Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba největšího průšvihu moderních aut stojí už měsíc a půl, rozjezd byl znovu odložen
14.10.2021 | Petr Prokopec
Automobilka pro takový krok hledá pozitivní vysvětlení, je ale těžké věřit něčemu jinému, než že si stále není jista úspěchem posledního ohlášeného řešení. Tak jej raději chce testovat na už prodaných, nikoli dalších nově vyrobených vozech.
Elektrický Chevrolet Bolt je pořádná tříska pod nehtem, neboť další a další exempláře končí v plamenech. Americká automobilka proto v uplynulých měsících přistoupila hned ke dvěma svolávacím akcím, které ji vyšly již na 17,17 miliardy korun. Bohužel pro všechny se však ani jedna z nich neukázala být řešením, a tak všechna prodaná auta musí do servisů znovu. Tentokrát jim mají být vyměněny baterie za nové.
Chevrolet původně zmiňoval, že nová svolávací akce jej vyjde na dalších 1,8 miliardy dolarů, tedy na přibližně 39,35 miliardy korun. Nově však oznámil, že mnohem realističtější je částka pohybující se okolo 2 miliard dolarů (43,73 mld. Kč). Pro automobilku tak jde o nemalý průšvih, jenž navíc umocňuje skutečnost, že se týká jen 141 tisíc aut. To je zlomek už jen v rámci produkce Chevroletu, natož pak celého mateřského koncernu General Motors.
Automobilku může nyní těšit, že společnost LG Chem převzala požáry způsobené problematickými bateriemi alespoň částečnou odpovědnost a koncernu GM má zaplatit část z celkových nákladů na výměnu akumulátorů. Finální suma bude upřesněna ve chvíli, kdy se bude vědět více o skutečných nákladech spojených s výměnou baterií - dle Korejců by je ale tato svolávací akce neměla stát více než 1,2 mld. USD (26,24 Kč). Otázkou ovšem zůstává, zda vůbec půjde o řešení, případ jménem Bolt zůstává otevřen.
Patrné je to i z toho, že automobilka na přelomu srpna a září zastavila výrobu nových exemplářů. Nejprve tvrdila, že nemá díly, později ale přiznala, že prostě neví, zda nové vozy budou bezpečné. Nejprve měla výroba stát do půlky září, pak do půlky října a teď už GM přiznal, že ji neobnoví nejméně do konce října. Oficiálně prý proto, že se Chevrolet má zaměřit hlavně na onu svolávací akci, než na trh pošle další vozy. Tomu ale nevěří snad ani on sám - výměna akumulátorů není věc na týdny či měsíce, spíše nejméně na celý rok.
V zákulisí se tak hovoří o tom, že GM si po všech problémech není jistý, zda třetí možné řešení bude tím posledním a nechce riskovat prodejem dalších nových aut. Může se ukázat, že vozy budou hořet dál, pak by místo výměn raději sáhl po výkupu, na což ostatně stále sází mnozí dealeři. A i kdyby na plošný výkup nedošlo, může se některé vozy vyplatit prostě stáhnout z oběhu a zničit než investovat statisíce do baterky každého z nich a dalších 8 let záruky doufat, že se nic nepokazí.
Okolo Chevroletu Bolt je tedy stále plno nejasností, jistotou dnes zůstává jediné - elektrický hatchback se stal jedním z největších průšvihů automobilové historie a největším průšvihem moderních vozů. Stačí si uvědomit, že jen v rámci svolávacích akcí vyjde Američany a Korejce každý exemplář na přibližně půl milionu korun. Pokud k tomu pak připočteme ještě náklady na vývoj a výrobu, pak jsou GM a LG Chem těžce v mínusu. Jistě i proto ve vzduchu visí hromadný výkup a šrotování, může to být ta nejlevnější cesta, jak se celé patálie zbavit.






Výroba Chevroletu Bolt stále stojí, automobilka chce prý nejprve řešit svolávací akci. Podle nás ale chce spíše vidět, zda svolávací akce problém skutečně řeší, čímž si po všech problémech nemůže být jistý zřejmě už nikdo. Foto: Chevrolet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před hodinouStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejčtenější články
Data z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
8.6.2025Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva