Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje olejový systém motoru auta? A o co všechno se stará?
25.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že spalovací motor nemůže fungovat bez oleje, ví snad každý. Celý systém s ním pracující ale není tak triviální a jeho úkolem není pouze mazat.
Tak jako je pro tělo člověka životně důležitá krev, je pro přežití spalovacího motoru v autě motorový olej. Je to věc, bez které žádný takový agregát nemůže fungovat a péče o ní by mělo být tím nejzákladnější, co i ten nejvíce nezaujatý „uživatel automobilu” se svým vozem bude dělat.
Hlavní účely oleje jsou v podstatě tři. Jednak snižuje tření v motoru, což znamená menší spotřebu paliva a větší výkon. Jednak zamezuje opotřebení kovových ploch právě tím, že brání kontaktu kovu na kov; se snižováním tření tento druhý bod úzce souvisí. A jednak olej očišťuje motor od usazenin, váže je na sebe a odevzdává je v olejovém filtru. Zejména kvůli tomuto třetímu účelu, který ale není na první pohled patrný, je nutné olej i s filtrem pravidelně měnit.
Jak to může v extrému vypadat, když olej dlouho neměníte, ukázaly unikátní fotografie na jaře loňského roku. Unikátní proto, že jsme se měli možnost podívat na motor, ve kterém majitel 134 tisíc kilometrů (!) nevyměnil olej. I to bylo ukázkou, že měnit olej je nutnost. Pokud ovšem tápete, jak funguje olejový systém v motoru, povíme vám to.
Pomoci vám s tím může i video našeho přítele Jasona Fenskeho z kanálu Engineering Explained na Youtube, kde vysvětluje různé součásti olejového systému motoru. Nákres ukazuje jeden z nejběžnějších motorů na světě - řadový čtyřválec s rozvodem OHC a mokrou olejovou vanou. Princip je ale stejný i u W16 v útrobách Veyronu i u čehokoliv se suchou vanou.
Základem je v tomto případě olejová vana, která je úplně vespod motoru a kde se olej hromadí. Odtud ho nasává sací trubka do olejového čerpadla, které je většinou poháněno rozvodovým řemenem nebo řetězem. Olej prochází filtrem, kde se čistí zejména od případného kovového prachu, a potrubím je veden na různá místa v motoru.
Prvním je kliková hřídel, kde je olej pumpován mezi ojnici a klikovou hřídel a také mezi klikovou hřídel a její uložení. V těchto místech nejsou kuličková ložiska a olejový film je tu naprosto nutný pro zamezení tření kovu o kov. Dále je olej tryskami stříkán na spodní strany pístů a na stěny válců, které pomáhá chladit, pomáhá pístním kroužkům v těsnění a samozřejmě všechno maže. A konečně je olej veden do hlavy válců k vačkové hřídeli a ventilům.
Ve vedení má olej patřičný tlak; některá auta mají na přístrojovém štítu tlakoměr oleje, na kterém je tlak vidět. Většina ale bohužel má jen červenou kontrolku mazání, která se rozsvítí, poklesne-li tlak oleje pod kriticky nízkou hodnotu. V takovém případě je nutno okamžitě vypnout motor, protože hrozí jeho poškození.
Stejně jako je potřeba olej pravidelně měnit, podobně je potřeba pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Olej je při běhu motoru postupně spotřebováván, někteří výrobci tvrdí, že to může být až litr na 1000 km, a tím ubývá. A netýká se to jen ojetin, olej je třeba kontrolovat i u nových aut.
Pochopitelně, v různých autech nabírá tento systém nabírat trochu odlišných podob, kdy např. u závodních strojů či okruhově zaměřených silničních aut může být použita tzv. suchá kliková skříň. Ona pochopitelně není suchá, kliková hřídel musí být mazána i zde, prostor pod ní ale neslouží jako zásobárna oleje - ten je „skladován” mimo motor, odkud je teprve do systému nasáván. Důvod je prostý - přílišné odstředivé síly by hladinu oleje mohly dostat až do kontaktu s klikovou hřídelí, která by jej doslova našlehala a způsobila by velmi rychlé selhání celého motoru.
To už jsou ale drobné nuance, princip fungování celého systému je vždy stejný.


Olejový systém je pro motor velmi důležitý
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včeraVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva