Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Passat B8 2015: dále králem
26.10.2014 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Passat je už léta prodejním lídrem své třídy. Po prvním testu je jasné, že jím i zůstane, neznamená to však, že by vše bylo dokonalé.
Přehled kapitol
V Čechách se automobilová scéna zajíkne pokaždé, když je na trh uváděna nová Škodovka. Co je to ale ve srovnání s příchodem takové ikony, jakou je Volkswagen Passat? V tu chvíli se v celosvětovém automobilistickém éteru zvedne přímo bouře, která mine jen Robinsony na opuštěných ostrovech. Jeden z nejdůležitějších modelů druhé největší automobilky světa je prostě těžkou váhou, která ovlivňuje dění na trzích ve všech koutech Evropy a i na řadě dalších míst celého světa.
Právě v Evropě je postavení Passatu přímo výsadní. Na mnoha trzích kraluje svým segmentům, ve Velké Británii vede prodeje sedanů i kombíků, v Turecku představuje sedan 70 % všech registrovaných aut svého druhu a třídy a zmiňovat domácí píseček Volkswagenu, Německo, snad ani netřeba. Také u nás se mu daří a nebýt Superbu, neměl by konkurenci. Passat je dlouhodobě lídrem tzv. standardní části trhu, kde si konkuruje s Mondeem, Insignií či Mazdou 6. Současně ale pokukuje po prémiovém segmentu, který rok od roku roste právě na úkor toho standardního. Ponechme stranou otázku, zda roste jen proto, že prémiové značky prodávají stále obyčejnější zboží za stále nižší ceny, na kterém bude brzy výjimečný jen znak na přídi, faktem ale je, že se objem výroby BMW, Mercedesu a Audi opravdu každoročně zvyšuje.



Dalším faktem je, že auta prémiových značek přicházejí o znaky, které je vydělovaly nad konfekci. Šestiválce či dokonce i, ve výjimečných případech, osmiválce pod jejich kapotami postupně vymírají a nahrazují je maximálně čtyřválce ověšené různým počtem turbodmychadel. Ani jejich kabiny už automaticky nedýchají luxusem, i tam už dorazil všeobecný trend snižování nákladů. To čím dál tím více otevírá dveře, do kterých se v první řadě tlačí právě Volkswagen s Passatem. Už nechce jen pokukovat, chce být plnohodnotným členem elitní společnosti.
Navzdory těmto plánům ale nemůže Volkswagen hodit za hlavu odkaz 22 miliónů dosud prodaných exemplářů. Passat je a i nadále zůstane hlavně masovkou, jejíž prodeje se aktuálně počítají na milióny za rok. Údělem osmé generace primárně je navázat na své předchůdce a pak teprve může uvažovat o expanzi. Náš první test na krásných sardinských cestách ukázal, že nový Passat je výborným kompromisem, který bude slušně fungovat se základní dieselovou šestnáctistovkou na straně jedné, a současně, je-li správně vybaven, dát pocit výjimečnosti majiteli verze s pořizovací cenou za hranicí miliónu českých korun. Co to konkrétně znamená? Přesně o tom si dnes povíme.
Ráj technologického nadšence
Asi je to poněkud netradiční začátek, ale ze stejného místa startovala i oficiální tisková konference. Ne pokročilý podvozek, ne moderní motory, ale přítomnost a funkce asistenčních a multimediálních systémů jsou dnes prezentovány jako jedny z hlavních trumfů nových aut. U nového Passatu je jich k dispozici tolik, že jen seznam jejich názvů dá na odstavec. Park Assist, Trailer Assist, Side Assist, Traffic Jam Assist, Emergency Assist, Front Assist, Lane Assist, Dynamic Light Assist.... pokud si je objednáte všechny, raději si dopředu zařiďte nějaký „Assist” na telefonu, který budete moci požádat o pomoc v případě, že si s některým systémem nebude vědět rady.
Příkladem je Trailer Assist, který slouží jako pomocník při couvání s přívěsem. Naivně jsme se domnívali, že stejně jako u parkovacího asistenta řidič na displeji označí, kam chce zacouvat a elektronika se postará o zbytek. Bohužel, řidič stále musí řídit, jediný rozdíl je v tom, že pomocí ovladače zrcátek nastavuje úhel, pod kterým bude vůz s přívěsem couvat. Jásot těch, kteří jednou za rok vyrazí s přívěsem a couvání s ním je pro ně noční můra, je tak předčasný. Ano, je to jednodušší, ale ne tak, aby to bez praxe zvládl každý.
Další z nových asistentů je Traffic Jam Assist, tedy asistent jízdy v zácpě. Je postaven na systému udržování jízdních pruhů a adaptivním tempomatu, který už zvládá i samostatnou jízdu včetně úplného zastavení a opětovného rozjezdu. Pokud se dostanete do zácpy, stačí aktivovat Traffic Jam Assist a asi si můžete dát kafe a číst noviny, o zbytek už se až do rychlosti 60 km/h postará Passat. Absurdní? Možná, známe ale lidi.
Vedle všech možných asistentů se nový Passat chlubí mnoha dalšími technologickými vychytávkami. Pro „ajfounovou generaci” bude asi největším lákadlem plně digitální přístrojový panel založený na LCD o úhlopříčce 12,3 palců a rozlišení 1,440 x 540 pixelů. Jak demostruje video, umožňuje volbu motivů zobrazujících dostupné informace v několika formách. Prozatím zklamu příznivce individualizací. Vlastní „skin” si naprogramovat či stáhnout nelze a ani se taková možnost zatím nechystá. Sám jsem jednoznačný příznivec klasiky, tyto softwarové budíky mě nikdy neoslovovaly, jenže překvapivě rychle jsem je přestal vnímat jako rušivý vliv a naopak, na zobrazení mapy přímo před očima jsem si zvykl velice rychle.
Aby byl výčet úplný, nelze nezmínit, že od příštího roku bude možno do Passatu objednat head-up displej a že už nyní zahrnuje informačně-zábavní systém technologii Mirror-Link umožňují částečnou integraci chytrých telefonů s Androidem, kterou jsme blíže popsali v testu nové Fabie. Volkswagen plánuje zveřejnit vlastní aplikace, které tuto integraci ještě prohloubí. Na podrobné zkoumání ale nebyl čas, tomuto se na zoubek podíváme až při standardním redakčním testu.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před hodinou
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před hodinou
Elektrický muscle dál skoro nikdo nekupuje, a tak výrobce napadl geniální tah: Zdražil ho o statisíce
před 2 hodinami
Norové staví nejdelší podmořský tunel světa. Bude to unikát se dvěma „kruháči”, cestu zkrátí o víc jak 10 hodin
před 3 hodinami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 5 hodinami
Jaguar oficiálně ukončil výrobu všech aut, je to smutná tečka za jedním dlouhým příběhem
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- BMW Divize 12.22. 10:16 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 10:08 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
