Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky
17.10.2020 | Petr Prokopec
Turbomotory se v posledních letech staly dominantním způsobem pohonu nových aut, ač jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.
Mercedes již nějakou chvíli naznačuje, že budoucností sportovní divize AMG je elektrifikace. S velkoobjemovými motory jsou totiž spojené vysoké emise CO2, které od letošního roku jsou a toho od příštího ještě více budou Evropskou unií tvrdě penalizované. Affalterbach proto hledá cesty, jak z této slepé uličky ven a jednou z věcí, která mu má pomoci, je nová technologie e-Turbo. Ta byla původně vyvinuta pro monoposty Formule 1, nyní ji však budou užívat i silniční vozy. Zatím není jasné, o jaké všechny modely půjde, zprvu ale půjde o ty, které dostanou označení 73 (AMG GT 4-door je jistotou), což je postaví na vrchol nabídky. K tomu je ostatně opravňuje výkon okolo 800 koní.
Systém počítá s instalací elektromotoru s průměrem 4 cm, který je instalován mezi turbínu a kompresor sání. Právě u něj vzniká nechtěná prodleva, která je přeplňovaným motorům vlastní a je jejich největší bolístkou. Pro svou funkci potřebuje dostatečný tlak ve výfukovém potrubí a ten nevznikne okamžitě. Právě toto zdržení však elektromotor eliminuje. Sice nedokáže dosáhnout rychlosti, která je potřebná pro jízdu ve vysokých otáčkách, ale v těch už pracuje turbína pracuje sama.
Elektromotor kompresoru je napájen 48voltovým elektrickým okruhem. Zároveň je spojen s chladicím okruhem spalovací jednotky. Díky tomu e-Turbo zvládá operovat v rychlostech do 170 tisíc otáček za minutu. Technologie navíc reaguje přesně na pokyny plynového pedálu, kdy po jeho vyšlápnutí dokáže udržet turbodmychadlo roztočené. Jakmile tedy řidič opětovně zašlápne pedál až pod kobereček, dočká se okamžité odezvy, a to v rámci celého pásma otáček.
E-Turbo vyvinuté ve spolupráci s firmou Garrett Motion by mělo nahradit konvenční turbodmychadla jak u osmiválců, tak u čtyřválců. V případě šestiválců se však prozatím počítá se zachováním trochu odlišného systému užívajícího taktéž elektrifikaci. V tomto případě je totiž třílitrová jednotka spárována s alternátorem-generátorem, jenž přihazuje dodatečných 16 kW a 250 Nm točivého momentu.








Třícípá hvězda přišla s novou evolucí přeplňovaných motorů, kdy součástí turba je malý elektromotor. Nejprve posílí osmiválce, později čtyřválce. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Gonzalez si udržuje těsný náskok i po titulovém souboji s Moreirou na Phillip Islandu včera 19:34
- Test Superbike - Jerez, 2. den včera 18:55
- Triumph Scrambler 900 2026: s podvozkem Showa včera 13:34
- Test Superbike - Jerez, 1. den 21.10.2025
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 21.10.2025
Nejnovější články
Dodnes nikdy nepřihlášený Mercedes z roku 1982 je dokonalý stroj času o víc jak 40 let zpět, další osud má jasný
před 10 hodinamiŠkoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
před 11 hodinamiToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
včeraMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
včeraFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzaly nová BMW zdarma. Ukázaly, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva