Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Mustang Boss 302 2012: šéf dostupných rychlíků
19.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Mnozí jakýkoli Mustang častují slovy „americkej kýbl” a věřím, že pro to mají dobré důvody. Jenže ostrá verze Boss 302 prostě funguje.
Přehled kapitol
Když hravost překonává přesnost
Ona jemnost, poddajnost a z ní vyplývající hravost auta je příjemná, ale při skutečně hraniční jízdě oceníte docela jinou vlastnost - přesnost. A něco takového Mustang nabídnout nedokáže.
Už zmíněné měkčí naladění podvozku přesnosti prostě nefandí. Co na tom, že hranice je čitelná, ale pokud se vůz v navazujících zatáčkách v lehkých náklonech překlápí ze strany na stranu a pod vlivem stále mohutného přísunu výkonu snadno ztrácí trakci zadní osy, je docela obtížné vodit jej šikanami s hodinářskou precizností. Ale to by samo o sobě nevadilo, problém (tedy pokud to budete vnímat jako problém) je spíše v tom, že naprosto přesně nelze pracovat v autě pracovat prakticky s ničím.
Nepleťte si to s příjemností nebo jednoduchostí ovládání auta, v tomto směru je Boss 302 nad věcí. Když jej ale začnete nutit dostávat ze sebe maximum, zjistíte, že to prostě nejde. Přesně lze pracovat akorát s motorem (a i to chce kvůli jeho citlivému plynu hodně citu), řízení, řazení, ale i brzdy a chování podvozku ve vás dříve nebo později vyvolají pocit, jako by mezi vámi a autem ještě něco bylo. Něco, co vám nedovolí s ním dokonale srůst a zacházet s tou hromadou plechu jako chirurg se skalpelem. A mám pocit, že to všechno bude jednodušší konstrukcí auta, která něčemu takovému jednoduše nefandí.
Ale to není nutně špatné. Po vystoupení z aut jako Porsche 911 GT3 si tedy si budete chvíli připadat jako ve špatném snu, ale to jen do chvíle, než začnete být tolerantnější k jiným řešením a zjistíte, že tohle chování má jisté kouzlo. Ano, rezignujete na milimetrově přesnou Schumacherovskou jízdu, kdy vaším cílem nebude nic jiného, než objet pět kol po sobě v čase shodném na tisícinu sekundy - nejlépe v tom nejrychlejším možném. V Bossu to opravdu nepůjde, pokud ale vsadíte na trochu rozevlátější, hravější styl, kdy si auto budete pod brzdami i pod plynem posílat do zatáček v mírné přetáčivosti, ke které od středních rychlostí přirozeně tíhne, budete velmi spokojeni.
Bude to taková malá, trochu ujetá extáze, při které budete mít nutkání vyrazit pro cédéčko Hanky Zagorové. Prostě se tak trochu budete vznášet nad tratí, létat si a skvěle se přitom bavit. Navíc, i když nebude snadné dostávat z auta konstantně 100 procent jeho možností, budete sakra rychlí.
Přesto je rychlý jako čert
Mustang Boss 302 sice svým charakterem není lamač okruhových časů, jenže je tak výkonný a dobře naladěný, že i v takovém prostředí funguje více než obstojně. Na jakémsi improvizovaném okruhu na pardubickém letišti jsem v něm strávil většinu času a nemohu říci, že bych měl důvod mu něco podstatného vyčítat.
S hmotností skoro 1 650 kilogramů není zrovna lehký a ani výkon 450 koní nepůsobí vzhledem k tomuto číslu jako mimořádně vysoký. Jenže zmíněná dostupnost velké části této porce v širším spektru otáček, relativně krátké zpřevodování a ovládání škrtící klapky, které se snaží možnosti motoru spíše prodat než zastřít, dělají z třistadvojky v přímce velmi rychlé auto.
Když si k tomu přidáte alespoň na kvalitním povrchu neurážející podvozek, použitelnou trakci zadní osy sázející i na samosvorný diferenciál a velmi slušné brzdy od Bremba, nestojí využitelnosti této dynamiky nic podstatného v cestě ani na spletitější trati. Podstatné navíc je, že auto se vám při nejnáročnější možné jízdě nesype pod rukama - jediné, co postupně ztrácí glanc, jsou brzdy, ale to zrovna na pseudookruhu, kde se často střídají relativně rychlé úseky s velmi pomalými (podívejte se na přiložené video, v nejrychlejších pasážích se brzdí z více než 150 km/h skoro na nulu) není až takový div. Navíc i když brzdy citelně vadly, úplně ze scény neodkráčely nikdy.
Po této zkušenosti se ani nedivím, že si s tímhle autem můžete troufnout i na vozy jako BMW M3 nebo Audi R8, i když v testu Sport auta je porazila o něco vyhraněnější (ale ne o tolik...) verze Boss 302 Laguna Seca. Tenhle Američan jistě není tím nejsofistikovanějším strojem, ale rychlý je a dokáže svou rychlost prodat. Je uživatelsky docela snadno dosažitelná a auto ji umí zvládat docela dlouho.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB