První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

12.6.2013 | Pavel Janda | 39 příspěvků

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.

Alternativa, ne soupeř

Stať o verzi 300h vám mohla vyznít krutě, ale tohle zrcadlo jí nastavil tentýž model v citelně uspokojivějším provedení 250. Neměli bychom tedy zapomínat ani na to, jak dobré IS 250 je - za konkurenta BMW 3 bych jej neoznačil, jako špičkového nástupce dnes prakticky neexistujících komfortních sedanů střední třídy ale ano.

Základní verze IS je vedle hybridu zkrátka podstatně lepší auto z pohledu 99 % zákazníků, které si dovedu představit. Jaká tu máme další provedení? To je právě ten problém - žádná. Můžete mít výborný základ a když chcete víc, můžete jít ke konkurenci. A nebo si můžete koupit hybrid - to ale jen pokud za každou cenu chcete hybrid, nebo potřebujete „IS do města”. Žádný jiný důvod k preferenci „dvoumotorové” verze nevidím.

A tímto se oklikou vracím zpět na začátek. Nemám nejmenších pochyb o tom, že Lexus v novém IS stvořil nejlepší sedan střední třídy, který kdy vyrobil. Téměř ve všech ohledech je znatelně lepší než předchozí verze a minimálně jako IS 250 jde i z obecného hlediska o velmi dobré a konkurenceschopné auto. Otázkou ale je, komu jej chce prodávat.

Řidiče, kterému by se líbila verze 250, si na rozdíl od Lexusu ještě dovedu představit, ale na českém trhu si jich nové auto bude kupovat asi tak 15 ročně. Navzdory kvalitám dvěstěpadesátky, které plně respektuji, je tahle verze konkurencí pro auta jako BMW 320i a těch se prostě prodá pár za rok. Nemám žádný problém s tím, když automobilka ústy svých představitelů říká, že nechce bojovat na masovém naftových čtyřválců, ale raději řádně pečovat o menší množství klientely prestižnějších modelů. Tomu rozumím, dokonce se mi to líbí, ale o jaké modely tu jde? Základ s malým šestiválcem to navzdory své povedenosti bude jen těžko a nepřesvědčivý hybrid už vůbec.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 50 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 060První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 51 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 061První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 52 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 064
Kdyby vás snad zajímalo, jak to novému IS sluší vedle jeho předchůdce...

Automobilka přitom verzi pro náročnější má, je to IS 350 dostupná v Japonsku a USA - v Evropě ale nebude k mání nikde. Nik-de. Prý by si ji koupilo jen pár nadšenců. Nejsme tedy tak trochu v bludném kruhu? Není těch pár nadšenců v jakémkoli smyslu slova ta náročnější klientela, o kterou se Lexus chce ucházet?

Nemohu si pomoci, ale mám pocit, že Lexus pořád bojuje hlavně sám se sebou. Chce být pro náročné a věřím, že jeho služby tomu odpovídají, ale bez produktu, který bude schopen pustit se do křížku s těmi nejlepšími konkurenty, to nepůjde. Značka se sama staví do role alternativy, a tak ji i zůstává. Neměla by ale luxusní odnož největší automobilky světa chtít víc, neměla by chtít nejvíc?

Velmi dobré auto evidentně udělat umí, nové IS 250 jím je, ale pere se o příliš malý koláč na trhu. 300h pak už tak dobrá není - jako hybridní alternativu pro pár zájemců o takové auto jej beru, jako vrchol nikoli. Stačilo by přitom přidat několik dalších motorizací, trochu si pohrát s naladěním jednotlivých verzí, které by přesněji cílilo na konkrétní typy klientů a v Německu by měli těžké spaní. Takto mohou být alespoň v případě Evropy klidní a nechat Lexus dále hrát na jeho malém písečku a těch pár zákazníků si klidně nechat sebrat - automobilka pro příští rok počítá v ČR se 70 prodanými auty.

Tenhle promarněný potenciál IS mi navzdory jeho kvalitám po chuti není - IS je dobré, ale stačil jen krůček k tomu, aby bylo ještě lepší. Není škoda, že jej Lexus ani tentokrát neudělal? Takto si nakonec můžeme říci jen tolik, že nové IS je sice tím daleko nejlepším ze všech, přesto je odsouzeno k tomu být na trhu za toho druhého vzadu...

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 53 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 009První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 54 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 048První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 55 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 104První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 56 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 015První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 57 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 039První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 58 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 068

Cena

Základní cena 1. testovaného provedení (IS 250 Comfort): 799 000 Kč
Cena 1. testovaného provedení (IS 250 Premium): 1 179 000 Kč
Základní cena 2. testovaného provedení (IS 300h Comfort): 899 000 Kč
Cena 2. testovaného provedení (IS 300h F-Sport ): 1 219 000 Kč

Technické údaje Lexus IS 250 2013

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 500 ccm
Největší výkon: 153 kW (208 k) při 6 400 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 8,6 l
Objem palivové nádrže: 66 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 665 mm
Šířka: 1 810 mm
Výška: 1 430 mm
Rozvor náprav: 2 800 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 555/1 630 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 480 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Technické údaje Lexus IS 300h 2013

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný řadový čtyřválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 494 ccm
Největší výkon: 133 kW (181 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 221 Nm při 4 200 - 5 400 ot./min
Palivo: Natural 95

Synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Největší výkon: 105 kW (143 k)
Největší točivý moment: 300 Nm
Největší výkon soustavy: 164 kW (223 k)
NiMH akumulátory o kapacitě 1,8 kWh

Přenos výkonu: bezestupňová automatická převodovka (CVT), pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 4,3 l
Objem palivové nádrže: 66 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 665 mm
Šířka: 1 810 mm
Výška: 1 430 mm
Rozvor náprav: 2 800 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 620/1 695 kg
Užitečná hmotnost: 510 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 450 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze 39 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.