Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podívejte se, jak fungují chytré nové brzdy Porsche. Nereznou, nešpiní ani nevadnou
29.10.2020 | Petr Prokopec
Zapomeňte na klasické ocelové kotouče, stejně jako na ty karbon-keramické, jejichž náhrada vás může zruinovat. Zuffenhausen znovu přišel s něčím přelomovým a umí nabídnout zajímavý kompromis mezi obojím.
Pokud v paměti zabrousíte o pár let zpátky, nejspíše se rozvzpomenete na jeden častý aspekt upravených aut. Zatímco jejich designové či výkonové modifikace měl obvykle na svědomí určitý úpravce, v případě brzd často docházelo na sériové komponenty jiné automobilky. Cesty mnohých firem přitom nevedly do Říma, nýbrž do Zuffenhausenu. Porsche bylo totiž známé svou neskutečnou kvalitou a zároveň odolností, a to už v době, kdy karbon-keramické kotouče zdobily maximálně monoposty Formule 1.
Od té doby se svět samozřejmě změnil, pročež vám dnes kompozitní brzdy nabídne snad každá automobilka, která se snaží tvářit sportovně. Problémem je ovšem cena, která není nízká již ve chvíli, kdy si daný vůz kupujete. Povětšinou jde o částku okolo čtvrt milionu korun, díky níž můžete počítat s vyšší odolností a minimálním vadnutím.
Ovšem i karbonové brzdy jednoho dne odejdou a je třeba náhrady. V té chvíli vám servis nemění pouze kotouče, dorazit musí také nové destičky, senzory, úchyty a podobně. A co je nejpodstatnější, v takovém případě již cena brzd není do jisté míry započítána do ceny vozu, jakkoliv mohlo jít o příplatkovou výbavu. Platit tedy nemusíte „pouze” onen čtvrtmilion korun, ale klidně i dvojnásobek či více. Tedy sumu, za níž lze pořídit celé auto.
Právě zde znovu vstupuje do hry Porsche. Automobilka z Zuffenhausenu už dříve začala nabízet brzdy PSCB (Porsche Surface Coated Brakes), jejichž součástí jsou kotouče potažené jemnou vrstvou karbidu wolframu. Jak fungují a jak se vyrábí? Právě o tom si dnes povíme.
V úvodu je nutné zmínit, že karbid wolframu je po diamantu jedním z nejtvrdších materiálů. Právě proto se užívá třeba na vrtáky. Porsche jej rozmělní na prášek, který s pomocí kyslíku a paliva roztaví (teplota tání činí 2 870 stupňů Celsia) a poté ho supersonickou rychlostí vystřelí na samotný kotouč. Výsledkem je vrstva tlustá pouze 0,1 mm, jež je následně rozleštěna jako zrcadlo.
Výsledek je impozantní. Kotouče mají o 30 procent delší životnost než standardní ocelové. Stejně jako karbon-keramické se pak vyznačují prakticky nulovým vadnutím. A podstatné také je, že kotouče produkují o 90 procent méně prachu než ty běžné. I proto si Porsche dovolilo nalakovat třmeny bílou barvou, neboť je zašpiní spíše voda a bláto ze silnice než právě soustavné opotřebovávání.
Pokud si uvědomíme, že pro lidské zdraví nejsou nejškodlivější emise CO2 či NOx, ale právě pevné částice PM25, které jsou tvořeny třeba i brzdným prachem, pak automobilka z Zuffenhausenu také prodlužuje naše životy. A logicky také přispívá k ochraně přírody. Suma sumárum tak vlastně není nač si stěžovat. Jakkoliv jeden argument se samozřejmě najde, a tím je cena. A to i přesto, že brzdy PSCB dostanete na úvod v ceně vozu.
Jakou částku si tedy lidé mají připravit v případě náhrady? U standardních ocelových brzd výměna veškerých běžně měněných komponentů vychází v závislosti na ceně práce okolo 60 tisíc Kč, pokud ovšem budete požadovat nové karbidové kousky, rázem máte na stole účet na cirka 270 tisíc Kč.
Mohlo by se tedy zdát, že PSCB nejsou až takovou výhodou, jak se dosud zdálo. Ovšem to jen proto, že jsme ještě nezmínili cenu karbonových brzd, jejichž náhrada vás vyjde na více jak tři čtvrtě milionu Kč, vskutku extrémní sumu. V té chvíli se již novinka zdá být skoro dokonalou, zvláště když jak jsme zmínili, prospívá lidskému zdraví.
Takto vypadají chytré brzdy PSCB, kterými chce Porsche znovu dobýt svět, Jsou jakýmsi rozumným kompromisem mezi klasikou a karbon-keramikou. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 8 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry