Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy
15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
Přehled kapitol
Tip: Přečtěte si také první test nové Fabie se základním tříválcovým motorem 1,0 MPI.
Nepatřím mezi ty, kteří by si stěžovali, jak nevděčnou úlohou je psát první test velmi sledované automobilové novinky. Principy dobré recenze auta jsou stále totožné a cítím stejnou odpovědnost k pár jednotlivcům, jejichž úsudek mohu ovlivnit testem Porsche Cayman S, jako k tisícům či desetitisícům, jejichž úvahy o pořízení nového auta možná naruším tímto článkem. Dostat po hlavě šutrem jednou nebo stokrát je tedy nepochybně rozdíl, usilovat má ale smysl pouze o nulu. Přesto se do psaní těchto řádků vyloženě s nadšením nepouštím a fakt, že středem pozornosti bude nová Škoda Fabia, v tom přímo nehraje podstatnou roli.
To, co ve mě probouzí očekávání ne zcela vřelého přijetí, není mé upřímné hodnocení, ale způsob, jak k odhalování nové Fabie přistoupili její autoři. Škodovka se zřejmě rozhodla vstoupit do Guinessovy knihy rekordů nejextenzivnějším odhalováním automobilové novinky v historii a za uplynulé měsíce zavdala příčinu k publikaci asi tak 87 článků na toto téma. Na jednu stranu tomu rozumím, však kdo by při vypouštění tak důležitého modelu na trh nechtěl být vidět? Na druhou stranu sami víte, že čeho je moc... A tohoto bylo opravdu příliš.



Nepochybuji o tom, že nová Fabia zajímá kde koho, ale kolik článků o ní je schopen zákazník bez skulptury prostřelené slepice nad postelí smysluplně vstřebat? Pět, osm, možná deset? S každým dalším vstřícnost publika vůči nové Fabii klesala a i když se také podrobná představení vozu z pařížského autosalonu zařadila mezi nejsledovanější témata, na podrobné rozbory klíčového auta české automobilky už odezva nebyla bůhvíjaká. Co je ale horší, přímo úměrně k tomu rostlo rozčarování některých z nastalé situace.
Na jednu stranu zůstávám věrný tvrzení, že číst jakýkoli u nás publikovaný článek není povinné a ty o Fabii u nás vždy dělaly maximálně pár procent obsahu. Přesto nářky části čtenářů zcela ignorovat nechci, neboť sám vnímám, že výsledný stav byl pro přijetí nové Fabie spíše kontraproduktivní. A neviňte z něj prosím nás, posly - pokud chceme být důkladní, nemůžeme si ve skladbě jet až tak po vlastní linii. Novinky týkající se jakéhokoli klíčového modelu musíme publikovat průběžně tak, jak přicházejí a nikdo jiný než automobilka je uvolnit nemůže.
Ale ať už se v minulých měsících stalo cokoli, prosím zejména ty, které svůj přetrvávající zájem o novou Fabii mají spojen s už jistou hořkostí v ústech, aby za minulostí udělali tlustou čáru a podívali se na vůz spolu se mnou s otevřeným hledím. Tohle už nejsou žádné poloprázdné řeči, omílání několikrát zmíněného ani drobná doplnění dávno známého. Tohle je první test postavený na základě skoro tří set ujetých kilometrů na silnicích všeho druhu a neklade si za cíl nic jiného než vás co nejdetailněji seznámit s tím, jaká nová Fabia ve skutečnosti je, bez jakkoli zbarvených brýlí na očích. Tak ji pojďme trochu podusit...
Královna krásy z ní nebude, královna evoluce možná
Protože jsem se letos nevypravil na pařížský autosalon a všechny prototypy Fabie „náhodně” korzující po České republice se mi vyhýbaly jako Krejčíř kriminálu, byla pro mě příležitost si vůz poprvé osahat také první šancí vidět jej na vlastní oči. A své dojmy z tohoto blízkého setkání si nechci nechat pro sebe.
Ačkoli je výchozí design vozu relativně konzervativní, názory na něj se liší. Řekl bych, že Fabie III se obvykle líbí, pohledy na ni se ale různí nejen podle toho, kdo je s ohledem na svůj vkus vyřkne, ale také podle toho, jaké auto zrovna hodnotí. Už dříve jsme zmiňovali, že nová Fabia umí nabrat snad tisíce podob a asi vás nepřekvapí, že „normální” provedení v jedné barvě na kolech v přirozené barvě dělá docela jiný dojem než pojízdný žlutý kanárek s kontrastně lakovanou střechou a stejně zbarvenými disky kol.
Přiznám se, že pro druhá jmenovaná provedení příliš nehořím, zejména pokud je „alternativní lak” velmi výrazný a třeba bílými sloupky A mění dojem ze siluety vozu. Sáhl jsem tak po decentním provedení v jediném odstínu a ačkoli na výrazu mu to nepřidalo, na „obecné přijatelnosti” jeho vizáže ano.
Sám takové auto hodnotím jako designově sympatické, účelně střižené, nesmyslné kudrlinky si odpouštějící. Zejména příď na mě dělá dobrý dojem, ale ani vyváženým profilem a vcelku krátkou zádí nedělající velké ústupky velikosti zavazadlového nedává mnoho záminek ke kritice. Z mého pohledu je nová Fabia hezká, ale není krásná - její pohled vás neuchvátí, nejdete z ní do kolen, jen si zamumláte něco o dobré práci.
Co se jeví jako „pouze” dobré tak, jak to stojí a leží, se ale může jevit docela jinak v kulisách toho, co jsme pod označením „Škoda Fabia” historicky zvyklí vnímat. Zejména její druhou iteraci považuji vzhledem k disproporci výšky a šířky za vzhledově nešťastnou a nakonec ani nijaký výraz předních světel ji na atraktivitě nepřidává. Vedle Fabie číslo dvě se tak trojka rázem jeví jinak - možná ne jako královna krásy, ale jako královna smysluplné evoluce ano. Disproporce je pryč, unylé designové nápady také, zbyla jen racionalita a čistota.
Design novinky je po mém soudu prostě takový, jaký bych od škodovky očekával - střízlivý a tudíž pravděpodobně nadčasový, účelný a tedy funkci nenarušující, přesto moderní a nikoli nenápaditý. Nevím, proč bych něčím takovým měl opovrhovat.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha