Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tento vynález má zachránit manuální převodovky, i v dobách hybridních aut
7.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Manuální převodovky vyklízí pole a rozmach „elektrifikace” tomu jen přispívá. I hybridní auta ale mohou mít manuální řazení, ukazuje Schaeffler.
Manuální převodovky nemusí být hybridním vozů zcela zapovězeny, ostatně stačí si vzpomenout třeba na Hondu CR-Z. Jenže jejich použití je při snaze o optimální spojení souběhu chodu spalovacího a elektrického motoru komplikované, proto dnes výrobci snad bez výjimky sahají po CVT či dalších automatech. A s předpokladem dalšího rozmachu hybridizace malují ručnímu řazení v autech nehezkou budoucnost. Německý dodavatel automobilových komponentů, firma Schaeffler, ale říká, že má řešení, který manuály i za takových okolností udrží při životě.
Dle této společnosti je sice budoucnost spojena s elektrifikací, nicméně „klasický spalovací motor bude ještě hezkých pár let hrát významnou roli“. Proto Schaeffler již dlouho pracuje na vývoji modulu, kterému říká jednoduše P2. Ten je navržen tak, aby se vešel mezi běžnou pohonnou jednotku a převodovku, ideální je hlavně u vozů s napříč uloženým agregátem. Zároveň může být do aut instalován i zpětně, neboť jeho rozměry jsou, přestože součástí modulu je i elektromotor a dvojice spojek, malé.
Dosud modul P2 počítal pouze s automatickými převodovkami, nově Schaeffler přichází také s manuální variantou. Ta v případě elektromotoru zatím počítá s výkonem pouze 12 kW/16 koní, což je poměrně razantní sešup vůči verzi pro automaty, kde elektrický agregát mohl dávat až 80 kW/109 koní. Firma ovšem dodává, že na silnějších provedeních se již pracuje, přičemž modul P2 je uzpůsoben tak, aby zvládl elektromotory naladěné až na 100 kW/136 koní.
Dvojice spojek zůstává u modulu P2 pro manuály zachována, přičemž jedna má na starosti především rozpojování motoru a převodovky. Druhá je pak určena ke zjemnění vibrací při opětovném nastartování pohonné jednotky. Díky tomu je možné počítat s jízdou čistě na elektřinu v nízkých rychlostech nebo během parkování. Systém kromě toho umožňuje i „plachtění“, tedy odpojení spalovacího agregátu kupříkladu při jízdě z kopce, ovšem zatím jen do rychlostí 50 km/h.
I v tomto ohledu lze očekávat zlepšení, u automatů je „plachtění“ možné až do rychlosti 160 km/h. Kromě toho v jejich případě modul P2 zvládá u spalovacího motoru pobrat až 800 Nm. Celkovou spotřebu pak může snížit až o 22 procent, což je jen o chlup lepší výsledek než u manuálů, kde je úspora maximálně 20procentní.
Systém pracuje na bázi 48voltového elektrického okruhu, což rozmachu v dnešních autech příliš nenahrává (vzpomenout můžeme snad jen na Audi SQ7), nicméně do budoucna s ním počítají prakticky všichni výrobci. Schaeffler navíc opět dodává, že i touto technologií lze již vyrobená auta osadit zpětně - kabeláž systému je totiž o 75 procent menší než u 12voltových okruhů, což usnadňuje manipulací s ní a zároveň i snižuje hmotnost vozu.
Ve finále lze zmínit ještě jednu výhodu modulu P2, jíž je rekuperace brzdné energie. Ta je následně skladována v 48voltových bateriích a může být využita třeba na ono elektrické parkování. Tím nám informace končí, přičemž jsme zvědavi, kdy a zda k rozšíření modulu P2 dojde. „Jemné hybridy” se skutečně zdají být blízkou budoucností automobilového pohonu a spojení s manuálním řazením může jejich rozmachu jen prospět - ať už kvůli tomu, že někteří na ruční řazení nedají dopustit, tak kvůli tomu, že jde zkrátka o levnější řešení...
Německá firma Schaeffler představila modul P2, který je určen ke spárování hybridní techniky a manuální převodovky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva