Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu
27.9.2021 | Petr Prokopec
Bez hlubší znalosti technické podstaty věci se dalo uvažovat nad tím, že se Němci začnou znovu kát, tentokrát ale skutečně nemají nad čím. Generální advokát evropského podle nás vaří z vody a VW si to myslí též.
Minulý týden generální advokát evropského soudního dvora Anthanasios Rantos přišel s názorem, že Volkswagen opětovně podvádí s dieselovými motory. A i když se může zdát, že názor jednoho právníka není něco, s čím by si VW musel dělat hlavu, opak je pravdou. Rantos není jen tak nějaký advokát, v systému evropského soudnictví plní roli jakési druhé instance a pokud soudu předkládá nějaký „opinion” (protože tak se věci oficiálně říká), je to sice nezávazný, ale pro rozhodování soudu velmi důležitý argument - jen zřídka rozhodne v rozporu s ním.
Podle Rantosova pohledu německá automobilka využívá tzv. Termální okno, během kterého nedochází k aktivaci všech anti-emisních systémů, a to kvůli ochraně pohonné jednotky. Něco takového je Bruselem oficiálně povoleno, Rantos jistě kovaný v právu však prokázal, že člověk neznalý automobilové techniky se může v jiném oboru snadno ztratit.
Již ve chvíli, kdy jeho slova vešla ve známost, jsme poukazovali na logické nesrovnalosti v jeho argumentaci. Zejména pak ve smyslu toho, co dnes lze vnímat jako pohonnou jednotku. Vskutku totiž nejde mluvit jen o bloku či hlavě válců nebo třeba o turbodmychadlu. Jednotlivé komponenty do sebe zapadají, či spolu navzájem spolupracují, načež vyřazení jednoho může vést i k zastavení vozu.
Sám generální advokát ve svém stanovisku uvádí, že „pouze okamžité riziko poškození, které je iniciované specifickou hrozbou během pohybu vozidla, může ospravedlnit použití něčeho, jako je termální okno. Z mého úhlu pohledu taková situace může vyvstat, pokud nefunkční EGR může mít náhlý vliv na chod motoru jako takového a běžná a odpovídající údržba nedokáže takovému efektu zabránit.“
Sám Rantos tedy sám připouští, že automobilky mohou termální okno používat, pokud to skutečně slouží k ochraně motoru. Nicméně i přesto řešení Volkswagenu napadá, protože zároveň zastává názor, že slouží pouze o ochraně EGR, nikoliv motoru. Nicméně pokud EGR vyřadíme ze hry, je narušena recirkulace spalin, kdy speciální potrubí znovu využívá část výfukových plynů, které žene do sacího potrubí. Je tak evidentní, že funkčnost EGR je pro něj klíčová, navíc redukuje nečistoty na několika úrovních. Bez něj tedy moderní motory nemohou fungovat tak, jak mají.
Přesně takto vidí celou situaci i Volkswagen, který na obvinění oficiálně zareagoval. „Podle názoru generálního advokáta je použití termálního okna odůvodněné, pokud má zamezit například poruše funkce ventilu EGR, která má náhlý účinek na samotný provoz motoru, aniž by těmto důsledkům bylo možné zabránit pravidelnou údržbou Toto je uvedeno přímo v odstavci 125 jeho stanoviska,“ konstatuje VW.
„Dle kritérií stanovených samotným generálním advokátem zůstávají termální okna používaná ve vozidlech VW Group přípustná. Jejich účelem je zabránit náhlým a bezprostředním rizikům poškození motoru,“ uvádí dále Němci. Přesně to si myslíme i my, Rantos svou vlastní argumentací v podstatě popírá svá vlastní obvinění - jen možná dokonale nerozumí tomu, jak současné motory fungují.
Každopádně je evidentní, že již tentokrát Němci nesklapnou podpatky a nepřiznají jakékoli pochybení. Místo toho nás čeká právní bitva, ve které půjde o celkový osud dieselů - zatím institucím EU vrací úder jejich vlastními zbraněmi.



Motory TDI používají podle VW termální okno přesně tak, jak je popsáno v pravidlech EU a jak se o tom ostatně zmiňuje i generální advokát evropského soudu Anthanasios Rantos. Ten zároveň zmiňuje i nutnost ochrany EGR, to však jako součást motoru nebere, a proto technologii značky bere jako nelegální. Že ta nyní nesouhlasí, je nabíledni. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
