Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste

Vypadá to, ze škodovka to s cenami opravdu přehnala. Po listopadovém, skoro dvoutřetinovém propadu prodejů soukromým klientům přišel další pád v prosinci. Sice menší, ale za situace, kdy trh překvapivě zamířil opačným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste

6.1.2021 | Petr Prokopec

Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste

/

Foto: Škoda Auto

Vypadá to, ze škodovka to s cenami opravdu přehnala. Po listopadovém, skoro dvoutřetinovém propadu prodejů soukromým klientům přišel další pád v prosinci. Sice menší, ale za situace, kdy trh překvapivě zamířil opačným směrem.

Zprávy o prodejích nových aut teď budou nějaký ten čas naším denním chlebem. Dáno je to pochopitelně tím, že jsme nejen na počátku nového měsíce, ale rovněž i nového roku. Rekapitulovat se tedy bude předchozí období, které výraznou měrou ovlivnil koronavirus. Ve Velké Británii kvůli tomu bylo prodáno nejméně aut za poslední zhruba tři dekády. A co více, meziroční sešup o 29 procent je vůbec největším výkyvem od druhé světové války, kdy výrobci museli přepřáhnout z automobilů na armádní techniku.

Po ostrovním království se nyní podíváme do českých luhů a hájů, kde v porovnání s Británií není tak zle. Jakkoliv to pochopitelně neznamená, že by výsledky byly vyloženě dobré. Celkově bylo loni prodáno 202 971 nových vozů, což představuje meziroční pokles o 18,8 procenta. Jde také o nejhorší výsledek za posledních šest let. Co je ale pozitivní, v prosinci se prodejům dařilo, a to tak moc, že rostl nejen oproti roku 2019, ale byl dokonce druhým nejlepším v historii ČR.

Pokud jste aktuálně zalapali po dechu, vůbec se vám nedivíme. Nicméně čísla hovoří jasně - během prosince se prodalo 20 333 nových aut, lépe tak bylo jen v roce 2016, kdy na dvanáctý měsíc připadlo 21 913 vozů. Jak se tedy zdá, o krizi se sice v Česku neustále mluví, ovšem kromě hoteliérů či provozovatelů restaurací, fitness a wellness center či kin a divadel ji mnoho lidí nezažívá. Možná i o to více bychom se měli obávat letošního roku, kdy snadno může být hůře.

Je prakticky jisté, že i první polovina letošního roku se ponese ve znamení rozličných omezení. A čím déle budou zůstávat v platnosti, tím více bude ekonomická nejistota sílit. Problémy se tedy může přesunout i na další obory, což by pochopitelně nutně poznamenalo právě automobilový průmyslu. Hned 74 procent loni koupených aut totiž šlo za firmami.

Tento stav se v prosinci dokonce navýšil na více než 80 procent, evidentně tedy docházelo na omlazení firemních flotil. Privátní klientela se stáhla do pozadí a znovu na to doplatila Škoda, která v listopadu přišla meziročně o 63 procent soukromých zákazníků. Tak zle v prosinci nebylo, ale i když celý trh šel nahoru a Škoda jako taková za prosinec rostla též (+15,83 %), soukromá klientela ji znovu opouštěla - přišla tentokrát o 6,2 procenta zákazníků.

Celkové prodeje Škody za loňský rok pak skončily v minusu, a to o takřka 13 procent. Druhý Volkswagen pak prošel podobným vývojem, zatímco třetí Hyundai již sčítalo ztráty jak v prosinci, tak v celém roce. Opravdu drastický pád pak zažila pátá Dacia. Že jsme přeskočili čtvrtou příčku? Máte pravdu, na ni se skrývá absolutní překvapení roku, a to Toyota, která je v plusu v obou ohledech. Japonská automobilka je přitom vůbec jedinou velkou značkou, která loni rostla. Mimo ni je pak pozitivní vývoj spojen ještě s DS, o takřka 57 procent si pak polepšilo i Ferrari. A opominout nesmíme ani Teslu, která má ale na kontě pořád mizivých 396 registrací.

Co se jednotlivých modelů týče, pak lídrem v rámci celého roku zůstává Octavia. Nicméně ta musela v prosinci udělat místo na trůnu starší Fabii, což asi v Mladé Boleslavi nebudou sledovat zrovna s úsměvem na rtu. Na druhou stranu je ovšem může těšit zájem o elektrický Enyaq, který je s 741 kusy nejprodávanějším SUV prosince. Dá se ale předpokládat, že jde hlavně o projev hromadného uspokojení prvních objednávek a zásobením dealerů.

Bližší data naleznete v přiložených tabulkách, pročež my už jen dodáme dělení dle paliva. Překvapení se však již konat nebude, neboť dominantní jsou benzinové motory (64,6 %), za nimiž následují diesely (29,6 %). Elektromobily se pak vyhouply na 1,4 procenta, načež dokonce překonávají 0,9procentní podíl plug-in hybridů. Ovšem jen díky zmiňované Škodě Enyaq, na níž z celkových 1 684 registrací připadá takřka polovina.


Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 1 - Prodeje CR 12-2020 01Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 2 - Prodeje CR 12-2020 02Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 3 - Prodeje CR 12-2020 03Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 4 - Prodeje CR 12-2020 04Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 5 - Prodeje CR 12-2020 05Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 6 - Prodeje CR 12-2020 06Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 7 - Prodeje CR 12-2020 07Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 8 - Prodeje CR 12-2020 08Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 9 - Prodeje CR 12-2020 09Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 10 - Prodeje CR 12-2020 10Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 11 - Prodeje CR 12-2020 11Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 12 - Prodeje CR 12-2020 12Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 13 - Prodeje CR 12-2020 13Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 14 - Prodeje CR 12-2020 14Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 15 - Prodeje CR 12-2020 15Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 16 - Prodeje CR 12-2020 16Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 17 - Prodeje CR 12-2020 17Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 18 - Prodeje CR 12-2020 18Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 19 - Prodeje CR 12-2020 19
Prosincové prodeje v ČR nečekaně vzrostly, jakkoliv v rámci celého roku je i místní trh v minusu. Grafika: SDA

Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 20 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 53Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 21 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 54Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 22 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 55Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 23 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 56Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 24 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 57Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 25 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 58Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 26 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 59Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 27 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 60Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 28 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 61Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 29 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 62Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 30 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 63Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 31 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 65Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 32 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 72Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 33 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 73Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste - 34 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 75
Překvapením je zájem o elektrickou Škodu Enyaq, která byla v prosinci nejprodávanějším SUV. Zároveň má na kontě takřka polovinu elektrických registrací za celý rok. Sama Škoda má ale i důvody ke smutku - u soukromých zákazníků dál ztrácí. Foto: Škoda Auto

Zdroj: SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše