Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda dál ztrácí u soukromých českých zákazníků, i když trh překvapivě roste
6.1.2021 | Petr Prokopec
Vypadá to, ze škodovka to s cenami opravdu přehnala. Po listopadovém, skoro dvoutřetinovém propadu prodejů soukromým klientům přišel další pád v prosinci. Sice menší, ale za situace, kdy trh překvapivě zamířil opačným směrem.
Zprávy o prodejích nových aut teď budou nějaký ten čas naším denním chlebem. Dáno je to pochopitelně tím, že jsme nejen na počátku nového měsíce, ale rovněž i nového roku. Rekapitulovat se tedy bude předchozí období, které výraznou měrou ovlivnil koronavirus. Ve Velké Británii kvůli tomu bylo prodáno nejméně aut za poslední zhruba tři dekády. A co více, meziroční sešup o 29 procent je vůbec největším výkyvem od druhé světové války, kdy výrobci museli přepřáhnout z automobilů na armádní techniku.
Po ostrovním království se nyní podíváme do českých luhů a hájů, kde v porovnání s Británií není tak zle. Jakkoliv to pochopitelně neznamená, že by výsledky byly vyloženě dobré. Celkově bylo loni prodáno 202 971 nových vozů, což představuje meziroční pokles o 18,8 procenta. Jde také o nejhorší výsledek za posledních šest let. Co je ale pozitivní, v prosinci se prodejům dařilo, a to tak moc, že rostl nejen oproti roku 2019, ale byl dokonce druhým nejlepším v historii ČR.
Pokud jste aktuálně zalapali po dechu, vůbec se vám nedivíme. Nicméně čísla hovoří jasně - během prosince se prodalo 20 333 nových aut, lépe tak bylo jen v roce 2016, kdy na dvanáctý měsíc připadlo 21 913 vozů. Jak se tedy zdá, o krizi se sice v Česku neustále mluví, ovšem kromě hoteliérů či provozovatelů restaurací, fitness a wellness center či kin a divadel ji mnoho lidí nezažívá. Možná i o to více bychom se měli obávat letošního roku, kdy snadno může být hůře.
Je prakticky jisté, že i první polovina letošního roku se ponese ve znamení rozličných omezení. A čím déle budou zůstávat v platnosti, tím více bude ekonomická nejistota sílit. Problémy se tedy může přesunout i na další obory, což by pochopitelně nutně poznamenalo právě automobilový průmyslu. Hned 74 procent loni koupených aut totiž šlo za firmami.
Tento stav se v prosinci dokonce navýšil na více než 80 procent, evidentně tedy docházelo na omlazení firemních flotil. Privátní klientela se stáhla do pozadí a znovu na to doplatila Škoda, která v listopadu přišla meziročně o 63 procent soukromých zákazníků. Tak zle v prosinci nebylo, ale i když celý trh šel nahoru a Škoda jako taková za prosinec rostla též (+15,83 %), soukromá klientela ji znovu opouštěla - přišla tentokrát o 6,2 procenta zákazníků.
Celkové prodeje Škody za loňský rok pak skončily v minusu, a to o takřka 13 procent. Druhý Volkswagen pak prošel podobným vývojem, zatímco třetí Hyundai již sčítalo ztráty jak v prosinci, tak v celém roce. Opravdu drastický pád pak zažila pátá Dacia. Že jsme přeskočili čtvrtou příčku? Máte pravdu, na ni se skrývá absolutní překvapení roku, a to Toyota, která je v plusu v obou ohledech. Japonská automobilka je přitom vůbec jedinou velkou značkou, která loni rostla. Mimo ni je pak pozitivní vývoj spojen ještě s DS, o takřka 57 procent si pak polepšilo i Ferrari. A opominout nesmíme ani Teslu, která má ale na kontě pořád mizivých 396 registrací.
Co se jednotlivých modelů týče, pak lídrem v rámci celého roku zůstává Octavia. Nicméně ta musela v prosinci udělat místo na trůnu starší Fabii, což asi v Mladé Boleslavi nebudou sledovat zrovna s úsměvem na rtu. Na druhou stranu je ovšem může těšit zájem o elektrický Enyaq, který je s 741 kusy nejprodávanějším SUV prosince. Dá se ale předpokládat, že jde hlavně o projev hromadného uspokojení prvních objednávek a zásobením dealerů.
Bližší data naleznete v přiložených tabulkách, pročež my už jen dodáme dělení dle paliva. Překvapení se však již konat nebude, neboť dominantní jsou benzinové motory (64,6 %), za nimiž následují diesely (29,6 %). Elektromobily se pak vyhouply na 1,4 procenta, načež dokonce překonávají 0,9procentní podíl plug-in hybridů. Ovšem jen díky zmiňované Škodě Enyaq, na níž z celkových 1 684 registrací připadá takřka polovina.
Prosincové prodeje v ČR nečekaně vzrostly, jakkoliv v rámci celého roku je i místní trh v minusu. Grafika: SDA
Překvapením je zájem o elektrickou Škodu Enyaq, která byla v prosinci nejprodávanějším SUV. Zároveň má na kontě takřka polovinu elektrických registrací za celý rok. Sama Škoda má ale i důvody ke smutku - u soukromých zákazníků dál ztrácí. Foto: Škoda Auto
Zdroj: SDA
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 54 minutami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB