Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je

Přetrvávajícímu zájmu o některá auta v Evropě se vzhledem k jejich stále klesající atraktivitě divíme, mimo EU ale taková situace už ani nepanuje. V Austrálii, kde byly Francouzi dlouho velmi populární, jsou teď u konce s dechem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je

10.5.2021 | Petr Prokopec

Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je

/

Foto: Citroën

Přetrvávajícímu zájmu o některá auta v Evropě se vzhledem k jejich stále klesající atraktivitě divíme, mimo EU ale taková situace už ani nepanuje. V Austrálii, kde byly Francouzi dlouho velmi populární, jsou teď u konce s dechem.

Ještě loni na podzim řada lidí i zemí kritizovala Austrálii a její přístup ke koronavirové pandemii. Nejmenší světadíl se v podstatě uzamknul, a to zvenčí i uvnitř. Své obydlí tak obyvatelstvo mohlo opouštět spíše sporadicky, navíc pouze na krátkou vzdálenost. Veškerá opatření pak velmi důsledně kontrolovala přísná policie, kvůli které lidé v karanténě pomalu ani nenapadlo opouštět postel, natož pak byt. Tento drakonický přístup se nicméně Austrálii alespoň z hlediska boje s pandemií vyplatil - letošek již není ani tak ve znamení roušek, nýbrž návratu k normálu.

Snad nic jiného to nedemonstruje tak věrně jako prodeje nových aut. V dubnu bylo na australském kontinentu prodáno 92 437 nových aut, což představuje nejen 22procentní posun vůči stejnému období loňského roku, ale vůbec nejlepší duben v historii země. Registrace navíc rostou již šestý měsíc v řadě, a to prakticky ve všech segmentech. Prodeje osobních aut se za první letošní čtvrtletí zvedly o 97,2 procenta, zatímco u SUV jde dokonce o 172,9 procenta a u lehkých užitkových vozů o 130,1 procenta.

Podle šéfa Federální komory automobilového průmyslu Tonyho Webera za renesancí z velké části stojí posun v cestování. Jelikož se na oblohu vrací v širší míře letadla i turisté, začali opět své vozové parky doplňovat půjčovny. Z toho důvodu by růst prodejů měl pokračovat i v příštích dvou měsících. Weber nicméně poukazuje na druhou půli roku, kdy by i Austrálii mohl dohnat nedostatek čipů. Díky pravostrannému řízení byl totiž nejmenší kontinent řady potíží dosud ušetřen.

Ani to ale ve výsledku není až tak překvapivé, neboť mezi pětici největších značek v Austrálii patří Toyota a Hyundai. To jsou automobilky, které se díky chytrým tahům z minulosti vůči nedostatku komponentů zajistily. První zmíněná jen v dubnu prodala 20 208 aut, načež jí patří více než pětinový podíl na trhu. O korunu se navíc Toyota nemusí obávat, neboť nejbližším soupeřem je jí Mazda s 10 052 prodanými vozy, zatímco třetí Mitsubishi mělo na kontě 7 513 registrací.

Zatímco japonským značkám se v Austrálii daří, ty francouzské se propadají až na dno. Renault v dubnu prodal 298 aut, Peugeot 189 a Citroën pouhé 3 vozy. Tedy jinými slovy, tito tři výrobci se ani celkovými výsledky nezvládají rovnat vodíkové Toyotě Mirai, která nepatří zrovna mezi levná a populární auta a navíc je v Austrálii k mání pouze pro vybrané firmy. Přesto se jí prodalo dvojnásobné množství, než se kterým se museli spokojit všechny francouzské značky dohromady.

Je přitom třeba dodat, že historicky šlo o v Austrálii velmi populární značky, proto tam také dodnes působí. V posledních letech se ale rychle propadají, přičemž vyčítat to mohou jen samy sobě, neboť nepochopily, oč mají lidé zájem. Austrálie není sešněrovaná takovými regulacemi, jako Evropa, a tak lidé nekupují auta osazená titěrným spalovacím ústrojím či elektromotorem. Nic jiného už ale Francouzi nenabízí.

Nepřekvapilo by nás tedy, kdybychom v brzké době psali o odchodu další značky z australského trhu. Ostatně Renault jako automobilka své přímé aktivity v Austrálii zabalil a od dubna se nechá zastupovat lokálním distributorem Ateco. Zda si pak přidá do portfolia i Peugeot a Citroën, je zatím otázkou. Pro samotné automobilky se nyní přítomnost na australském trhu zdá být poněkud drahým luxusem.


Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je - 1 - Citroen C3 a C5 2021 australske prodeje 01Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je - 2 - Citroen C3 a C5 2021 australske prodeje 02Prodej francouzských aut v místech bez vlivu EU padá k nule, Citroën už na ní skoro je - 3 - Citroen C3 a C5 2021 australske prodeje 03
Citroën v Austrálii nabízí pouze modely C3, C3 Aircross a C5 Aircross. Zájem publika je ovšem prakticky nulový - protinožci o auta s prťavými pohonnými jednotkami v bruselském střihu nestojí. Foto: Citroën

Zdroj: Federal Chamber of Automotive Industries

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše