Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít

Za normálních okolností není těžké najít náhradního dodatele skoro pro cokoli, když vám ale někdo prodává motory jako 76litrové šestnáctiválce s více jak 2 300 koňmi, věřte, že moc alternativ není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít

4.7.2021 | Petr Miler

Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít

/

Foto: BelAZ

Za normálních okolností není těžké najít náhradního dodatele skoro pro cokoli, když vám ale někdo prodává motory jako 76litrové šestnáctiválce s více jak 2 300 koňmi, věřte, že moc alternativ není.

Jen zřídka se stává, aby předním nebo dokonce největším světovým dodavatelem určitého zboží byla firma z bývalého Sovětského svazu, která si neříká Rusko, v případě obřích náklaďáků schopných převážet stovky tun kde čeho, tomu tak ale je. Jde o BelAZ a jak už samotný název firmy naznačuje, sídlí v Bělorusku.

Existují i jiní dodavatelé podobných strojů, už fakt, že BelAZ vyrábí vůbec největší typ na světě, leccos naznačuje o jeho dominanci. Té ale může být zakrátko konec, neboť minská firma musí řešit závažný problém - pro podstatnou část své produkce nemá motory.

BelAZ si je nevyrábí sám, ale využívá motorů od svých dodatelů. Těch skutečně není mnoho, neboť motory pro taková monstra nevyrábí jen tak někdo. Ty úplně největší zásobuje německá firma MTU Friedrichshafen, která mimo jiné dodává motor DD 16V4000, šestnáctiválec s objemem 76,3 litru a výkonem 2 330 koní pohánějícím právě největší typ BelAZ-75710. A protože je ovládána britským Rolls-Roycem a Britové uvalili na Bělorusy jedny z nejpřísnějších sankcí, další dodávky techniky nejsou možné.

„Na BelAZ byly 21. června 2021 uvaleny sankce. V reakci na to jsme ukončili veškerou obchodní spolupráci s BelAZem,” strojí v prohlášení Rolls-Roycu z konce tohoto týdne. Dodejme, že jde o formu Rolls-Royce Holdings, která dnes nemá krom jména nic společného s Rolls-Royce Motor Cars. Obě divize byly separovány už v roce 1973 a Rolls-Royce Holdings se zabývá výrobou všemožné techniky, mimo jiné specifických motorů pro letectví či těžkou techniku. Výrobce aut je plně ovládán BMW.

BelAZ má i jiné dodavatele ze zemí, které k sankcím nepřistoupily - jde o YaMZ (Rusko), Liebherr (Švýcarsko) a Cummins (USA). Jednak je ale otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat a tyto firmy dnes nejsou s to dodat BelAZu vše. Na reakci běloruské strany čekáme.


Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít - 1 - BelAZ-75710 oficialni 01Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít - 2 - BelAZ-75710 oficialni 02Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít - 3 - BelAZ-75710 oficialni 03Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít - 4 - BelAZ-75710 oficialni 04Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít - 5 - BelAZ-75710 oficialni 05Výrobce největších náklaďáků světa přišel o dodavatele motorů, už s ním nechce nic mít - 6 - BelAZ-75710 oficialni 06
BelAZ-75710 je největším autem světa, králem obřích důlních náklaďáků. Teď je to ale tak trochu král bez koruny, výrobce pro něj nemá dodavatele motorů, který s běloruskou firmou jednostranně ukončil spolupráci. Foto: BelAZ

Zdroj: Rolls-Royce Holdings

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše