Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes představil nová světla. Jsou tak přesná, že na silnici promítnou cokoli
2.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedese Digital Light počítá s 8 192 LEDkami na auto. Kromě svícení umí projektovat na vozovku i... skoro co si jen zamanete.
Vývoj světlometů šel v poslední době raketově kupředu. Ještě před pár lety jsme se totiž rozplývali nad xenony, dnes tu ovšem máme matricové LEDky či dokonce laserové lampy. Mercedes-Benz se ovšem rozhodl zajít ještě dále a učinil ze světel projektory. Jeho nová technologie nazvaná Digital Light totiž nedokáže jen učinit z noci den, ale zároveň zvládá promítat na vozovku různé osvětlené symboly jako kupříkladu přechod pro chodce či vodící lišty při zúžení.
S touto technologií jsme se již mohli setkat u konceptu F 015, v té době však šlo o pouhou vizi. Nyní zde ale máme holou realitu, která by se zanedlouho měla objevit v produkčních vozech. Mercedes přitom doufá, že s pomocí nových světel navýší bezpečnost, a co více, umožní rychlejší příchod autonomního řízení. Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k detailům.
Systém využívá více než jednoho milionu tzv. mikrozrcadel, které jsou umístěny v jedné lampě. V rámci přídě tedy můžeme počítat s více než dvěma miliony, které spoléhají na kameru a radarové senzory. Jimi produkovaná data zpracovává na základě vlastního algoritmu výkonný počítač, který následně umožňuje ovládání každého individuálního mikrozrcadla.
Nová technologie tak dokáže rozpoznat ostatní účastníky provozu, čemuž uzpůsobí intenzitu světelného paprsku, aby nedošlo k jejich oslnění. Až potud v principu nemáme co do činění s absolutní novinkou, obdobným způsobem dnes funguje řada adaptivních LEDkových světlometů. Nicméně zde dochází díky individuálnímu ovládání každého mikrozrcadla k vyšší přesnosti.
Mercedes se přitom rozhodl přeskočit již zmiňovanou laserovou techniku, na které staví Audi a BMW, a místo toho rozšířil možnosti svých světel MutliBeam. Nová generace lamp Digital Light proto počítá se čtyřmi světelnými body, z nichž každý dostal do vínku 1 024 individuálně stavitelných diod. Celkově tak na přídi najdeme u každého vozu hned 8 192 LEDek.
Ty neslouží jen k onomu svícení, kdy jednotlivé segmenty mohou být potlačeny, ale zároveň zvládají projektovat na vozovku i různé symboly od přechodu pro chodce přes varování před namrzlou vozovkou či prací na silnici až po vodící lišty v rámci zúžení. Zároveň mohou monitorovat prostor před vozem a řidiči signalizují vzdálenost vpředu jedoucího auta.
„Nesnažíme se tu dosáhnout rekordního paprsku, spíše chceme dosáhnout optimalizace výhledu z vozu a maximálního jasu bez toho, abychom někoho oslnili,“ dodává k nové technologii Gunter Fischer, šéf vývoje operačních systémů značky. A zároveň dodává, že nové funkce budou moci posloužit i jiným účastníkům provozu, což je případ onoho přechodu pro chodce.
Systém má za sebou již řadu simulací i reálných testů, o konkrétním datu uvedení do prodeje však automobilka prozatím mlčí. Vystačit si tedy musíme s termínem „blízká budoucnost“. Jistou nápovědu bychom ovšem mohli dostat v příštím roce, kdy dorazí facelift Mercedesu třídy S.




























Mercedes se s novými světly rozhodl nejen proměnit noc v den, ale zároveň navýšit i bezpečnost na silnicích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva