První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů

Více akumulátorů Priusu prospělo. Nejenže ujede až 25 km čistě na elektřinu, při krátkých jízdách je i uživatelsky příjemnější a řidičsky zajímavější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů

4.10.2012 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Více akumulátorů Priusu prospělo. Nejenže ujede až 25 km čistě na elektřinu, při krátkých jízdách je i uživatelsky příjemnější a řidičsky zajímavější.

Zábava za volantem ano, jen trochu rozporuplná

Působivé a poněkud paradoxní je, že navzdory navýšení kapacity akumulátorů (standardní model disponuje pouze 1,4 kWh) a s tím spojeným nárůstem hmotnosti o cca 50 kg (v zavazadelníku přitom ubyly jen dva litry objemu) došlo k zlepšení ovladatelnosti Priusu. Samozřejmě se jedná tak trochu o paradox, neboť nárůst kilogramů není nikdy vítaný. Jenže ve verzi Plug-In nyní cítíte jakousi lehkost, která vám pomůže projíždět zatáčky mnohem rychlejším tempem. A občas máte dokonce pocit, že se za volantem bavíte.

Velkou roli hraje ale to, do jakého tábora řidičů patříte. Pokud bazírujete na výfukových serenádách, pak vás nezláká ani zmiňovaná Tesla Roadster. Při křižování městských vozovek totiž mnohem výrazněji slyšíte hukot ostatních dopravních prostředků, kterým po čase nemáte sílu ani chuť ujíždět. Sportovní automobil bez patřičného zvuku prostě nemůže být sportovním, to ať se na mne nikdo nezlobí. Ne snad, že by zrovna Prius Plug-In sváděl k nějakému závodění, s vylepšenými jízdními vlastnostmi vás ale dokáže vtáhnout do hry více. To asi nebude vadit nikomu.

První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 7 - Toyota Prius Plug-In Brusel 32První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 8 - Toyota Prius Plug-In Brusel 33První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 9 - Toyota Prius Plug-In Brusel 35

Kabina verze Plug-In je navíc oproti Tesle o poznání lépe utlumena. Rádio již nemusíte pouštět tak nahlas, abyste neslyšeli, o čem se venku baví chodci. A jelikož jezdíte na 15palcových kolech s pneumatikami o vyšším profilovém čísle, nedočkáte se ani tak výrazných ran do karoserie, což je problém sedmnáctek, jenž většinou standardní model. Ano, ubere vám to sice na vizuální atraktivnosti, dle mého ovšem Prius nikdy nepatřil mezi kandidáty na titul krasavce roku.

Existující příznivce hybridních Toyot a Lexusů nový Prius Plug-In opravdu nadchne. Především tím, že s plně nabitými bateriemi se chová opravdu velmi schopně. A co do samotných požadavků na energii i levně, tedy pokud to do práce opravdu nemáte dále než nějakých 10 kilometrů. Elektřina je jednak stále o něco levnější a poté se (alespoň v Bruselu, u nás ne tak často) můžete oportunisticky svézt na zelené vlně a dobít si své skromné akumulátory elektřinou „zdarma”, kterou nedobrovolně platí i všichni ostatní.

Oficiální spotřeba? Naprosto nereálná

Pokud se ovšem přehoupnete přes akční rádius čistě elektrického pohonu, zapojí se do hry spalovací motor. V tu chvíli Prius Plug-In kromě vylepšené ovladatelnosti nenabízí nic navíc oproti standardnímu modelu. Stále jste tak vystaveni poněkud nepříjemnému zvukového doprovodu, za který do značné části může bezestupňová převodovka e-CVT. I nadále také musíte počítat s tím, že kombinace 99 koní a hmotnosti 1,5 tuny není tím, co by vám dovolilo ostatní řidiče zesměšňovat na semaforech či na dálnici při testování nejvyšší rychlosti.

První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 10 - Toyota Prius Plug-In Brusel 26První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 11 - Toyota Prius Plug-In Brusel 25První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 12 - Toyota Prius Plug-In Brusel 31

Naštěstí je u novinky možné volit pomocí ovladačů na středové konzole jízdní režim. Vůz tak můžete přepínat do čistě elektrického či benzinového módu. Pokud tedy ještě před vstupem do městské zástavby absolvujete pár kilometrů po dálnici, můžete stiskem tlačítka šetřit baterie a spalovat pouze benzín. V tu chvíli ale zjistíte, že oficiální průměrná spotřeba 2,1 l/100 km je údajem z říše fantazie, na který v reálu nedosáhne ani největší optimista a příznivec hybridů a elektromobilů.

Důvod je prostý a již jsme si ho zde tak trochu naznačili. Ve srovnání se standardním modelem byly u Priusu Plug-In provedeny výrazné změny na akumulátoru, jen nepatrně se pak řešila aerodynamika. Benzinový 1,8litrový motor je ale identický, stejně jako šíře pneumatik nebo velikost palivové nádrže. Toyota ovšem udává dojezd navýšený na 1 200 km a spotřebu poníženou na polovinu. Čímž opravdu klame, protože po ujetí 25 km (v lepším případě) prostě spustí svou píseň benzinový čtyřválec a jede pochopitelně za stejné (nebo kvůli větší hmotnost ještě vyšší) množství paliva.

Spotřeba vozu se při dálničním tempu ustálila na nějakých pěti až šesti litrech. Pokud bychom tedy vycházeli z vaší stokilometrové cesty na chatu, pak ano, prvních 25 km sice ujedete „zadarmo“, ale za zbývající tři čtvrtiny cesty budete muset zaplatit více než v případě úsporného turbodieselového hatchbacku. A to samé platí pro cestu zpátky, zvláště pokud svůj vůz parkujete od chaty dále než 10 metrů a tím pádem nemůžete ani využít příplatkového kabelu k dobití baterií.

První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 13 - Toyota Prius Plug-In Brusel 15První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 14 - Toyota Prius Plug-In Brusel 17První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů - 15 - Toyota Prius Plug-In Brusel 24

Ku prospěchu můžeme Toyotě přičíst alespoň to, že Prius Plug-In vybavila časovačem. Po připojení vozu k elektrickému proudu tak nemusíte okamžitě začít s dobíjením, nýbrž vše necháte až na noc a levnější ceny. I tím samozřejmě dojde k úspoře provozu, přestože nějaké peníze z vaší peněženky zmizí. ČEZu je třeba přispět na modrou Teslu Roadster, která byla prvním exemplářem dovezeným do ČR, tři miliony korun totiž nikdo z vedení nechtěl obětovat ze svých skromných almužen.

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.