Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu
11.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nové řešení Audi má zvýšit efektivitu jeho aut. Zároveň redukuje náklony karoserie, už míří do výroby.
Před více než rokem značka se čtyřmi kruhy ve znaku oznámila, že vyvíjí elektromechanické rotační tlumiče, které by měly nahradit dosavadní hydraulické. Jak totiž uvedl šéf vývoje Dr. Ulrich Hackenberg, jen málokdo si uvědomuje, že při jízdě na hrbolatém povrchu se tlumiče rozpálí na 100 až 125 stupňů Celsia. Veškerá energie však ve formě tepla uniká do ovzduší, což se německá automobilka rozhodla vyřešit právě novou technologií. Tu nyní představila na konferenci Audi Future Performance Days.
Oč tedy jde? V podstatě o rameno tlumiče, které se pohybuje nahoru a dolů, přičemž užívá sadu ozubených kol. Vzniklá energie je skladována v bateriích, kterou je následně možné využít během pohánění ostatních komponentů vozu. Alexander Kruse, člen vývojového týmu, vysvětlil, že během testovací okruhu zahrnujícího tři druhy povrchu - dálnici, okresky a Nürburgring - byly vygenerovány tři watty na hladkém asfaltu a 613 W na hrubém.
Jakkoliv na první pohled nejde zrovna o enormní množství energie, Audi se díky ní povedlo snížit emise CO2 o dva gramy v průběhu celého testovacího okruhu. Kromě toho elektromechanický tlumič eROT vyžaduje méně místa než konvenční hydraulický a zároveň váží o 10 kg méně, což dává technikům prostor pro další vývoj. A aby toho nebylo málo, máme zde ohmické rezistory, které navyšují odpor a tak podvozek činí tužším. Čím tužší přitom je, tím více energie systém generuje.
Souběžně s těmito tlumiči Audi vyvíjí rovněž elektromechanické aktivní stabilizátory EAWS, která vycházejí z 48voltového elektrického okruhu. Skrze elektricky ovládané třífázové planetární převodové ústrojí pak při zatáčení dochází k protipohybu jednotlivých tlumičů, což redukuje náklony karoserie. Systém navíc také v tomto případě funguje jako generátor kinetické energie, která by jinak unikla ve formě tepla, a opětovně ji uskladní v bateriích.
Automobilka očekává, že nová technologie se na prvním produkčním modelu Audi objeví již v příštím roce, přičemž jako součást elektro-hybridní revoluce bude do roku 2026 součástí celého portfolia. Tím máme tedy zodpovězeny prakticky veškeré otázky, jež jsme loni položili a na přetřes zbývá ta poslední, jež se týká ceny. Tu ovšem značka ani nenaznačila.
Nové technologie Audi snižují emise CO2 i redukují náklony karoserie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024 - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Tissot Sprintu Martin, senzačně druhý dojel M. Marquez včera 15:57
- PP získal v Le Mans Aron Canet, 9. Filip Salač včera 15:47
- Pole Position získal v Le Mans David Alonso včera 14:53
- Pole získal v rekordu i s pádem Jorge Martin včera 12:45
- Jorge Martin zajel nový rekord 10.5.2024
Nejnovější články
- VW přiznal, že elektromobily jsou moc drahé, slova finančního šéfa vyvolala u zaměstnanců zděšení
včera - Nejlepší obrana je útok? Pancéřované auto od jihoafrické firmy má na střeše kulomet, v útrobách diesel 4,5 V8
včera - Citroën začal prodávat auta se dvěma kabinami a ničím za nimi. Nejde o apríl ani optický klam
včera - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - VF 3 je první auto vietnamského nudlového miliardáře, které dává aspoň nějaký smysl: Je levné
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.11. 22:50 - abgx1
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.11. 22:49 - Filip
- Suzuki obecně 05.11. 21:54 - jarka
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.11. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 18:48 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 05.11. 08:18 - honziss
- Koupě lakované Octavie 05.11. 07:27 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch