Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové vyvinuli nejrychlejší motor na světě. Kdyby mohl, dosáhne za sekundu 31 tisíc ot.
24.11.2021 | Petr Prokopec
Něco takového je v praxi samozřejmě absurdní, i reálně dosažitelných 7 800 otáček během 213 milisekund ale bere dech. Otázkou ovšem je, zda je to skutečně nejvíc resp. jak dlouho to nejvíc bude.
V březnu 2019 byl svět ještě v pořádku, konat se tak tehdy mohl i ženevský autosalon. Na tom švédská automobilka Koenigsegg představila svůj nový model Jesko, který pojmenovala po otci zakladatele. Značka vyrobí pouze 125 exemplářů, přičemž již během debutu bylo odhaleno, že celá produkce je rozprodána. Pokud se ovšem zadíváme na technická data, divit se tomu může jen málokdo, a to přesto, že ceny startují na 3 milionech dolarů (cca 68,3 milionu korun).
Jesko totiž dostane do vínku osmiválec o objemu 5,1 litru, který při spalování běžného benzinu produkuje 1 298 koní a 1 000 Nm točivého momentu. Použitím směsi E85s e výkon zvedne na 1 625 koní a 1 500 Nm. Při suché hmotnosti 1 420 kg lze očekávat působivou dynamiku už s nižším výkonem a přímo raketový výkon s vyšším. Koenigsegg zatím nezveřejnil přesná čísla, jakkoliv již bylo zmíněno, že Jesko se má v případě maximálky překulit přes 500 km/h.
Za touto dynamikou přitom stojí jak unikátní devítistupňová převodovka LST, o které jsme si více řekli již před rokem, tak schopnost motoru vytočit se na 7 800 ot./min. během pouhé 0,213 sekundy. Jak tvrdí Christian von Koenigsegg, pokud máte ve voze nejrychleji řadicí automat světa, pak musíte mít také odpovídající pohonnou jednotku, jinak potenciál celého ústrojí nelze využít.
„Čím lepší čísla v tomto ohledu máte, tím více kontroly nad vozem máte, ten může přímočařeji reagovat na vaše povely. Znamená to také, že můžete rychleji řadit, neboť pokud je motor v reakcích pomalý a dominuje u něj setrvačnost, pak mezi jednotlivými změnami rychlostních stupňů nedokáže reagovat tak rychle, a to celý proces zpomaluje,“ dodává dále von Koenigsegg, dle kterého je osmiválcová jednotka nejrychlejší na celém světě.
Dle měření prezentovaných ve videu motor Jeska zrychluje tempem 31 700 otáček za sekundu. Současně ale zazní i údaj získaný při testech za jízdy, kdy je motor daleko připravenější sprintovat k omezovači než když se převaluje na volnoběh. V tu chvíli je jeho otáčková akcelerace cca 46 000 ot./s, tedy o poloviny vyšší.
Jakkoliv nicméně musíme před Švédy smeknout klobouk, zároveň je třeba jim připomenout, že ve Velké Británii se jim rodí nemalá konkurence. Tím je míněn další z chystaných hypersportů, a to T.50 Gordona Murraye. V jeho případě se totiž rovněž počítá s vysokootáčkovým motorem, a to rovnou s dvanáctiválcem, jenž má díky atmosférickému plnění zvládat dokonce 12 100 ot./min. Dosáhnout jich pak má jen za 0,3 sekundy.
Ve výsledku se tak nejspíše von Koenigsegg bude muset spokojit s titulem nejrychlejšího přeplňovaného a nejrychlejšího osmiválcového motoru. Absolutním lídrem ale spíše bude právě T.50. O to zajímavější přitom bude srovnávací test těchto aut, ke kterému doufejme dojde, a to třeba i za přítomnosti SSC Tuatara, Hennessey Venom F5 a nejlepších Bugatti.









Koenigsegg Jesko dostane do vínku opravdu velmi rychle se vytáčející motor. Světovým rekordmanem ale asi dlouho nezůstane, daný titul brzy zamíří do Velké Británie k novince Gordona Murraye. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva