Nový Rolls-Royce používá fascinující řešení, které z něj dělá prý nejkomfortnější auto světa

Automobilka jej zprvu zmínila jen velmi okrajově, jde ale o zajímavější věc, než se na první pohled může zdát. Její vývoj trval 10 let a zdánlivě nevýznamný výsledek má velký dopad na jízdní komfort.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nový Rolls-Royce používá fascinující řešení, které z něj dělá prý nejkomfortnější auto světa

26.9.2020 | Petr Prokopec

Nový Rolls-Royce používá fascinující řešení, které z něj dělá prý nejkomfortnější auto světa

/

Foto: Rolls-Royce

Automobilka jej zprvu zmínila jen velmi okrajově, jde ale o zajímavější věc, než se na první pohled může zdát. Její vývoj trval 10 let a zdánlivě nevýznamný výsledek má velký dopad na jízdní komfort.

Novou generaci Rolls-Roycu Ghost jsme si mohli představit již před několika týdny a jeho vnitřní akustiku i řešení interiéru si proklepli velmi důkladně. Zmínka tehdy padla také o novém planárním systému zavěšení, více k němu ale tehdy Britové neřekli. Právě do této řeky tak dnes vkročíme podruhé, neboť automobilka vývojem tohoto řešení strávila deset let a má podle ní zaručit nejvyšší myslitelný komfort jízdy.

Za označením Planar Suspension System se skrývá soubor hned několika technologií, z nichž mnohé jsou již dobře známé. Sem spadá třeba i nezávislé vzduchové odpružení všech kol či skenování vozovky za pomoci kamer, které následně spolupracují se systémem GPS a uzpůsobují tuhost podvozku danému povrchu ještě předtím, než na něj vůz najede. To už skutečně známe i z jiných aut, absolutní novinkou je ale tlumič horního kontrolního ramena.

Jde o objekt ve tvaru podkovy, který je na úvodním obrázku vyznačen purpurovou barvou, zatímco žluté jsou jeho gumové dorazy. Tyto novinka mají za úkol pohltit zbývající vibrace a pohyby zavěšení, aby o nich posádka neměla ani tušení. Žluté dorazy se uplatní hlavně při přejíždění velkých děr, které způsobují náhlé pohyby kontrolního ramene a zajišťují přitom, aby rameno a nově přidaný tlumič nepřišly do kontaktu.

Jon Simms, vedoucí technik modelu Ghost, prozradil, že nová technologie je přímou odezvou na požadavky zákazníků. Když se jich totiž automobilka během vývoje ptala na názor kupců, všichni si přáli jediné - aby Rolls-Royce nesešel z cesty, po které se vydal. Tedy jinými slovy, nový Ghost měl nabídnout tytéž kvality, jaké byly spojené s jeho předchůdcem, jen je dotáhl ještě dál.

Jak moc se to povedlo, nedokážeme zatím posoudit, Ghost je nicméně prvním modelem britské značky, který se dočkal úplného systému Planar, jakkoliv Phantom a Cullinan některé jeho části rovněž používají. A jelikož všechny tři vozy podepírá tatáž hliníková platforma, je skoro jisté, že automobilka novým tlumením osadí také své vlajkové lodi. Kdy přesně by se to mohlo stát, zůstává zatím otázkou.


Nový Rolls-Royce používá fascinující řešení, které z něj dělá prý nejkomfortnější auto světa - 1 - Rolls-Royce Ghost Planar Suspension System 01
Nový Rolls-Royce Ghost se dočkal extra tlumiče horního kontrolního ramene, který zvyšuje komfort, nic takového dnes nikdo jiný nepoužívá, nakonec i v portfoliu Rollsu je to novinka. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Rolls-Royce přes Autoblog

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše