Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025 | Petr Prokopec
Schopnosti tohoto auta jsou jistě pozoruhodné, byť poněkud teatrální. Budou ale fungovat v praxi? Osud velmi podobného systému firmy Bose původem už z 80. let naznačuje, že to nebude tak snadné.
Před pár dny se BYD pochlubil specifickými schopnostmi svého supersportu YangWang U9. Ten dostal do vínku zavěšení jménem Disus X, s jehož pomocí by měl zvládnout přeskočit i retardéry nebo policejní pásy s hřeby. Něco takového jeden z majitelů vyzkoušel v reálu, příliš však nezabodoval. Vedle toho nechal přímo na silnici podvozek roztancovat, čímž si vykoledoval pozornost nejen kolemjdoucích, ale také policie. Ta ho následně chtěla pokutovat za maření plynulosti provozu.
Jak to dopadlo, nechme stranou, samotné přeskakování věcí na silnici ale kupodivu není až tak novou technologií, jak se může zdát. Právě naopak, taková existovala už v době, kdy mnoho dnešních dospělých ještě bylo v plenkách. Mezi lety 1980 a 2004 se totiž americká společnost Bose v rámci tzv. Projektu Sound vyvinula pozoruhodné zavěšení, který měl dle jejího názoru změnit především svět luxusních limuzín.
Bose se zabývá hlavně audiosystémy, její zakladatel Amar Gopal Bose měl nicméně velkou vášeň i pro auta. Proto ostatně v roce 1983 začal nabízet své produkty přímo v sériových vozech jakožto součástí standardní či příplatkové výbavy. Ještě o tři léta dříve pak seskládal tým techniků, který měl techniku užívanou u reproduktorů využít u podvozků. Projekt byl přitom tak tajný, že o něm nevěděli ani firemní účetní.
Oč šlo? Základem byly pokročilé elektromagnetické motory spárované s elektrickými zesilovači a přepínači. Systém pak díky nim dokázal reagovat na specifické silniční podmínky a tak vyhladil jakoukoliv bouli, díru či nerovnost na vozovce. Prezentace z roku 2004 ukázala, jak danou technikou osazený Lexus LS žehlí nerovnosti lépe než žehlička s napařováním, zatímco u kousku se standardním podvozkem docházelo na nemalé náklony karoserie.
Jedním z důvodů, proč Amar Bose projekt nakonec stopnul, byla vysoká cena systému. Dalším negative byla i příliš vysoká hmotnost. Ovšem ani tak veškeré zkušenosti nebyly nadarmo, neboť firma technologii využila u svého sedadla Bose Ride. To je určeno řidičům nákladních vozů a užívá aktivní odpružení reagující na stav vozovky, přičemž zabraňuje přenosu veškerých nerovností do zad a pánve řidičů.
„Taneční podvozek“ BYDu se do série nakonec dostal, tím Číňané Bose překonali. Je ale otázkou, jestli vyřešili dávné potíže a posunuli věc dál, nebo nad nimi prostě jen mávnou rukou a „flexí” s něčím, co jejich auto dělá pořád stejně neúměrně komplikované, těžké a drahé. Čas ukáže.


Před schopnostmi podvozku čínského supersportu lze jistě smeknout, ale opravdu BYD vyřešil problémy, který s tím samým řešením měla už před léty firma Bose? Foto: BYD
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Číňané hodili na své auto vzrostlý palmový strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
před 5 hodinami
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nejčtenější články
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dánů se zmocnila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze potají vzdáleně ovládat, provozují jich stovky
8.11.2025
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
8.11.2025
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
8.11.2025
Dosud neznámá firma stvořila neuvěřitelné Ferrari, na jaké by si už Italové netroufli. Roků práce ale může rychle začít litovat
8.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.07. 17:04 - Stepan
- Politický koutek 12.07. 16:55 - Stepan
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
