Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky

Turbomotory se v posledních letech staly dominantním způsobem pohonu nových aut, ač jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky

17.10.2020 | Petr Prokopec

Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky

/

Foto: Mercedes-Benz

Turbomotory se v posledních letech staly dominantním způsobem pohonu nových aut, ač jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.

Mercedes již nějakou chvíli naznačuje, že budoucností sportovní divize AMG je elektrifikace. S velkoobjemovými motory jsou totiž spojené vysoké emise CO2, které od letošního roku jsou a toho od příštího ještě více budou Evropskou unií tvrdě penalizované. Affalterbach proto hledá cesty, jak z této slepé uličky ven a jednou z věcí, která mu má pomoci, je nová technologie e-Turbo. Ta byla původně vyvinuta pro monoposty Formule 1, nyní ji však budou užívat i silniční vozy. Zatím není jasné, o jaké všechny modely půjde, zprvu ale půjde o ty, které dostanou označení 73 (AMG GT 4-door je jistotou), což je postaví na vrchol nabídky. K tomu je ostatně opravňuje výkon okolo 800 koní.

Systém počítá s instalací elektromotoru s průměrem 4 cm, který je instalován mezi turbínu a kompresor sání. Právě u něj vzniká nechtěná prodleva, která je přeplňovaným motorům vlastní a je jejich největší bolístkou. Pro svou funkci potřebuje dostatečný tlak ve výfukovém potrubí a ten nevznikne okamžitě. Právě toto zdržení však elektromotor eliminuje. Sice nedokáže dosáhnout rychlosti, která je potřebná pro jízdu ve vysokých otáčkách, ale v těch už pracuje turbína pracuje sama.

Elektromotor kompresoru je napájen 48voltovým elektrickým okruhem. Zároveň je spojen s chladicím okruhem spalovací jednotky. Díky tomu e-Turbo zvládá operovat v rychlostech do 170 tisíc otáček za minutu. Technologie navíc reaguje přesně na pokyny plynového pedálu, kdy po jeho vyšlápnutí dokáže udržet turbodmychadlo roztočené. Jakmile tedy řidič opětovně zašlápne pedál až pod kobereček, dočká se okamžité odezvy, a to v rámci celého pásma otáček.

E-Turbo vyvinuté ve spolupráci s firmou Garrett Motion by mělo nahradit konvenční turbodmychadla jak u osmiválců, tak u čtyřválců. V případě šestiválců se však prozatím počítá se zachováním trochu odlišného systému užívajícího taktéž elektrifikaci. V tomto případě je totiž třílitrová jednotka spárována s alternátorem-generátorem, jenž přihazuje dodatečných 16 kW a 250 Nm točivého momentu.


Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 1 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 01Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 2 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 02Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 3 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 03Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 4 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 04Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 5 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 05Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 6 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 06Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 7 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 07Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky - 8 - Mercedes-AMG e-Turbo 2020 prvni foto 08
Třícípá hvězda přišla s novou evolucí přeplňovaných motorů, kdy součástí turba je malý elektromotor. Nejprve posílí osmiválce, později čtyřválce. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-Benz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.