První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem

Motor je v Mercedesu E 63 AMG tím nejdůležitějším. Proto nepřekvapí, že nejnovější AMG předčí dynamikou své předchůdce. Překvapením ale bylo, jakým způsobem toho dosáhl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem

2.8.2009 | Autoforum.cz | 5 příspěvků

První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Motor je v Mercedesu E 63 AMG tím nejdůležitějším. Proto nepřekvapí, že nejnovější AMG předčí dynamikou své předchůdce. Překvapením ale bylo, jakým způsobem toho dosáhl.

AMG je magickou zkratkou, která dokáže z navýsost komfortního Mercedesu udělat silné sportovní nářadí. Nejinak je tomu s modelem E 63 AMG, který právě přichází na trh.

Vůz dostal nejnovější verzi osmiválce 6,2 litru (v názvu a na bocích se však honosí zřejmě lépe vypadajícím spojením 63) s výkonem 525 koní, novou sedmistupňovou samočinnou převodovku, detailně přepracovaný podvozek a poprvé také ucelený systém ovládání různých jízdních funkcí vozu, kterému v Affalterbachu říkají AMG Drive Unit. Měnit je možné nejen režimy převodovky a motoru, ale také nastavení stabilizace nebo tlumičů - oba ve třech režimech.

Za pozornost stojí také výkonná brzdová soustava s předními kotouči o průměru 360 mm, kterou může nahradit keramická sada s kotouči na přední ose o velikosti pizzy - mají 402 mm. Ještě se sluší říci, že podvozek tohoto stroje je kompletně přepracován s cílem přímější odezvy a pevnějšího spojení řidiče s vozem. S tím souvisí také o 56 milimetrů větší rozchod předních kol ve srovnání s modelem E 500 nebo o 22 procent ostřejší převod řízení.

K technickým záležitostem ještě doplňme, že v rámci speciálních AMG paketů je možné kromě již zmiňovaných keramických brzd vybavit nejostřejší třídu E také diferenciálem se svorností 40 procent či podvozkem s ještě tvrdší charakteristikou.


První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 1 - E63AMG01První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 2 - E63AMG07První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 3 - E63AMG15První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 4 - E63AMG02První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 5 - E63AMG03První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 6 - E63AMG04

Tak, to bylo rovných 200 slov technického popisu nového Mercedesu E 63 AMG, který si ale můžete přečíst kdekoliv na internetu nebo v prospektu. Jak ale tento stroj chová v reálu na běžných silnicích? To se dozvíte v zápětí.

Ještě před dvěma roky byly modely AMG svých modelových řad vlastně „jen“ superrychlými dálničními expresy. To je ale minulost. Nejnovější Mercedesy AMG jsou navržené zcela jinak. Tato změna nastala konkrétně s modelem SL 63 AMG, pokračovala typem C 63 AMG a vyvrcholila na tomto supersedanu vyšší střední třídy postaveném na základě třídy E.

Už po prvních metrech od rozjezdu je cítit, že Mercedes se snažil, aby tento automobil potěšil i tu skupinu řidičů, která má ráda zatáčky. Zapomeňme teď na to, že s tímhle autem je možné vcelku pohodlně jezdit po městě a nebudete obtěžováním žádným škubáním nebo nepřístojným hlukem. Soustřeďme se na sportovní jízdu. Automobil působí na poměry své značky velmi tuhým dojmem. Na pohyby volantu reaguje sice trochu odtažitě, ale přesto nesmírně rychle. Podvozek je možné nastavovat ve třech režimech, ale na běžné silnice se nejlépe hodí nejměkčí nastavení, které zajistí nejvíce trakce. Podvozek je i s ním působivě pevný a díky elektronickým tlumičům účinně omezuje jak naklánění vozu v zatáčkách, tak kolébání v podélném směru způsobeným silným motorem nebo naopak brzdami.

Schopnost udržet karoserii s ne zrovna nízkou hmotností neustále pod kontrolou, aniž by se rozkolíbala i v extrémních jízdních situacích, je v tomto případě výjimečná. Stabilita tohoto vozu je na velmi vysoké úrovni, a to zejména v rychle projížděných táhlých zatáčkách. V nich máte za volantem pocit, jakoby se do nich rozložil do šířky a spíše než náklony karoserie, tak cítíte pouze a jedině boční přetížení a tlak do bočnic sedadel.

Právě v tom je jedinečnost tohoto vozu ve srovnání například s BMW M5 nebo Audi RS6. Zatímco ten první je neustále dravý a možná trochu neklidně divoký, tak druhý ze jmenovaných soupeřů vám nechá pocítit svoji ohromnou hmotnost nad předními koly a vytvoří ve vás pocit, že jej musíte do zatáčky jakoby nutit.

Jak už bylo řečeno, tak jednou z hlavních vlastností tohoto Mercedesu, je jeho motor. Atmosférický osmiválec AMG si dokáže vydobýt respekt. Při jízdě máte pocit, že se do něj můžete opravdu opřít a že mu nic neublíží. Vysoké otáčky miluje a vrhá se do nich s nesmírnou chutí. Avšak ve srovnání s desetiválcem BMW M5 je cítit více síly zejména ve střením spektru od řekněme třech tisíc otáček. BMW ve srovnání s tím útočí především agresivitou svého projevu a dravostí ve svých posledních dvou tisících. Mercedes je pro běžné ježdění použitelnější motor, a přitom také nabízí omámení otáčkami a rychlými reakcemi.

Postupně se dostáváme k největší slabině modelu E 63 AMG - tedy pokud se na něj díváme z pohledu ostrého sportovního náčiní. Jedná se o samočinnou převodovku se sedmi rychlostmi. Ta postrádá konvenční měnič, který nahrazuje lamelovou spojkou. V běžném provozu potěší komfort a jemnost řazení, avšak při sportovní jízdě máte pocit, že i v nejrychlejším režimu dosahovaných 100 milisekund na jedno řazení je zkrátka příliš. Při akceleraci a řazení nahoru není situace nijak zlá, ne zcela příjemné je ale chování při podřazování do vysokých otáček. Samočinná převodovka neumožňuje používat meziplyny tak intenzivně, jak by bylo potřeba, a tak mají při intenzivním brzdění zadní kola tendence k zablokování. Opět ale opakuji, že se jedná o chování při sportovním jízdním stylu. Při běžné jízdě si zřejmě ničeho nevšimnete. Ani jsem se nezmínil, že E 63 AMG má nově ještě třetí režim stabilizace, který posunuje její zásahy. Abych řekl pravdu, tak na běžných silnicích nebylo potřeba standardní stabilizaci díky jejímu skvělému a neomezujícímu nastavení vůbec vypínat.

S novým AMG se Mercedes strefil mezi své největší konkurenty. Blíž má ale rozhodně k mnichovskému rivalu. Na něj možná trochu ztrácí svojí agresivitou, tu ale několikanásobně nahrazuje schopností pohodlného ježdění za každodenními povinnostmi.

První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 7 - E63AMG06První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 8 - E63AMG08První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 9 - E63AMG10První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 10 - E63AMG12První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 11 - E63AMG13První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 12 - E63AMG17První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 13 - E63AMG18První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 14 - E63AMG19 První test Mercedes-Benz E 63 AMG: se silným srdcem - 15 - E63AMG05

Technické údaje

Motor

Atmosféricky plněný vidlicový osmiválec. Rozvod 2x2 OHC.
Zdvihový objem: 6208 cm3
Největší výkon: 386 kW (525 k) při 6800 1/min.
Největší točivý moment: 630 N.m při 5200 1/min.
Přenos výkonu: Sedmistupňová samočinná převodovka. Pohon zadních kol, na přání samosvorný diferenciál.

Jízdní výkony

Nejvyšší rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,5 s
Kombinovaná spotřeba paliva 12,6 l/100 km

Karoserie

Čtyřdveřový sedan

Rozměry, hmotnosti

Délka: 4891 mm
Šířka: 1872 mm
Výška: 1442 mm
Rozvor: 2874 mm
Provozní hmotnost: 1840 kg
Objem palivové nádrže: 66 l
Objem zavazadlového prostoru: 0,540 m3

Cena: 2 795 310 Kč

Hodnocení

+ silný, točivý a „robustní“ motor, táhlé zatáčky a dálnice
- samosvorný diferenciál za příplatek, samočinná (a povinná) převodovka

Autoforum.cz

Diskuze 5 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše