Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Američané s Japonci vyvinuli nový typ pneumatik, jsou nadějí pro české silnice
8.7.2020 | Petr Prokopec
Také pneumatiky skrývají možná až překvapivě mnoho prostoru pro elektronické inovace. Nový systém vyvinutý ve spolupráci Microsoftu a Bridgestonu nesleduje jen tlak v pneu.
Pneumatiky jsou dlouhodobě jednou z nejvíce podceňovaných součástí auta. Je to do jisté míry překvapivé, zvláště s ohledem na to, jak velkou péči lidé věnují třeba koupi nových bot. Když ale totéž mají učinit v případě vozu, nechávají spíše namísto rozumu promlouvat svou peněženku. Ač tedy jde o jediný komponent zajišťující kontakt aut s vozovkou, snaží se na něm maximálně uspořit. A nejde tu pouze o hledání co nejlevnějších kousků, zanedbávaná je naneštěstí i veškerá další péče.
Aktuálně existují hned čtyři oblasti, kde hrozí riziko. A zatímco monitoring tlaku v pneumatikách, jenž je povinný ve všech nových vozech vyrobených a prodávaných v Evropě po roce 2012, se zvládá vypořádat s poklesem tlaku, na opotřebení či nerovnoměrné sjetí již musíte dávat pozor sami. Právě tato oblast je ovšem motoristy často zanedbávána, byť je třeba dodat, že alespoň k nějakým snahám dochází. Ovšem poškození už spousta lidí nepozná, a tak ani neřeší.
Pomocnou ruku se řidičům nyní rozhodl podat Bridgestone, která za pomoci Microsoftu vyvinul nový typ pneumatik pracující se systémem TDMS (Tyre Damage Monitoring System) monitorujícím právě poškození pneumatik. K tomu přitom může dojít jak odřením o obrubník, tak najetím na hřebík či třeba do díry. Ty jsou hlavně v Česku poměrně běžnou záležitostí, ovšem ani tak prakticky žádný z motoristů po jejich trefení pneumatiky nikterak důkladně nekontroluje. Navíc poškození se nemusí projevit ihned.
TDMS nicméně využívá všech senzorů instalovaných ve voze, aby je spároval s daty uloženými na cloudové platformě MCVP Microsoftu. Následně pak za pomoci pokročilých algoritmů dokáže vysledovat, zda jsou s daným místem spojeny jakékoliv nepřesnosti či anomálie. Podle Bridgestone systém zároveň i zaznamená, kdy a kde k poškození došlo. Cestáři by tak měli být okamžitě upozorněni na nevyhovující stav určitého úseku, který by tak mohl být rychleji opraven.
Podle obou gigantů aktuálně na trhu není žádný jiný adekvátní produkt, přičemž veškeré podobné vyžadují instalaci dodatečného hardwaru. Microsoft si však, jak již bylo řečeno, vystačí jen se senzory, které již v moderních vozech instalované jsou. Zapotřebí nicméně je, aby výrobce vozu napojen na onu platformu MCVP. Tu jako základ pro svůj vlastní cloud užívá třeba Volkswagen, vozy německé automobilky tak nejspíše budou pneumatikami s TDMS osazeny jako jedny z prvních.
Lze už jen dodat, že dle Bridgestone stojí poškození pneumatik za 30 procenty všech nehod, které jsou s obutím spojené. Po zavedení nového systému lze tedy očekávat snížení počtu nehod způsobených pneumatikami, což pro řadu lidí bude představovat nemalé úspory v rámci rodinných rozpočtů. Dá se ale čekat, že za komplexní monitoring pneumatik bude třeba oproti konkurenčním systémům sledujícím pouze pokles tlaku nejspíše připlácet.
Bridgestone ve spolupráci s Microsoftem vyvinul nový systém monitorující poškození pneumatik. Foto: [https://www.youtube.com/channel/UCnaudWBGw1d890Kokd7FbyA Bridgestone@Youtube]
Zdroje: Bridgestone, Microsoft
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva