Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025 | Petr Prokopec
Schopnosti tohoto auta jsou jistě pozoruhodné, byť poněkud teatrální. Budou ale fungovat v praxi? Osud velmi podobného systému firmy Bose původem už z 80. let naznačuje, že to nebude tak snadné.
Před pár dny se BYD pochlubil specifickými schopnostmi svého supersportu YangWang U9. Ten dostal do vínku zavěšení jménem Disus X, s jehož pomocí by měl zvládnout přeskočit i retardéry nebo policejní pásy s hřeby. Něco takového jeden z majitelů vyzkoušel v reálu, příliš však nezabodoval. Vedle toho nechal přímo na silnici podvozek roztancovat, čímž si vykoledoval pozornost nejen kolemjdoucích, ale také policie. Ta ho následně chtěla pokutovat za maření plynulosti provozu.
Jak to dopadlo, nechme stranou, samotné přeskakování věcí na silnici ale kupodivu není až tak novou technologií, jak se může zdát. Právě naopak, taková existovala už v době, kdy mnoho dnešních dospělých ještě bylo v plenkách. Mezi lety 1980 a 2004 se totiž americká společnost Bose v rámci tzv. Projektu Sound vyvinula pozoruhodné zavěšení, který měl dle jejího názoru změnit především svět luxusních limuzín.
Bose se zabývá hlavně audiosystémy, její zakladatel Amar Gopal Bose měl nicméně velkou vášeň i pro auta. Proto ostatně v roce 1983 začal nabízet své produkty přímo v sériových vozech jakožto součástí standardní či příplatkové výbavy. Ještě o tři léta dříve pak seskládal tým techniků, který měl techniku užívanou u reproduktorů využít u podvozků. Projekt byl přitom tak tajný, že o něm nevěděli ani firemní účetní.
Oč šlo? Základem byly pokročilé elektromagnetické motory spárované s elektrickými zesilovači a přepínači. Systém pak díky nim dokázal reagovat na specifické silniční podmínky a tak vyhladil jakoukoliv bouli, díru či nerovnost na vozovce. Prezentace z roku 2004 ukázala, jak danou technikou osazený Lexus LS žehlí nerovnosti lépe než žehlička s napařováním, zatímco u kousku se standardním podvozkem docházelo na nemalé náklony karoserie.
Jedním z důvodů, proč Amar Bose projekt nakonec stopnul, byla vysoká cena systému. Dalším negative byla i příliš vysoká hmotnost. Ovšem ani tak veškeré zkušenosti nebyly nadarmo, neboť firma technologii využila u svého sedadla Bose Ride. To je určeno řidičům nákladních vozů a užívá aktivní odpružení reagující na stav vozovky, přičemž zabraňuje přenosu veškerých nerovností do zad a pánve řidičů.
„Taneční podvozek“ BYDu se do série nakonec dostal, tím Číňané Bose překonali. Je ale otázkou, jestli vyřešili dávné potíže a posunuli věc dál, nebo nad nimi prostě jen mávnou rukou a „flexí” s něčím, co jejich auto dělá pořád stejně neúměrně komplikované, těžké a drahé. Čas ukáže.


Před schopnostmi podvozku čínského supersportu lze jistě smeknout, ale opravdu BYD vyřešil problémy, který s tím samým řešením měla už před léty firma Bose? Foto: BYD
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
Nejnovější články
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 5 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 6 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- BMW Divize 12.14. 13:06 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
