První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?

Tříválce si díky nižší papírové spotřebě razí cestu vpřed, takže ani nepřekvapí, že se jeden dostal i pod kapotou faceliftovaného Leonu. Jak v něm funguje?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?

15.1.2017 | Miro Mihálik | 34 příspěvků

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tříválce si díky nižší papírové spotřebě razí cestu vpřed, takže ani nepřekvapí, že se jeden dostal i pod kapotou faceliftovaného Leonu. Jak v něm funguje?

Skryté rezervy

Litrový tříválec TSI zde nezkoušíme poprvé, dokonce ani v rámci této platformy. Podrobně jsme se o něm rozepsali v testu Octavie 1,0 TSI, to ale neznamenalo, že by mě tento motor nezajímal. Některé vzpomínky na dřívější jízdy se časem rozplynou, jiné rozostří a navíc se technika mezi předními koly se modernizuje průběžně, po softwarové stránce možná častěji než jakýkoli jiný zbytek automobilu. Chtěl jsem proto vědět, jestli malé turbo bude stejně přesvědčivé, jako bylo v Octavii, kde potvrdilo, že patří k těm nejlepším pohonným jednotkám ve své objemové i konstrukční třídě. Ani to ale neznamená, že šlo o úchvatný motor z obecného pohledu.

Tříválce jsou zkrátka... tříválce. I ty nejsilnější varianty mají v nižších otáčkách hodně často jalový projev, trpí na turboefekt a v těch vysokých pak máte někdy pocit, že šlapete s plynem do vzduchoprázdna, kde jedinou odezvou je velké nic anebo reakce tak zanedbatelná, že to raději vzdáte a odřadíte o kvalt výš. Ne že by „koncernový” motor na tyto vlastnosti zapomínal, ale v rámci svých možností vymezených spalovacím prostorem o velikosti tří třetinkových plechovek koly se nic z výše uvedeného neprojevuje natolik významně, abyste to považovali za problém.

Za volantem jsem měl během chvilky pocit, že v tomto voze funguje malý motor po všech stránkách ještě lépe než ve Škodě a i tabulky černé na bílém dokazují, že Leon ST je schopen dostat se s tím samým motorem na stovku pod deset sekund (konkrétně za 9,8 vteřiny), zatímco mladoboleslavské Combi potřebuje při tom samém sprintu 10,1 sekundy. Možná si řeknete, že zrovna tento parametr není pro běžnou jízdu natolik důležitý a dám vám v tomto klidně za pravdu, rozdíl to ale není úplně zanedbatelný.

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 13 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 51První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 14 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 52První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 15 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 54

Stejně sebevědomě se však motůrek chová i v jiných, pro běžný život mnohem častěji opakovaných situacích. Při rozjezdech rozhodně nemusíte hnát otáčky do nebes, abyste si nepřipadali jako zelenáč v autoškole, kterému to chcípá už při pohledu na zelenou, zkrátka jen příjemně citlivá reakce na plyn, správně navolená progresivita záběru spojky a tohle všechno doprovází překvapivé ticho.

Spousta lidí akustiku tříválců nesnáší, jiné zase neoslovuje, mně ale nepřekáží, s trochou fantazie je to tak trochu půlka vidlicového šestiválce anebo by někdo jiný řekl, že mu připomíná mládí a první kilometry ve Wartburgu. Jak říkám, neuráží mě, v Leonu ale máte při jízdě v nízkých otáčkách vůbec problém rozpoznat koncepci. Charakteristické vrčení se objeví až kolem tři tisíce otáček, nicméně ani poté bych o něm neřekl, že by bylo obtěžující či vás donutilo dát hlasitěji rádio.

Co jej ale skutečně odlišuje od většiny konkurenčních litrových tří-hrnků je způsob, jakým tenhle funguje nahoře. Nechci přehánět a už vůbec ne přít se o to, jestli dává praktický smysl měnit přirozeně kultivovanější a již slušně fungující čtyřválcovou dvanáctistovku za něco menšího a ze své podstaty hůře vyváženého, ale 1,0 TSI jednoduše ostudu nedělá a dokáže i z tak relativně velkého vozu jako je Leon udělat sympaticky svižné auto.

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 16 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 53První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 17 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 37První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 18 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 42

Pochopitelně, skutečná dynamika nepřekoná očekávání dané papírovými 115 koňmi a maximálním točivým momentem 200 newtonmetrů, ale tento agregát není tak plochý a nevýrazný, jako se mi zdál být ve škodovce. S přibližujícími se hraničními otáčkami si pořád udržuje trochu zápalu, abyste měli chuť podržet ho do šesti tisíc otáček, kde začíná červené pole, abyste zjistili, co to udělá, a ona to vážně není taková nuda.

Tohle auto se může s naprostým přehledem pohybovat po dálnicích rychlostmi přes 160 kilometrů v hodině a ani tak nebudete zažívat pocity marnosti a frustrace, jak by si někdo možná myslel, navíc to samé naznačuje rovněž spotřeba. Příležitost změřit nároky motoru na palivo ve všech myslitelných režimech nebyla z logistických a časových důvodů možná, ale i při rychlostech kolem dvaceti procent nad limity se udržela kolem osmi litrů na 100 kilometrů. Bude to chtít podrobnější sledování, na to ale budeme potřebovat Leon s tříválcem na důkladnější test.

Příď jako pírko

Asi by působilo docela úsměvně, pokud bych chtěl vynášet Leon s litrem pod kapotou do výšin za jeho schopnost nabídnout i něco víc v jeho chování než jen nižší spotřebu paliva, když je tady navíc Cupra či další ostřejší benzínové a ostatně i výkonnější naftové varianty, ale přesně se to chystám udělat.

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 19 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 15První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 20 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 14První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 21 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 16

Jak možná tušíte, celý „zázrak“ stojí na nízké hmotnosti, především ale nižší než obvyklé zátěži přední nápravy. Docela mě překvapuje, proč se Seat alespoň u tohoto modelu nepochlubil rozdělením hmotnosti mezi nápravy, protože tady máte dojem, že je blíž padesát na padesát ve srovnání s jakýmkoli jiným automobilem s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Úspora kilogramů oproti dvanáctistovce je zanedbatelná, přesto je na silnici citelná. Nevím přesně, k čemu bych to mohl přirovnat, ale jistota a mrštnost, se kterou se tohle auto pohybuje, velmi připomíná Levorg od Subaru, jenž stejným způsobem profituje z násobně předimenzovaného podvozku vzhledem k výkonu motoru.

Malé zatížení předních kol ve spojení s nízkou setrvačností přídě vám dovoluje proplouvat zatáčkami, především ale měnit směr v jejich sériích způsobem, který se zdá být až absurdní a poněkud připomíná autíčko autodráhy. Víte, že přední gumy mají v těch rychlostech dávno kvičet jako prase na porážce, případně rovnou kapitulovat, ale tady se neděje vůbec nic. Je to uspokojivé, dodává to jistotu a jen povzbuzuje ždímat z motoru, co to jen jde a pak s potěšením zjišťujete, že se tomu vůbec nebrání.

Pokud budete chtít jezdit skutečně rychle, máte samozřejmě na výběr spoustu jiných motorů, i tohle je ale svým způsobem zábavné. A co je ještě lepší, snoubí se s naprosto výtečnou kvalitou jízdy. Stejně výkonná dieselová šestnáctistovka, se kterou jsem se malý kousek svezl, působí proti tomuto na retardérech skoro jako kus šutru. Auto s nejmenším benzínem naopak suverénně polyká i to nejhorší, co se dá na asfaltových špagetách kolem Barcelony nalézt, a přestože to nemusí automaticky znamenat, že Španělé našli univerzální recept na vyváženost mezi stabilitou, ovladatelností a komfortem, v praxi se jejich naladění projevuje velmi přesvědčivě.

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 22 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 01První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 23 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 10První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 24 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 13

Diskuze 34 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.