Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
6 věcí, které byste měli vědět o motorovém oleji vašeho auta
19.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Olej je pro motor auta důležitý tak, jako krev pro tělo člověka. Co je dobré o něm vědět, abyste svému autu „nepustili žilou”?
Spalovací motor, který má naprostá většina z nás ve svém autě, není jen hloupá krabice z kovu, z níž vypadne výkon. Je to velmi složité zařízení a je v něm spousta součástek, které se nějak hýbat musí a nějak hýbat nesmí, aby dohromady dělaly přesně to, co mají. A aby tohle bylo zajištěno, pohyblivé součásti musí být precizně mazány.
Přesně o to se v nich stará motorový olej. Co se stane, když ho správně neměníte, jsme si ukázali na různých odstrašujících příkladech, problémy s olejem se ale netočí jen okolo péče řidiče nebo majitele - motory aut také olej spotřebovávají samy a některé i hodně, jak jsme i ukázali. Že není olej jako olej, je snad každému jasné, když na benzince nebo v prodejně autodílů vidíme spousty různých a různě označených lahví. Každý olej se hodí pro jiné použití a pro jiný motor, pro každý motor je také předepsaný jiný olej.
Přemýšlíte-li, jaký olej dát svému autu, existuje snadné řešení - v uživatelské příručce se dočtete, jaká specifikace oleje je pro dané auto předepsaná. To ale není všechno, co by člověk, který se o své auto chce správně starat, měl vědět. A právě proto tu máme šest věcí, které by o motorovém oleji auta měl znát každý dobrý řidič.
Na úvod příklad toho, jak s motorovým olejem rozhodně nezacházet...
1. K čemu je olej v motoru dobrý? A proč se filtruje?
Olej je mazivo. Jak stojí výše, v motoru je velká řada pohyblivých součástí, které je potřeba mazat, aby nedocházelo k jejich přílišnému tření a opotřebovávání. Klíčové je zde zejména ventilové ústrojí, ale také kliková hřídel v místě napojení na ojnice. Mezi oky ojnic a klikovou hřídelí není kuličkové ložisko, nýbrž kluzné. Při běhu motoru je mezi ojnicí a klikovou hřídelí olejový film, který zabraňuje bezprostřednímu kontaktu kovu s kovem.
Olej také sbírá nečistoty, které v motoru spalováním vznikají a dostanou se mimo spalovací komoru. Proto tu je olejový filtr, který tyto nečistoty sbírá a dále pouští jen čistý olej. Právě z tohoto důvodu je potřeba pravidelně měnit olej i s filtrem, neboť filtr se postupně zanáší. Interval výměny je u každého auta různý, většinou se doporučuje nanejvýš 15 tisíc kilometrů, ale záleží na konkrétním autě a na způsobu provozování. Pokud jezdíte většinu času na plný plyn po okruzích a točitých okreskách anebo pokud se pohybujete jen ve městě, není od věci měnit olej po jednotkách tisíců kilometrů - tady ale opravdu záleží na příliš mnoha faktorech, aby bylo možné dát zcela jednoznačné doporučení.



Oleje je bez velké nadsázky „plný motor”. A pohonná jednotka bez něj nedá ani ránu, doslova
2. Co znamenají čísla a písmena v označení oleje?
Označení oleje, např. 10W-30 udává jeho viskozitu. První číslo hovoří o viskozitě za studena, druhé za horka. První číslo - s písmenkem W jako Winter, tedy zima - souvisí s tím, jak chladno bývá v místě, kde žijete. Čím nižší číslo, tím řidší bude olej, když bude venku mrznout a vy přijdete ke svému autu. U nás nejčastěji používané oleje s označením 5W a 10W by měly fungovat, tedy zajistit dostatečné mazání při studeném startu, od nějakých -29, resp. -18 °C.
Druhé číslo určuje viskozitu za horka, za provozní teploty motoru. Pro běžnou jízdu je zde vhodné číslo 30 - 40, pokud jezdíte často plně naloženi nebo taháte přívěs, je vhodnější zvolit vyšší číslo, 40, 50, u výkonných aut klidně i 60. A je dobré znát, že čím má olej větší „rozsah” viskozity, tím bývá dražší. Např. sportovní vozy s výkonnými motory jako BMW M3 E46 nebo Porsche 911 Carrera S používají oleje až 10W-60 a levné opravdu nejsou.
V každém případě a u obou označení je nicméně nejlepší se řídit tím, co výrobce uvádí v manuálu pro dané auto nebo co vám řekne servis - ideálně takový, který vás jako řidiče zná.
V označení oleje není těžké se zorientovat - první hodnota by měla zohledňovat hlavně to, kde žijete resp. kde svůj vůz parkujete, druhá spíše typ vozu a způsob jeho využití
3. Jaký je rozdíl mezi minerálními a syntetickými oleji, k čemu jsou aditiva?
Minerální oleje jsou méně rafinované než ty syntetické, stručně řečeno. Syntetický olej je více destilovaný, více zpracovaný, takže nabízí delší životnost a lepší mazací vlastnosti než minerální, ale také bývá výrazně dražší. Je nicméně možné ho měnit v delších intervalech. Do většiny moderních aut je syntetický olej předepisován, naopak starší auta si vystačí s minerálním olejem, který ale také je potřeba měnit patřičně často.
Obě verze olejů mohou mít různá označení pro různé teploty a obě verze také bývají aditivovány pro zlepšení mazacích a čisticích vlastností. Běžně se přidává zinek, fosfor a titan pro zmenšení opotřebovávání motoru a hořčík, vápník a sodík pro zlepšení čisticích vlastností oleje.
Syntetické oleje jsou jednoznačně modernější, staršímu vozu ale plně vyhoví i minerální olej, použitím jiného mu lze i ublížit. Aditivovány jsou oproti představám některých oba typy
4. K čemu jsou v oleji titanové a magnetické částice?
Speciální titanové částice v oleji způsobí, že se troška oleje přichytí na povrchy v motoru a při opětovném startu napomáhá mazání, než se olej pod tlakem dostane do všech koutů motoru.
Podobně jako titan fungují v oleji také magnetické částice. Též se přichytávají k povrchům a při příštím startu snižují opotřebení motoru. Motor se totiž nejvíce opotřebovává při startu a těsně po něm, protože nemá dostatečné mazání. Právě proto je ryze městský provoz, resp. jízda na krátké tratě pro motor náročnější a právě k tomuhle se vztahují výtky různých lidí na adresu start-stopu, který motory velmi zatěžuje a může je i zničit. Magnetické částice napomáhají i toto opotřebení zmírnit.
Titanové a magnetické částice v oleji jsou jedním z možných rozšíření funkcí oleje
5. Kolik oleje do motoru patří?
Tuhle otázku zodpoví nejlépe uživatelský nebo servisní manuál k danému autu či motoru. Každý motor totiž potřebuje jiné množství oleje. Ke kontrole, zda má motor oleje dost, slouží měrka v motoru a leckdy také či výlučně ukazatel na displeji palubního počítače. Je-li na měrce vidět hladina pod dolní ryskou nebo není-li vůbec vidět, je oleje málo a je potřeba ho dolít; musí mít správnou specifikaci, tedy např. 5W-30 se 10W-40 nesmí míchat, mazací schopnosti oleje to může poškodit.
Je také dobré vědět, že stejně jako nedostatek je pro motor zkázou i přebytek oleje, jak nedávno ukázal i jeden překvapivých servisních případů automechaniků. Maximum představuje horní ryska na měrce - stejně jako ta dolní není reálně hraniční, výrobci počítají s jistou nedbalostí svých zákazníků, zahrávat si s ní je ale neradno. Když je oleje příliš, setká se v olejové vaně klikovou hřídelí, ta jej doslova našlehá a olej zcela ztratí svou mazací schopnost. Ve výsledku je tak zničeno vše, co se má mazat, a to je v motoru opravdu téměř všechno. Pokud při dolívání přelijeme, je nutné přebytek vypustit. Půl milimetru nad ryskou vadit nemusí, ale když si někdo řekne „radši dám víc” a nalije 6 litrů oleje do motoru, kam patří 4, je na katastrofu zaděláno.
Při dolévání oleje je třeba být obezřetný, i příliš mnoho oleje škodí. „Pořádně motor nakrmit” není dobrá strategie
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
před 9 hodinamiMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
před 10 hodinamiFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva