Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové SUV Fordu dostalo zvláštní rychlostní stupeň C. Expert popsal, k čemu slouží
25.7.2020 | Petr Prokopec
1, 2, 3, 4, 5, 6 a R, tyto rychlostí jsou dnes obvykle vyobrazeny na hlavicích řadicích pák současných manuálních převodovek. Novinka Fordu má i C.
Novou generaci Fordu Bronco jsme si přiblížili pomalu do posledního šroubku. Nejspíše tedy víte, že vůz bude k mání nejen s desetistupňovým automatem, ale také s manuálem se sedmi dopřednými rychlostmi a zpátečkou. Snímky odhalující řadicí páku této verze ovšem až dosud mohly nezasvěceným udělat v hlavě pořádný zmatek, neboť číslo 7 byste v jejich případě hledali marně. Místo toho se v levé části skrývá písmeno C, jenž je onou chybějící sedmou resp. celkově osmou rychlostí. Tu bychom hezky česky mohli označit jakou Courák, neboť vám neumožní jet extrémně rychle či zběsile, ale naopak doslova hlemýždím tempem.
Na „Céčko“ se nejnověji zaměřil Jason Fenske z Engineering Explained, dle kterého Ford tímto způsobem jen chrání spojku. Zároveň automobilka s modrým oválem ve znaku také vrhá nepříznivé světlo na Teslu, o tom však až později. Nejprve se totiž zaměříme na onu ochranu, která spočívá v extrémně krátkém zpřevodování (94,75:1), s nímž můžete počítat ve chvíli, kdy zařadíte právě C. V tu chvíli totiž vůz automaticky přepřáhne na redukční převodovku, díky čemuž se může pohybovat rychlostmi i pod 2 kilometry v hodině bez prokluzu spojky.
Pokud se ptáte, k čemu je něco takového dobré, pak jste zjevně ještě nikdy nebyli v náročném terénu. Bronco totiž dokáže snadno překonávat i ty největší nástrahy jako spadlé kmeny či velké kameny. Zatímco však v klasickém off-roadu byste museli nízké tempo potřebné k jejich zdolání udržovat za pomoci spojky, což by nevyhnutelně vedlo ke zkrácení její životnosti, zde jednoduše zařadíte speciální převodový stupeň a chytrá elektronika již obstará zbytek.
Fenske dále zdůrazňuje, že extrémně krátké zpřevodování vede rovněž k vyššímu točivému momentu na kolech. Ten může vystoupat až na neskutečných 40 000 Nm, což je čtyřikrát vyšší hodnota, než jakou se svého času chlubil Elon Musk v případě druhé generace Tesly Roadster. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že Ford stvořil absolutní zázrak, který se nezastaví před jakýmkoliv povrchem a ještě navíc patří k nejrychlejším vozům historie.
Jak ale nejspíše již tušíte, realita je trochu jiná. Za vším stojí násobení točivého momentu na motoru díky převodovce. Neznamená to nicméně, že by Bronco bylo ve stejné dynamické lize jako Roadster. Jeho pneumatiky ostatně zvládnou přenést maximálně 6 800 Nm, navíc nejvyšší možné tempo v případě „Céčka“ bylo omezeno na přibližně 8 km/h, řadit byste jej tedy skutečně měli jen v terénu.




Nový Ford Bronco je v terénu suverén hlavně díky speciálnímu rychlostnímu stupni, jehož funkčnost osvětlil Jason Fenske. Foto: Engineering Explained@Youtube
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 2 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 4 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva