Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025 | Petr Prokopec
Schopnosti tohoto auta jsou jistě pozoruhodné, byť poněkud teatrální. Budou ale fungovat v praxi? Osud velmi podobného systému firmy Bose původem už z 80. let naznačuje, že to nebude tak snadné.
Před pár dny se BYD pochlubil specifickými schopnostmi svého supersportu YangWang U9. Ten dostal do vínku zavěšení jménem Disus X, s jehož pomocí by měl zvládnout přeskočit i retardéry nebo policejní pásy s hřeby. Něco takového jeden z majitelů vyzkoušel v reálu, příliš však nezabodoval. Vedle toho nechal přímo na silnici podvozek roztancovat, čímž si vykoledoval pozornost nejen kolemjdoucích, ale také policie. Ta ho následně chtěla pokutovat za maření plynulosti provozu.
Jak to dopadlo, nechme stranou, samotné přeskakování věcí na silnici ale kupodivu není až tak novou technologií, jak se může zdát. Právě naopak, taková existovala už v době, kdy mnoho dnešních dospělých ještě bylo v plenkách. Mezi lety 1980 a 2004 se totiž americká společnost Bose v rámci tzv. Projektu Sound vyvinula pozoruhodné zavěšení, který měl dle jejího názoru změnit především svět luxusních limuzín.
Bose se zabývá hlavně audiosystémy, její zakladatel Amar Gopal Bose měl nicméně velkou vášeň i pro auta. Proto ostatně v roce 1983 začal nabízet své produkty přímo v sériových vozech jakožto součástí standardní či příplatkové výbavy. Ještě o tři léta dříve pak seskládal tým techniků, který měl techniku užívanou u reproduktorů využít u podvozků. Projekt byl přitom tak tajný, že o něm nevěděli ani firemní účetní.
Oč šlo? Základem byly pokročilé elektromagnetické motory spárované s elektrickými zesilovači a přepínači. Systém pak díky nim dokázal reagovat na specifické silniční podmínky a tak vyhladil jakoukoliv bouli, díru či nerovnost na vozovce. Prezentace z roku 2004 ukázala, jak danou technikou osazený Lexus LS žehlí nerovnosti lépe než žehlička s napařováním, zatímco u kousku se standardním podvozkem docházelo na nemalé náklony karoserie.
Jedním z důvodů, proč Amar Bose projekt nakonec stopnul, byla vysoká cena systému. Dalším negative byla i příliš vysoká hmotnost. Ovšem ani tak veškeré zkušenosti nebyly nadarmo, neboť firma technologii využila u svého sedadla Bose Ride. To je určeno řidičům nákladních vozů a užívá aktivní odpružení reagující na stav vozovky, přičemž zabraňuje přenosu veškerých nerovností do zad a pánve řidičů.
„Taneční podvozek“ BYDu se do série nakonec dostal, tím Číňané Bose překonali. Je ale otázkou, jestli vyřešili dávné potíže a posunuli věc dál, nebo nad nimi prostě jen mávnou rukou a „flexí” s něčím, co jejich auto dělá pořád stejně neúměrně komplikované, těžké a drahé. Čas ukáže.


Před schopnostmi podvozku čínského supersportu lze jistě smeknout, ale opravdu BYD vyřešil problémy, který s tím samým řešením měla už před léty firma Bose? Foto: BYD
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 3 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 4 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 4 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva