Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta
19.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Olej je pro motor auta důležitý tak, jako krev pro tělo člověka. Co je dobré o něm vědět, abyste svému autu „nepustili žilou”?
Spalovací motor, který má naprostá většina z nás ve svém autě, není jen hloupá krabice z kovu, z níž vypadne výkon. Je to velmi složité zařízení a je v něm spousta součástek, které se nějak hýbat musí a nějak hýbat nesmí, aby dohromady dělaly přesně to, co mají. A aby tohle bylo zajištěno, pohyblivé součásti musí být precizně mazány.
Přesně o to se v nich stará motorový olej. Co se stane, když ho správně neměníte, jsme si ukázali na různých odstrašujících příkladech, problémy s olejem se ale netočí jen okolo péče řidiče nebo majitele - motory aut také olej spotřebovávají samy a některé i hodně, jak jsme i ukázali. Že není olej jako olej, je snad každému jasné, když na benzince nebo v prodejně autodílů vidíme spousty různých a různě označených lahví. Každý olej se hodí pro jiné použití a pro jiný motor, pro každý motor je také předepsaný jiný olej.
Přemýšlíte-li, jaký olej dát svému autu, existuje snadné řešení - v uživatelské příručce se dočtete, jaká specifikace oleje je pro dané auto předepsaná. To ale není všechno, co by člověk, který se o své auto chce správně starat, měl vědět. A právě proto tu máme šest věcí, které by o motorovém oleji auta měl znát každý dobrý řidič.
Na úvod příklad toho, jak s motorovým olejem rozhodně nezacházet...
1. K čemu je olej v motoru dobrý? A proč se filtruje?
Olej je mazivo. Jak stojí výše, v motoru je velká řada pohyblivých součástí, které je potřeba mazat, aby nedocházelo k jejich přílišnému tření a opotřebovávání. Klíčové je zde zejména ventilové ústrojí, ale také kliková hřídel v místě napojení na ojnice. Mezi oky ojnic a klikovou hřídelí není kuličkové ložisko, nýbrž kluzné. Při běhu motoru je mezi ojnicí a klikovou hřídelí olejový film, který zabraňuje bezprostřednímu kontaktu kovu s kovem.
Olej také sbírá nečistoty, které v motoru spalováním vznikají a dostanou se mimo spalovací komoru. Proto tu je olejový filtr, který tyto nečistoty sbírá a dále pouští jen čistý olej. Právě z tohoto důvodu je potřeba pravidelně měnit olej i s filtrem, neboť filtr se postupně zanáší. Interval výměny je u každého auta různý, většinou se doporučuje nanejvýš 15 tisíc kilometrů, ale záleží na konkrétním autě a na způsobu provozování. Pokud jezdíte většinu času na plný plyn po okruzích a točitých okreskách anebo pokud se pohybujete jen ve městě, není od věci měnit olej po jednotkách tisíců kilometrů - tady ale opravdu záleží na příliš mnoha faktorech, aby bylo možné dát zcela jednoznačné doporučení.
Oleje je bez velké nadsázky „plný motor”. A pohonná jednotka bez něj nedá ani ránu, doslova
2. Co znamenají čísla a písmena v označení oleje?
Označení oleje, např. 10W-30 udává jeho viskozitu. První číslo hovoří o viskozitě za studena, druhé za horka. První číslo - s písmenkem W jako Winter, tedy zima - souvisí s tím, jak chladno bývá v místě, kde žijete. Čím nižší číslo, tím řidší bude olej, když bude venku mrznout a vy přijdete ke svému autu. U nás nejčastěji používané oleje s označením 5W a 10W by měly fungovat, tedy zajistit dostatečné mazání při studeném startu, od nějakých -29, resp. -18 °C.
Druhé číslo určuje viskozitu za horka, za provozní teploty motoru. Pro běžnou jízdu je zde vhodné číslo 30 - 40, pokud jezdíte často plně naloženi nebo taháte přívěs, je vhodnější zvolit vyšší číslo, 40, 50, u výkonných aut klidně i 60. A je dobré znát, že čím má olej větší „rozsah” viskozity, tím bývá dražší. Např. sportovní vozy s výkonnými motory jako BMW M3 E46 nebo Porsche 911 Carrera S používají oleje až 10W-60 a levné opravdu nejsou.
V každém případě a u obou označení je nicméně nejlepší se řídit tím, co výrobce uvádí v manuálu pro dané auto nebo co vám řekne servis - ideálně takový, který vás jako řidiče zná.
V označení oleje není těžké se zorientovat - první hodnota by měla zohledňovat hlavně to, kde žijete resp. kde svůj vůz parkujete, druhá spíše typ vozu a způsob jeho využití
3. Jaký je rozdíl mezi minerálními a syntetickými oleji, k čemu jsou aditiva?
Minerální oleje jsou méně rafinované než ty syntetické, stručně řečeno. Syntetický olej je více destilovaný, více zpracovaný, takže nabízí delší životnost a lepší mazací vlastnosti než minerální, ale také bývá výrazně dražší. Je nicméně možné ho měnit v delších intervalech. Do většiny moderních aut je syntetický olej předepisován, naopak starší auta si vystačí s minerálním olejem, který ale také je potřeba měnit patřičně často.
Obě verze olejů mohou mít různá označení pro různé teploty a obě verze také bývají aditivovány pro zlepšení mazacích a čisticích vlastností. Běžně se přidává zinek, fosfor a titan pro zmenšení opotřebovávání motoru a hořčík, vápník a sodík pro zlepšení čisticích vlastností oleje.
Syntetické oleje jsou jednoznačně modernější, staršímu vozu ale plně vyhoví i minerální olej, použitím jiného mu lze i ublížit. Aditivovány jsou oproti představám některých oba typy
4. K čemu jsou v oleji titanové a magnetické částice?
Speciální titanové částice v oleji způsobí, že se troška oleje přichytí na povrchy v motoru a při opětovném startu napomáhá mazání, než se olej pod tlakem dostane do všech koutů motoru.
Podobně jako titan fungují v oleji také magnetické částice. Též se přichytávají k povrchům a při příštím startu snižují opotřebení motoru. Motor se totiž nejvíce opotřebovává při startu a těsně po něm, protože nemá dostatečné mazání. Právě proto je ryze městský provoz, resp. jízda na krátké tratě pro motor náročnější a právě k tomuhle se vztahují výtky různých lidí na adresu start-stopu, který motory velmi zatěžuje a může je i zničit. Magnetické částice napomáhají i toto opotřebení zmírnit.
Titanové a magnetické částice v oleji jsou jedním z možných rozšíření funkcí oleje
5. Kolik oleje do motoru patří?
Tuhle otázku zodpoví nejlépe uživatelský nebo servisní manuál k danému autu či motoru. Každý motor totiž potřebuje jiné množství oleje. Ke kontrole, zda má motor oleje dost, slouží měrka v motoru a leckdy také či výlučně ukazatel na displeji palubního počítače. Je-li na měrce vidět hladina pod dolní ryskou nebo není-li vůbec vidět, je oleje málo a je potřeba ho dolít; musí mít správnou specifikaci, tedy např. 5W-30 se 10W-40 nesmí míchat, mazací schopnosti oleje to může poškodit.
Je také dobré vědět, že stejně jako nedostatek je pro motor zkázou i přebytek oleje, jak nedávno ukázal i jeden překvapivých servisních případů automechaniků. Maximum představuje horní ryska na měrce - stejně jako ta dolní není reálně hraniční, výrobci počítají s jistou nedbalostí svých zákazníků, zahrávat si s ní je ale neradno. Když je oleje příliš, setká se v olejové vaně klikovou hřídelí, ta jej doslova našlehá a olej zcela ztratí svou mazací schopnost. Ve výsledku je tak zničeno vše, co se má mazat, a to je v motoru opravdu téměř všechno. Pokud při dolívání přelijeme, je nutné přebytek vypustit. Půl milimetru nad ryskou vadit nemusí, ale když si někdo řekne „radši dám víc” a nalije 6 litrů oleje do motoru, kam patří 4, je na katastrofu zaděláno.
Při dolévání oleje je třeba být obezřetný, i příliš mnoho oleje škodí. „Pořádně motor nakrmit” není dobrá strategie
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 38 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:34 - M.Z.
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry