW T-Roc, jenž na 731 kusů potřeboval 12 měsíců.
Už jsme na to od té doby zapomněli, dnešní čísla Škody za ale zmiňují, že za loňský rok automobilka dodala napříč celou Evropou a tedy i na celém světě 600 Enyaqů. Pokud uvážíme, že Česká republika je součástí Evropy i světa a jen za prosinec tu mělo být prodáno 741 vozů, něco nesedí. A pouhá chyba ve zprávě to být nemusí.
Nesmíme totiž zapomínat na to, že Škoda v polovině prosince přiznala, že nezvládne splnit limity emisí CO2 stanové Evropskou unií. Předpokládáme, že jde o spíše vnitrokoncernový problém, ale přesto - pokud by VW Group musel platit pokutu Evropské unie za překročení limitů, jistě ji přenese na své dceřiné firmy podle toho, jak moc hřešily. Pro Škodu by v tu chvíli bylo řešením narychlo zaregistrovat elektromobily s naoko nulovými emisemi CO2, které se navíc započítávají násobně. Co takhle 741 Enyaqů v ČR?
Není to nic nelegálního, udělat to může kdokoli, rozpor mezi reportovanými čísly v ČR a v Evropě ale naznačuje, že se to v tomto případě skutečně stalo. A možná se to stalo tak narychlo, že to ani ve firmě nepochytil každý, kdo s prodejními statistikami pracuje. A nebo se to stalo ještě jiným nestandardním způsobem, který nechceme domýšlet.
V každém případě je to zvláštní a jsme zvědavi, co nám k tomu v Mladé Boleslavi poví. Aktuálně tak už jen dodáme, že i kvůli vzestupu ruského trhu Škoda Scala stále zůstává prodejně za Rapidem, který měla nahradit. Ač se totiž tento model již v Evropě neprodává, stále má na kontě více registrací než ryzí novinka, a to přesto, že v prvním případě došlo na meziroční propad, zatímco ve druhém na růst.
Škoda se pochlubila výsledky za loňský rok. Přitom uvedla, že Enyaq v celé Evropě dodala 600 zákazníků. Grafika: Škoda Auto
Pohled na pár dnů stará data Svazu dovozců automobilů reportovaná opět Škodou ovšem ukazuje, že Enyaq měl být jen v Česku zaregistrován v 741 kusech. Zvláštní. Grafika: SDA
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva