Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Řízení po drátě v Tesle Cybertruck má neuvěřitelnou prodlevu, reakce fanoušků značky jsou naprosto absurdní
5.6.2024 | Petr Prokopec
Na řízení bez fyzického spojení mezi volantem a předními koly se ostatní automobilky po prvním nasazení vybodly, Tesla ne. A ukázka jeho „rychlosti” nejlépe připomíná, proč to udělaly, tohle je naprosto nepřijatelné.
Někteří fanoušci Tesly by za svou oblíbenou automobilku snad položili i život, na jakoukoli relevantní kritiku reagují obranou značky až do roztrhání těla. Není to nové, a tak to ani nepřekvapí, ovšem s každým dalším projevem tohoto chování se člověk musí ptát sám sebe, čeho jsou tito lidé ještě schopni.
Nejnověji stojí za pozornost diskuze, která se rozjela pod videem uživatele na sociální síti X jménem Heart, které přikládáme. Ten nahodil záběry, které jasně ukazují, jak neuvěřitelnou prodlevu má řízení po drátě (alias steer-by-wire), kterým byl osazen Cybertruck Tesly. Není to poprvé, co podobný systém, u nějž nejsou přední kola vozu fyzicky spojena s volantem a o přenos vašich impulsů na kola se starají senzory a elektromotory, v sériovém autě vidíme, všechny dřívější pokusy ale skončily fiaskem, a tak tradiční automobilky od tohoto nápadu upustily.
Tesla ne a právě chování jejího řešení ukazuje, proč je v tom sama. Po otočení volantu totiž kolům očima jasně patrnou chvíli trvá, než udělají totéž. Něco takového je naprosto nepřijatelné, už pouhé nevyzpytatelné chování některých elektrických posilovačů řízení, u kterých má někdy zpoždění pouze ono posilování, je v krizových situacích velmi nepříjemné, toto je snad až potenciálně smrtící vada.
Člověk se tak znovu diví, co je Tesla vůbec schopná vypustit do provozu, fanoušky značky to ale nechává v klidu. Řada z nich poukazuje na to, že pokud by člověk na silnici skutečně takto rychle otočil volantem, mohli by mu jeho příbuzní začít sepisovat parte. Že existují situace simulované třeba losím testem, kde přesně takové pohyby jsou nutné, abyste se vyhnuli překážce a zároveň se bezpečně vrátili do svého původního jízdního pruhu, dotyční zjevně nepochytili. Prodleva ale bude všudypřítomná, tohle je jen extrémní situace.
Další lidé poukazují na to, že u normálního auta by byly nutné tři otáčky volantem, než byste kola vytočili do krajních mezí. S tím jistě lze souhlasit, stejně jako s faktem, že u běžného řízení by taková činnost zabrala mnohem delší dobu. Ale ani to nic neznamená, bavíme se o čitelnosti řízení z pohledu řidiče. A pokud kola dělají něco jiného, než do puntíku následují pohyby volantem, je to znovu problém.
Však si zkuste na počítači pustit film, u kterého lehce rozhodíte synchronizaci zvuku a obrazu. Nemusí jít ani o sekundu, postačí její pouhá osmina, což má odpovídat zpoždění reakcí elektrického řízení Tesly. V té chvíli jednotlivá slova nebudou zapadat aktérům do úst, třeba rány při bitce budou zcela mimo naznačený úder a váš zážitek nebude rozhodně prvotřídní. Spíše než cokoli jiného vás rozhozené vnímání donutí daný snímek vypnout. Což jisté zamrzí, na druhou stranu ale nejde o život.
V případě jízdy elektrickým pick-upem tu ale máme nemalé riziko. To sice bude spojené pouze s minimem situací, ovšem právě při nich se láme chleba. Pokud v tu chvíli auto pojede úplně jinam, než by mělo odpovídat vašemu impulsu danému pohybem volantu, jde o potenciální průšvih jako Brno. Apelujeme tedy na Teslu - když už ne na její fanoušky -, aby s tím něco udělala. Toto je vážně dráždění hada bosou nohou.



Tesla Cybertruck dokáže zaujmout i pozitivně, je s ní ale opět spojena řada neobvyklých problémů. Nejnověji lze poukázat na extrémní prodlevu řízení po drátě, které ostatní automobilky zavrhly. Tušíme, že víme, proč to udělaly. Foto: Tesla
The cybertruck has a fly-by-wire steering wheel.... and it LAGSpic.twitter.com/nUbrCXjU0r
— Heart (@heartereum) June 3, 2024
Zdroj: Heart@X
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 30 minutamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 2 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva