Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce mnohonásobného auta roku po letech přetvářek přiznal, že jde o propadák neplnící svůj účel
28.10.2021 | Petr Miler
Že se mu na trhu bůhvíjak nedaří, jsme zmiňovali opakovaně, automobilka se ale pořád tvářila, že zájem o něj existuje a prodeje vyletí. Teď už to vzdala, místo snahy tlačit lidem vlastní elektrický model sníží své emise CO2 „úplatky” Tesle.
Jaguar I-Pace se v roce 2019 stal evropským i světovým autem roku a opanoval i řadu lokálních anket. Stal se také autem roku v Německu, Norsku, Švédsku, Skotsku, Irsku, Kanadě nebo Jižní Africe. To všechno bylo pro britskou automobilku nepochybně úspěchem, který naznačoval, že elektrický crossover by mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků a zabodovat i prodejně. Jenže nic takového se nestalo.
Historie nás ostatně už nejednou poučila, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a Jaguar se po léta musel potýkat přesně s tím. I-Pace se nikdy nevymanil z role totálních propadáků. V Evropě se nikdy nedostal přes hranici 13,5 tisíce prodaných aut za rok, v USA se nikdy nedostal přes 3 tisíce kusů za rok. To jsou v situaci, kdy je elektromobilita dnes a denně označována za jedinou budoucnost automobilismu a míří jejím směrem obrovské peníze z kapes nás všech, neskutečně mizerný výsledek. A ani letos, kdy se podíl těchto aut na trhu v Evropě pohybuje na rekordních hodnotách, I-Pace neboduje. Je na tom dokonce ještě hůř než loni.
Pozoruhodné je, že Jaguar tento stav dlouho odmítal připustit. Ještě před příchodem I-Pace na trh tvrdil, že obdržel 25 tisíc objednávek a jakmile se elektrické SUV dostalo do showroomů a začalo sbírat zmíněná ocenění, zájem publika měl narůst tak moc, že překonával i výrobní možnosti Britů. Aut se ale tolik, kolik měl mít Jaguar prodáno už v době odhalení, neprodalo za několik let a v USA jsou dealerství dodnes plná neprodaných skladových vozů. Žádný přebytek poptávky nad nabídkou tedy zjevně nikdy neexistoval a dodnes neexistuje. Až teď ale firma přiznala, že auto prostě nefunguje ani na zákazníky, ani jako pokus vyhnout se pokutám za nadlimitní flotilové emise CO2.
Právě to byl hlavní smysl I-Pacu. Jaguar se evidentně nezajímal o to, jestli o takový vůz někdo z jeho klientů stojí, vystřelil naslepo a doufal, že se tak snadno vyhne pokutám placeným Bruselu. Nevyhnul - investoval miliardy do nechtěného modelu a loni stejně musel EU odvést 35 milionů liber, tedy další více než 1 miliardu korun. Některé novináře auto možná okouzlilo, lidi ale prostě ne a ani jako prostředek vedoucí k eliminaci pokutám nezafungovalo.
Britové jistě doufali, že letos bude lépe, ale není, a tak jim nezbylo, než uzavřít dohodu s Teslou jako dříve FCA, aby se společným započítáváním prodaných aut za úplatu Američanům vyhnul pokutám levněji. Tomu se říká kapitulace, Jaguar už zjevně nedoufá, že by alespoň tento účel I-Pace mohl kdy splnit.
Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu o něj ale byl po léta velmi malý zájem. Automobilka jej přesto dlouho prezentovala jako kasovní trhák, až teď musela přiznat realitu. Foto: Jaguar
Zdroje: Financial Times, Jaguar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda