Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025 | Petr Prokopec
Vývoj nových aut spotřebovává peníze snadno, 100 miliard jsou ale i v tomto oboru obrovské peníze. Ještě větší sumu nyní Stellantis po letech bazírování na elektromobilech sype do spalovacích aut. Jeho obrat už nemohl být větší, vrátí se i nové modely s motory V8.
Ode zdi ke zdi, taková je zjevně nová strategie Stellantisu. Dokud byl šéfem koncernu Carlos Tavares, bylo jeho kormidlo stočeno směrem k elektromobilitě a evropskému kontinentu. Z toho ale ve finále měl radost jen málokdo, neboť kromě nákladů, které se vydaly opačným směrem, letělo dolů úplně všechno. Tedy prodeje, zisk i reputace všech zastřešených značek. Portugalský manažer, který zjevně ztratil kontakt s realitou, si tedy k 1. prosinci loňského roku musel urychleně sbalit kufry.
Stellantis od té doby působí jako vyměněný, neboť důraz je nově kladen pro změnu na americký trh a spalovací motory. Víc než kdy předtím je to potvrzeno novou investicí ve výši 5 miliard dolarů neboli 104,3 miliardy korun, která má podpořit aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku. Jde přitom o druhou takovou částku mířící stejným směrem, neboť do zlepšení své image i svých výrobků na severoamerickém trhu už Stellantis v posledních měsících jednou 5 miliard dolarů investoval.
Značná část z celkových 10 mld. USD zamíří ke třem značkám, a sice k Jeepu, Chrysleru a Dodgi. Poslední zmíněná značka by díky tomu měla přijít přesně s tím, co po ní její zákazníci chtějí, tedy s novým osmiválcovým muscle carem. Podle všeho se jím přitom stane Charger, který měl být původně k mání jen s elektrickým ústrojím. Protože se ovšem i Tavares bál až přílišného fiaska, nakonec nechal jako úlitbu milovníkům benzinu odklepnout také šestiválcové provedení.
Z Chargeru EV se v mezičase stal totální propadák, které bude šestiválcová varianta Sixpack válcovat na všech frontách. Dost možná ale jen do příchodu osmiválcového provedení. Hemi se sice pod jeho kapotu vejít neměl, ovšem šéf značky Matt McLear naznačil, že něco takového nakonec není nereálné. A protože osmiválec boduje všude tam, kde se vrátil pod kapotu, zdá se, že je opravdu ruka v rukávě. Zvlášť když Dodge ani nemusí vyvíjet novou jednotku, lidé jsou spokojeni i se starou verzí.
Jen na tuto novinku ale zmíněná investice nepůjde. Stellantis za dané peníze hodlá znovu otevřít už uzavřené továrny v Illinois a Michiganu. Kromě toho chystá také nábor nových pracovních sil. V podstatě tak dokazuje, co si dnes šuškají už i vrabci na střeše. Tedy že elektromobilita skutečně nevede k prosperitě, nýbrž daleko spíš k ekonomickému kolapsu. Se spalovacím pohonem je naopak spojen rozmach. Něco takového si ale v Evropě stále málokdo odmítá přiznat.
Asi nejlíp je to vidět na značce Chrysler. Ta byla prakticky mrtvá, nově má ale začít nabízet daleko víc než jen zastaralá MPV Voyager a Pacifica. V tuto chvíli nepřekvapí, že u toho nebude elektrický, nýbrž spalovací pohon. Dá se pak očekávat, že minimálně do roku 2029, do kdy bude Oválnou pracovnu Bílého domu okupovat Donald Trump, se nic ze strategie Stellantisu nezmění. Zda pak s novým prezidentem zamíří k jiné zdi, je ve hvězdách.































Charger nejspíše nakonec nebude k mání jen se šestiválcem, ale také s osmiválcem. Do spalovací techniky ostatně koncern Stellantis nyní investuje v USA víc než do elektromobility. Foto: Dodge
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
před 9 hodinami
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Trident 800 2026: tříválcové potěšení 13:55
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ včera 10:37
- Marc a Alex slavili včera 10:20
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
Nejčtenější články
Porsche už se propadlo do mohutné ztráty. A i další čísla jsou těm červeným tak blízko, že zkázu nejspíš odvrátily jen účetní triky
25.10.2025
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
25.10.2025
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
25.10.2025
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
25.10.2025
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
25.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
