Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách
19.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Snad nejdynamičtěji vyhlížející SUV dneška dostalo do vínku turbo a 238 koní. Dokáže vylepšit ne zrovna dokonalé vysvědčení hybridu?
Přehled kapitol
Pokrokový interiér občas selhává v detailech
Ani interiér není v prvé chvíli oblastí, na kterou si budete stěžovat. Ostře řezaná středová konzole reflektuje vzhled čelní masky, přičemž ve vyšších výbavách jste ze všech stran obklopeni jemným koženým čalouněním a ušlechtilým dřevem, které varianty F Sport mění za karbonové dekory. Navíc tu máme finesy, které zejména mladistvé více než potěší. V prvé řadě je to bezdrátové dobíjení mobilních telefonů ve středové loketní opěrce, kde stačí přístroj jen položit. Pravda, tento systém sice není kompatibilní se všemi přístroji, na můj Nexus (Lexus a Nexus, ještě aby to nešlo dohromady...) ale reagoval kladně, za což mu patří body k dobru.
Dále tu máme připojení k internetu, které vám i za jízdy poskytne takovou rychlost, jaký by crossoveru mohl závidět leckterý pětihvězdičkový hotel. Jisté to bude dáno i kvalitou dostupného připojení v místě aktuálního výskytu, přesto - pokud jedním z vašich požadavků na nový vůz je, aby uměl fungovat i jako mobilní kancelář, pak máte velkou šanci být spokojeni. Stejně tak vás potěší boční vedení sedadel i jimi nabízený komfort. Klobouk musím sejmout hlavně vzadu, kde jsem měl dostatek prostoru zejména pro kolena. Dokážu si tak představit, že s Lexusem NX vyrazíte ve čtyřech na lyže. I když v takovém případě bude muset vaše výbava do střešního boxu, neboť crossover dostal do vínku sedadla dělená v poměru 60:40 a kupříkladu tunel na lyže nenajdete ani v příplatkové výbavě. Sáhnout ovšem můžete po elektricky sklopných opěrkách, která lze ovládat nejen za zavazadelníku, ale také ze středové konzole.
O trochu méně nadšení ovšem vzbuzuje multimediální a navigační systém. Ano, jeho rychlost je sice bez výhrad, nicméně některé pokyny nejsou zrovna snadno pochopitelné. Celou situaci pak znesnadňuje komplikované ovládání skrze touch pad, který odvádí vaši pozornost od vozovky směrem ke středovému tunelu. A to jsem přitom na jemné povely pohybem prstů dávno zvyklý z dotykových mobilů. Tak trochu si ovšem nedokážu představit, že by za volant usedl postarší řidič, který již potřebuje brýle a jehož technické znalosti končí vytočením služby Concierge, kterou mu v prodejně uložili na zrychlenou volbu.
Aby toho nebylo málo, musí občas operovat s titěrnými tlačítky, třeba těmi, jež slouží k vyhřívání nebo odvětrávání sedadel. Pravda, Lexus s novým modelem cílí na mladistvé zákazníky, kteří by v daných ohledech nemuseli dané problémy pocítit. Nicméně tužby automobilek jsou věcí jednou a prodejní realita je věcí druhou. Dá se tedy předpokládat, že celkově sice klientela značky lehce omládne, nicméně ani v ten moment nebudeme za volantem crossoveru NX vídat dvacátníky pravidelně.
Celé bych to tedy asi uzavřel verdiktem, že Lexus se uvnitř snaží potěšit každého, nicméně v tomto úsilí poněkud selhává v detailech. Příkladem za všechny může být kupříkladu schránka na drobnosti ve středovém tunelu, jejíž víko lze kompletně odejmout a v jehož spodní části se nachází zrcátko, které ohromí především dámskou klientelu. S kolegou jsme se ovšem této finese leda zasmáli...
Obstojná dynamika není zadarmo
V rámci exteriéru a interiéru ovšem více než kdy jindy rozhodují osobní dojmy, což si můžete ověřit v původním testu. Proto již zanechám dalšího pitvání a místo toho stisknu tlačítko, které k životu probouzí nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Ten nedostal do vínku pouze přímé vstřikování paliva nebo turbodmychadlo typu Twin Scroll, ale rovněž kryt hlavy válců, sací kanály a potrubí vyrobené ze syntetické pryskyřice. Díky tomu váží pouhých 160 kg, což se při absenci baterií podílí vůči hybridní verzi NX 300h na celkové hmotnosti nižší o padesát kilo.
Jelikož část z této porce zmizí nad přední nápravou, dalo by se počítat s mnohem komunikativnějším řízením než u hybridu. Nicméně veškerou redukci zakrývá účinek posilovače, který zejména ve sportovním režimu působí tak trochu nepřirozeně. Jistě, potýkat se budete s nemalým odporem, ten vám však nedá až tak zcela přesně vědět, jakým směrem míří přední kola, to spíše vytušíte. Zpět ale k motoru, který se dále chlubí možností přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem.
Tato finesa počítá s pozdějším zavíráním sacích ventilů ve druhém zmíněném cyklu, kdy dochází ke snižování hydraulické ztráty a tedy k redukci spotřeby paliva. Při přechodu na „Ottu“ je pro změnu optimalizován výkon, abyste mohli bleskurychle vyrazit ke svému cíli. Teoreticky by se přitom tato variabilita měla projevit zrychlením z klidu na stovku za 7,1 sekundy, zatímco průměrná spotřeba se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů.
Praxe je ovšem o trochu jiná, neboť i po vcelku poklidné dálniční jízdě rychlostmi pohybujícími se mezi 120 a 140 km/h nebo po okreskách za mnohem pomalejší dopravou ukázal palubní počítač hodnotu 10 l/100 km. Pokud jsem pak navíc využíval krátkých rovinek k předjíždění ostatních motoristů, lezl průměr nahoru po desetinách litru. Dynamiku samotnou musím kvitovat, tohle auto už rozhodne nepůsobí ospale, se spotřebou ale už to zkrátka tak slavné není. Dá se předpokládat, že pokud Lexus NX bude trávit velkou část času ve městě (což se dá vytušit) a vy si alespoň sem tam dopřejete i trochu té příjemné akcelerace, pak skončíte někde na 12litrovém průměru. A to se bavíme o více či méně „předpisovém” používání.
Na stranu dobra se ve vyšších otáčkách přiklání zvuková kulisa, která je pomalu pro japonskou značku až nepatřičná. Obhroublá naštěstí není, spíše lahodí uchu, i když samozřejmě ne tolik jak některý z atmosférických šestiválců Lexusu. Při jízdě s poklidnou nohou na plynovém pedálu pak o pohonné jednotce prakticky nevíte. V tomto směru tak můžete absence hybridní techniky zalitovat pouze v tom případě, že toužíte po „bezemisním“ svezení. V tomto směru ale zatím české zákony a regulace nejsou natolik přísné jako v cizině, a tak není mnoho důvodů po hybridní variantě toužit, ne ve srovnání s touto.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz