Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů
4.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Více akumulátorů Priusu prospělo. Nejenže ujede až 25 km čistě na elektřinu, při krátkých jízdách je i uživatelsky příjemnější a řidičsky zajímavější.
Přehled kapitol
Zábava za volantem ano, jen trochu rozporuplná
Působivé a poněkud paradoxní je, že navzdory navýšení kapacity akumulátorů (standardní model disponuje pouze 1,4 kWh) a s tím spojeným nárůstem hmotnosti o cca 50 kg (v zavazadelníku přitom ubyly jen dva litry objemu) došlo k zlepšení ovladatelnosti Priusu. Samozřejmě se jedná tak trochu o paradox, neboť nárůst kilogramů není nikdy vítaný. Jenže ve verzi Plug-In nyní cítíte jakousi lehkost, která vám pomůže projíždět zatáčky mnohem rychlejším tempem. A občas máte dokonce pocit, že se za volantem bavíte.
Velkou roli hraje ale to, do jakého tábora řidičů patříte. Pokud bazírujete na výfukových serenádách, pak vás nezláká ani zmiňovaná Tesla Roadster. Při křižování městských vozovek totiž mnohem výrazněji slyšíte hukot ostatních dopravních prostředků, kterým po čase nemáte sílu ani chuť ujíždět. Sportovní automobil bez patřičného zvuku prostě nemůže být sportovním, to ať se na mne nikdo nezlobí. Ne snad, že by zrovna Prius Plug-In sváděl k nějakému závodění, s vylepšenými jízdními vlastnostmi vás ale dokáže vtáhnout do hry více. To asi nebude vadit nikomu.
Kabina verze Plug-In je navíc oproti Tesle o poznání lépe utlumena. Rádio již nemusíte pouštět tak nahlas, abyste neslyšeli, o čem se venku baví chodci. A jelikož jezdíte na 15palcových kolech s pneumatikami o vyšším profilovém čísle, nedočkáte se ani tak výrazných ran do karoserie, což je problém sedmnáctek, jenž většinou standardní model. Ano, ubere vám to sice na vizuální atraktivnosti, dle mého ovšem Prius nikdy nepatřil mezi kandidáty na titul krasavce roku.
Existující příznivce hybridních Toyot a Lexusů nový Prius Plug-In opravdu nadchne. Především tím, že s plně nabitými bateriemi se chová opravdu velmi schopně. A co do samotných požadavků na energii i levně, tedy pokud to do práce opravdu nemáte dále než nějakých 10 kilometrů. Elektřina je jednak stále o něco levnější a poté se (alespoň v Bruselu, u nás ne tak často) můžete oportunisticky svézt na zelené vlně a dobít si své skromné akumulátory elektřinou „zdarma”, kterou nedobrovolně platí i všichni ostatní.
Oficiální spotřeba? Naprosto nereálná
Pokud se ovšem přehoupnete přes akční rádius čistě elektrického pohonu, zapojí se do hry spalovací motor. V tu chvíli Prius Plug-In kromě vylepšené ovladatelnosti nenabízí nic navíc oproti standardnímu modelu. Stále jste tak vystaveni poněkud nepříjemnému zvukového doprovodu, za který do značné části může bezestupňová převodovka e-CVT. I nadále také musíte počítat s tím, že kombinace 99 koní a hmotnosti 1,5 tuny není tím, co by vám dovolilo ostatní řidiče zesměšňovat na semaforech či na dálnici při testování nejvyšší rychlosti.
Naštěstí je u novinky možné volit pomocí ovladačů na středové konzole jízdní režim. Vůz tak můžete přepínat do čistě elektrického či benzinového módu. Pokud tedy ještě před vstupem do městské zástavby absolvujete pár kilometrů po dálnici, můžete stiskem tlačítka šetřit baterie a spalovat pouze benzín. V tu chvíli ale zjistíte, že oficiální průměrná spotřeba 2,1 l/100 km je údajem z říše fantazie, na který v reálu nedosáhne ani největší optimista a příznivec hybridů a elektromobilů.
Důvod je prostý a již jsme si ho zde tak trochu naznačili. Ve srovnání se standardním modelem byly u Priusu Plug-In provedeny výrazné změny na akumulátoru, jen nepatrně se pak řešila aerodynamika. Benzinový 1,8litrový motor je ale identický, stejně jako šíře pneumatik nebo velikost palivové nádrže. Toyota ovšem udává dojezd navýšený na 1 200 km a spotřebu poníženou na polovinu. Čímž opravdu klame, protože po ujetí 25 km (v lepším případě) prostě spustí svou píseň benzinový čtyřválec a jede pochopitelně za stejné (nebo kvůli větší hmotnost ještě vyšší) množství paliva.
Spotřeba vozu se při dálničním tempu ustálila na nějakých pěti až šesti litrech. Pokud bychom tedy vycházeli z vaší stokilometrové cesty na chatu, pak ano, prvních 25 km sice ujedete „zadarmo“, ale za zbývající tři čtvrtiny cesty budete muset zaplatit více než v případě úsporného turbodieselového hatchbacku. A to samé platí pro cestu zpátky, zvláště pokud svůj vůz parkujete od chaty dále než 10 metrů a tím pádem nemůžete ani využít příplatkového kabelu k dobití baterií.
Ku prospěchu můžeme Toyotě přičíst alespoň to, že Prius Plug-In vybavila časovačem. Po připojení vozu k elektrickému proudu tak nemusíte okamžitě začít s dobíjením, nýbrž vše necháte až na noc a levnější ceny. I tím samozřejmě dojde k úspoře provozu, přestože nějaké peníze z vaší peněženky zmizí. ČEZu je třeba přispět na modrou Teslu Roadster, která byla prvním exemplářem dovezeným do ČR, tři miliony korun totiž nikdo z vedení nechtěl obětovat ze svých skromných almužen.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva