Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8
20.7.2024 | Petr Prokopec
Tříválec je nesmyslná, pouze emisními normami vynucená koncepce spalovacího motoru, která obtížně hledá zastání i u normálních aut. V případě Koenigseggu, třebaže jeho samotný motor byl svým způsobem fascinující, ho skutečně nechtěl téměř nikdo.
V roce 2020 se korovinavirus jen pár hodin před slavnostních bran ženevského autosalonu postaral o zavření asi nejznámější světové motor show. Švédský Koenigsegg tak stejně jako konkurence musel přejít na online prezentaci a představit světu svůj tehdy nový model Gemera přes internet. Novinku bylo možné na rozdíl od zbytku produkce značky považovat za rodinnou, neboť disponovala jak dvěma řadami sedadel, tak i prostorem na sadu zakázkových zavazadel. Ani jedno však nebylo tím, kvůli čemuž nadšenci u monitorů obraceli oči v sloup. Značka proslulá užíváním objemných osmiválců totiž svou novinku osadila dvoulitrovým tříválcem.
Pohonná jednotka zvaná TFG (Tiny Friendly Giant) díky absenci hřídele vážila pouhých 70 kg, s dvojicí turbodmychadel však produkovala neskutečných 600 koní. Ty mířily na přední kola či se staraly o dobíjení baterií. Gemera totiž dále vyfasovala ještě trojici elektrických jednotek, jenž celkově zvedla výkon celé soustavy na 1 724 koní. Tato hodnota přitom byla spojena s biopalivem E85, vůz ale měl zvládat spalovat i běžný benzin. Do vínku navíc dostal technologii deaktivace jednoho válce, aby palivo dále šetřil.
Později nicméně zakladatel značky Christian von Koenigsegg oznámil, že produkční Gemera nedostane tři elektromotory, nýbrž pouze jeden. Jeho výkon pak měl činit 811 koní, celkově by tak vůz s tříválcem zkoušel trhat asfalt s pomocí 1 419koňového stáda. To byl ve srovnání s původním oznámením nemalý sešup, hlavní problém byl ale jinde - naprostá většina klientela značky nad představou tříválcového auta ohrnula nos. Švédové proto odhalili také verzi osazenou pětilitrovým osmiválcem, který měl nadále spolupracovat s elektromotorem, načež taková verze nabídla 2 300 koní. A právě ta shrábla bank.
I když zákazníci museli za objemnější jednotku z peněženky vysypat dodatečných 400 tisíc dolarů (cca 9,24 milionu korun), téměř všichni brali jen tu. Von Koenigsegg prozradil Top Gearu a přiznal, že zájem o tříválec je téměř nulový. Proto s ním automobilka končí a s několika málo klienty, kteří ho přece jen chtěli, se domluvila na tom, že si raději objednají osmiválcové provedení.
Něco takového nás opravdu nepřekvapuje. Tříválec nikdy nemůže být opravdu dobrý motor a lidé kupující hypersporty za desítky milionů chtějí dobrý motor. Dvoulitrový tříválec je tak stěží uspokojí, a tak Koenigsegg rychle pochopil, že pokud chce skutečně prodat 300kusovou edici, bude muset na hybridizaci dojít ve spojení s mnohem objemnější jednotkou. Osm válců tak bylo znovu ve hře, i když v jejich případě na žádnou revoluci nedošlo.
Von Koenigsegg dodal, že TFG nemusí úplně zmizet v propadlišti dějin, značka s malým motorem ve své budoucnosti nadále počítá. A nevylučuje, že by ji Gemera nakonec i mohla vyfasovat. Vše ale pochopitelně záleží na tužbách zákazníků. A ti v případě této automobilky opakovaně dávají najevo, že jí věci jako downsizing či elektromobilita prostě nezajímá.














S osmiválcem sice Gemera víc váží i stojí, má ovšem pořádný motor. A to rozhodlo o tom, že s tříválcem nakonec nevznikne jediná. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 8 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 11 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva