Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW už vyrábí svůj klíčový elektromobil, tak proč ho ještě 8 měsíců nikomu neprodá?
6.11.2019 | Petr Prokopec
Mezi začátkem výroby a startem prodejů obvykle uběhnou nanejvýš dva měsíce, u zásadního německého elektromobilu ale půjde nejméně o čtyřnásobek. Proč? Osvětlení nabízí spíše vláda než sám VW.
Volkswagen včera v továrně v německém Zwickau nebo hezky česky Cvikově slavnostně zahájil výrobu elektrického modelu ID.3. Automobilka předpokládá, že během příštího roku by tam mělo vzniknout 100 tisíc aut, poté má produkce strmě stoupnout na 330 tisíc vozů ročně. Rozprostřena ovšem bude mezi šest koncernových modelů postavených na platformě MEB, nepůjde tedy jen o ID.3, ale i elektrické novinky Škody či Seatu. Aby něčeho takového podnik dříve zasvěcený Volkswagenu Golf či Passat byl vůbec schopen, museli do něj Němci investovat nemalých 1,2 miliardy Eur (cca 30,6 miliardy korun).
„ID.3 je vůz s vrcholnou technikou postavený ve špičkové továrně. S 1 700 roboty, autonomními dopravními systémy a plně automatizovanou montážní linkou nám Zwickau dává aktuální náhled na pokrokovou masovou výrobu elektromobilů,“ uvedl Thomas Ulbrich, šéf divize pro E-Mobilitu. Zároveň přitom dodal, že konverze továrny probíhá výborně, jakkoliv zatím je elektromobilitě uzpůsobena pouze jedna její část. Ta druhá se stále ještě věnuje vozům osazeným spalovacím ústrojím.
Právě tato slova jsou důležitá. Proč? Stačí výše zmíněné dát do souladu s dalšími informacemi, jenž se elektrického ID.3 týkají. Jakkoliv totiž výroba odstartovala včera, prodej bude zahájen až v létě příštího roku. Tedy za nějakých osm měsíců, což je čtyřnásobek doby, kterou si automobilky obvykle vyhrazují na to, aby zásobily dealery a doladily celý logistický proces. Poté, co VW mluví o elektrifikaci své nabídky od rána do večera, tedy asi nikdo nečekal, že s faktickým startem prodejů klíčového elektromobilu bude tak dlouho otálet.
Nejde však pouze o to, že továrna momentálně ani nemůže jet na plnou kapacitu. Zároveň tu máme skutečnost, že denně se montuje pouze 30 exemplářů. Ročně tak nevznikne ani jedenáct tisíc kusů, což nekoresponduje se zmínkou o úvodní produkci, ani se stávajícími předobjednávkami, které již vystoupaly na 35 tisíc aut. Na to má odpověď Adreas Gross z týmu pro technologie budoucnosti. Dle něj si totiž Volkswagen chce být od počátku jist naprostou bezproblémovostí elektromobilu.
„Protože jde o kompletně nový model, který se bude vyrábět zcela jinak, než jsme zvyklí a dle zcela nových procedur, včetně dodavatelského řetězce, absolutní prioritou je zajištění našich vysokých standardů. Proto budou první vyrobené vozy předány zaměstnancům Volkswagenu jako součást programu zajišťujícího kvalitu, během kterého dojde na testování při každodenních podmínkách. Ještě než tedy ID.3 zamíří k zákazníkům, budeme mít odezvu o jeho chování.“
Němci si tedy prý chtějí být jisti, že se svým přelomovým vozem nešlápnou vedle. S plnou kapacitou podniku ve Zwickau tedy počítají až od poloviny příštího roku, což koresponduje s datem začátku faktických dodávek zákazníků. Gross přitom zdůrazňuje, že celá záležitost nemá nic společného s nedostatkem baterií či jejich cenou, je ale otázka, zda zrovna tomuto můžeme věřit - s oběma faktory bojují prakticky všichni výrobci elektrických aut.
Do hry navíc vstoupila ještě jedna záležitost. Německá vláda totiž včera potvrdila, že příští rok navýší vládní dotace na nákup elektromobilů. V případě aut s cenou do 40 tisíc Eur (1 020 670 Kč) tak podpora naroste ze současných 4 000 Eur (102 070 Kč) na jedenapůlnásobek, tedy na 6 000 Eur (153 100 Kč).
ID.3 se do těchto mantinelů vejde, zákazníci tedy logicky budou moci v jeho případě počítat v Německu s citelně nižšími cenami. Výrazně přitom vzroste i propast mezi Volkswagenem a Teslou, neboť Model 3 startuje o poznání výše a maximální podpora pro něj nebude k dispozici. Něco nám říká, že automobilka o takovém vývoji musela vědět. Dost možná si i jej sama prolobbovala a jednoduše mu vše přizpůsobila.















Volkswagen včera odstartoval výrobu elektrického modelu ID.3, prodávat jej ovšem neobvykle začne až v polovině příštího roku
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 8 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 10 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 11 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus